יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » אשת הלכה? ''איש ההלכה'' לנשים במשנת הרב סולובייצי'ק
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

אשת הלכה? ''איש ההלכה'' לנשים במשנת הרב סולובייצי'ק

מתוך: מצוות וקיומן » נשים פורסם בז' בחשוון התשס"ח
כבוד הרב,
משהו מושך את תשומת ליבי במשנתו של הרב סולובייציק ז"ל. הרי ידועה תפיסת האדם המוצגת בספרו "איש ההלכה", על פני הגדרותיו הן במישור האונטולוגי והן במישור הפנומנולוגי. ונדמה לי כי ללימוד תורה יש מעמד וחשיבות מרכזיים (במסגרת משנתו כמובן), וזאת בפני עצמו ולאו דווקא על פי מטרות שימושיות. לימוד תורה (ובעיקר גמרא) הינו הדרך בה האדם מגדיר את העיקרים שישפחו את אורם על המציאות, וכך האדם מקבל מעמד של יוצר.
אולי שאלתי קצת נאיבית, אבל כיצד האישה משתלבת בתפיסה הזו? הרי לפי ההלכה האישה לא חייבת ללמוד תורה. בדרך כלל מתקבלת תשובה הסוברת כי האישה חייבת לקיים מצוות, ולמטרה הזו היא חייבת ללמוד כי אם לא אז כיצד תקיים?... אבל אין פה חובה בפני עצמה, אלא מטרה שימושית בלבד, ולא נקבע כי האישה חייבת ללמוד מתוך יעוד או מתוך חובה לממש את זהותה האנושית.
איכשהו, נראה לי ש"איש האמונה" כולל נשים אבל "איש ההלכה" לא כולל אותן. נראה לי שהאישה קצת נדחית מההגדרה האונטולוגית של האדם המוצעת על ידי הרב סולובייציק.
כמובן שאינני סבור לרגע שהרב סולובייציק התכוון לכפח נשים, אם זאת הוא גם התייחס לנושא (לפחות בספר זה, בשאר אינני יודע).
מה דעתך בנושא?
כל טוב.


התשובה:
שלום וברכה
זו שאלה מעניינת מאוד – גם באיש האמונה וגם באיש ההלכה הרב מתעלם מהנשיות. אמנם, אין תלונה עליו כי זה באמת היה מחוץ לשיח, אולם בשעה שאנו עוסקים בספרים אלה אנו צריכים לשאול את עצמנו כיצד ניתן לתרגם אותם לעולם הנשים.
זו פעולה ארוכה ומרתקת. דומה כי כאיש ההלכה אנו עדיין רחוקים מהעולם היצירתי של נשים בתוך עולמה של ההלכה. אף על פי כן, יש מרחב עצום לתחילת עשייה. גם אם אישה אינה חייבת בתלמוד תורה, היא לומדת, ודווקא הטוענים כי ישנו הבדל מהותי ועקרוני בין נשים לגברים ומעצימים הבדל זה טוענים למעשה (על אף שלא תמיד ברצונם) כי ישנה תרומה נשית עמוקה לתלמוד התורה. תרומה זו באה לידי ביטוי בחיבור שבין תורת ד' הנצחית ובין הלומדים אותה, ועל כן ישנה תרומה יצירתית של לומדת תורה.
בראש ובראשונה לעצמה, ולאחר מכן בהשפעה של הבנתה, קושיותיה וכדו' על עולם התורה.
היצירה אינה חייבת כמובן לבוא לידי ביטוי רק בלימוד. היא באה לידי ביטוי בדרכים המיוחדות למימוש דברי תורה, ובצדדים המיוחדים של דרך ארץ שקדמה לתורה, באינטואיטיביות (שאין כמוה ליצירתיות בעולם התורה, תוך עיגונה במקורות ובמסורות כמקובל) ועוד ועוד.
כללו של דבר: אנו בתחילת הדרך בתחומים אלה, ויצירתיות נשית בתלמוד התורה היא חלק מהעניינים ההולכים ומתבהרים.

במקביל, חלק מהבשורה הנשית הוא שההתקשרות בתלמוד תורה אינה עוברת רק דרך תלמוד תורה. חלק מהבשורה צריך שיהיה משקלם של הארת הפנים, עשיית החסד והצדק, וכל אותם דברים מופלאים המתוארים ב"אשת חיל" לדוגמה, ובין השאר "ותורת חסד על לשונה". יש תורות חסד, והן מצפות לגאולה ומעצימות עולמות לא פחות מאשר היצירתיות של איש ההלכה.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על אשת הלכה? ''איש ההלכה'' לנשים במשנת הרב סולובייצי'ק
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines