|
|
טליא וטלייתא
|
|
לכבוד הרב
כיצד מיישבים את הסתירה בין סימן כא בשו"ע ששם כתוב שצריך להתרחק מהנשים "מאד מאד" ואסור כל קשר של קריבה, כגון לקרוץ בעיניו, להריח בושם שעליה ואפילו שאילת שלום על ידי שליח אסור, לבין הגמרא בבא בתרא צא: שאומרת שילדים וילדות בני 16-17 היו משחקים ביחד? ולפי פרוש הרשב"ם מטיילין = משחקין
אם יש איסור עצמי בקירבה (כמו שהרמב"ם מחייב על זה מכת מרדות, ויש מי שמבין בדעת הרמב"ם וכן אחת הגרסאות בספר המצוות זה שאפילו רמיזה וקריצה זה איסור דאורייתא) אז איך שיחקו יחד בנים ובנות אחרי גיל מצוות?
|
התשובה:
|
|
יתכן שאי אפשר ליישב. אך לענ"ד ההסבר הוא פשוט. אין איסור עצמי בקרבה בין גבים לנשים. האיסור הא לקרבה בעלת אופי מיני ויצרי. קריצות אכן שויות להיות אסורות מדאוריתא - אך מהו האיסור? ולא תתורו - האיסו התלוי בלב ובכוונה.
ולכן כאשר מתקיים קשר בין איש לאשה שיש בו חברות טובה ללא היבט יצרי - אין בדבר איסור לא מדאוריתא ולא מדרבנן - ויש בו היבט אידיאלי כפי שנזכר ר' יוחנן בילדותו.
אולם ילדות כזו [כמעט] ואיננה בנמצא וודאי לא במקום שאפשרות כזו כלל לא מועמדת ולכן לשון השו"ע היא מוחלטת ללא יוצא מן הכלל שכן ההנחה היא שנטרול היצריות בקשרים שבין גברים לנשים [כמעט] לא אפשרי.
ויחד עם זאת תקוותינו שנדע להתייחס לבני ובנות המין השני כבדי אדם בעלי דעה נפש והכרה. נוכל להכיר וללמוד ולהשתתף בבניינו של עולם כולנו יחד באור פניך ולא רק בנפרד. ואף אם עתה חזון זה נראה רחוק ולכן חובה להעמיד ולחזק את גדרי הצניעות - חשוב ללמוד וללמד שאין חובה עצמית של הרחקה ואולי אף להתנסות בשתוף פעולה טהור פעם ופעמיים די לראות שהשמים לא רחוקים מידי.
ויש להאריך בסוגיה זו עוד.
עמית קולא.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
טליא וטלייתא
|
|
|
|
|
|
|
|
|