יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
חובת האישה בתפילה

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » הנחת תפילין
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

הנחת תפילין

מתוך: מצוות וקיומן » סת``ם, ציצית, בית כנסת פורסם בכ"ו באדר א התשס"ח
לרב ערוסי הי"ו
שלום וברכה

אני כותב ביד שמאל אך כל פעולותי נעשות ביד ימין כמו כן אני יכול לכתוב ביד ימין אך יותר קל לי ביד שמאל , באופן עקרוני יד ימין שלי היא יותר חזקה מאשר יד שמאל .

מאז הבר מצווה אני מניח ככל האדם לאחרונה העירו לי שאני צריך להניח בימין ניסיתי אך אני מסתבך וזה מקשה עלי בבשמאלזה פשוט מאוד האם אני צריך להניח בשמאל או בימין אודה לתשובתך .
אני מניח כך כ25 שנה

בברכה ותודה


התשובה:
לפי רבינו, תפילין, ד, ג, אתה צריך להניח בשמאל, כדרכך. שהרי רבינו, שם: "אטר מניח תפילין בימינו, שהיא לו כשמאל. ואם היה שולט בשתי ידיו, מניח אותה בשמאלו, שהיא שמאל אדם".
ואם כן, לפי תיאורך, ימינך אינה כשמאל כל אדם, ולכל היותר אתה נחשב שולט בשתי ידיך, ורבינו לא זכר את הכתיבה כדבר שקובע את עניין האיטרות, אולם בשו"ע, או"ח, כז, ו, כתוב: "ואם כותב בימינו, ושאר כל מעשיו עושה בשמאלו, או כותב בשמאל, ושאר כל מעשיו עושה בימין, י"א שיניח תפילין ביד שתש כח, דבעינן יד כהה. וי"א שהיד שכותב בה היא חשובה ימין לעניין זה, ומניח תפילין ביד שכנגדה (הגה. והכי נהוג)". לפי זה הספרדים והאשכנזים יניחו בנסיבות שלך, בימין. כי כלל הפסיקה של מרן י"א וי"א הלכה כי"א בתרא. והרמ"א גילה דעתו שנהגו לפי י"א בתרא. והתימנים יניחו בשמאל, כהרמב"ם. וגם משום שאפילו הר"ד משרקי מחבר שתילי זתים על השו"ע שנטה לפסוק כהשו"ע, בעינין זה הוא השמיט את הגהת הרמ"א. כנראה משום שנהגו מורי ההוראה בתימן בעניין כזה להורות כהרמב"ם. ונראה שאפילו לאשכנזי וספרדי שכבר הורגל להניח בשמאל, ויש לו צער לשנות, כדאים הם הפוסקים שאומרים שמניח בשמאל שיסמוך עליהם וימשיך להניח בשמאל.
הגע בעצמך שהמליצו בנסיבות שלך שיניח גם בימין, בלי ברכה. עיין שו"ת יביע אומר, ח"ו, או"ח, ב.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על הנחת תפילין
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines