יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
שירת נשים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » מיטה יהודית
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

מיטה יהודית

מתוך: אישות ומשפחה » שידוכין פורסם בט"ו בתמוז התשס"ז
שלום הרב,
אנו זוג לפני חתונה שמתכוונים לשמור על טהרת המשפחה.
עניין המיטה היהודית קצת תמוה בענינו.

אנו מבינים שאם נישן במיטה מחוברת הסיכוי שאולי נכשל גדל,
אבל גם אם נשב אחד על יד השני בארוחת ערב הסיכוי גדל או באותה ספה וכו'..

מכיוון שרוב המיטות היהודיות הן עם חריץ באמצע (כמו ספת נוער נפתחת..) אז האם החריץ הקטן הזה יגרום לנו לא לעשות כלום?
או שאולי אפשר למשל להחליט שברגע שנכנסים למיטה הולכים לישון, ואם רוצים לדבר או משהו אחר אז זה בסלון (וכך גם כן בונים סייג...)
מדוע לקנות מיטה כזה שתפקדה הוא להיות סייג, אבל זה סייג שגם ממשיך ל"סייג" ומפריע ומציק גם בזמנים שמותר?

תודה רבה,


התשובה:
שלום וברכה,
מזל טוב ובשעה טובה ויהי רצון כי ביתכם יהא מלא בשמחה ובקדושה והטהרה, אהבה ואחוה ויהא ביתכם בניין עדי עד.
הלכות הרחקות מבטאים עומק רב ומכילים בתוכם יסודות רבים לבנין הבית והזוגיות, אומנם לעיתים חלק מהפרטים נראים לעיתים מקשים, אך כאשר לומדים ומקבלים הדרכה נכונה לדרך ההסתכלות ויותר מכך לומדים כיצד לחוות ולמצות מימים אלו את המירב הרי שהפרטים הטכניים מקבלים מימד נכון ואף מהווים דרך לבנייה קומה נוספת בבנין הזוגיות, קומה לקראת חיבור גדול יותרבימי הטהרה, וחוזר חלילה, כך שדרכם של הזוג צריכה להיות תמיד רצופה בעליה והתקדמות מתמדת בבנין ביתם.
הפרדת המיטות אינה רק סייג, אלא זוהי הרחקה אמיתית ונצרכת, אומנם אתה עדיין אינך נשוי, אך מקום משמעותי מאוד עבור זוגות רבים לשיחות הינו חדר השינה, מעין קודש הקודשים הפרטי שלהם ואין זה נכון לומר כי כל שיחה תתנהל בסלון, אלא שיחות רבות מתנהלות דווקא בחדרי חדרים (בתרתי משמע).
הפרדת המיטות בעת השינה הינה הלכה פסוקה, וחכמים שיערו כי המרחק שיש להפריד את המיטות הוא כדי הושטת יד ממיטה למיטה, שיעור של לערך כ 30-40 ס"מ.
בעת ימי הנידות מחד יש להקפיד על ההלכה באופן מלא ויחד עם זאת, חשוב מאוד לשים לב כי אין הרחקה זו גורמת לריחוק בעולם הנפש בין בני הזוג, אלא להיפך זו הזדמנות למצוא את הדרכים לבניין הבית גם ללא מגע (אשר הוא חשוב בפני עצמו בעת הנכונה ובמקום הנכון, ולא כאן המקום להרחיב על כך).
ועוד הערה במישור הטכני, ניתן למצוא בשווקים היום מיטה יהודית, אשר בעת שהיא מחוברת היא מחוברת לחיבור '0', היינו לא מרגישים כלל כי יש שני מזרונים או שתי מיטות, ומאידך בעת שצריך להרחיק הדבר נעשה יחסית בקלות וללא טרחה יתרה, כך שכמובן בעת שהזוג מותר אין כל הבדל בין מיטה אחת (שכאמור, אין כל היתר לישון בה) לבין מיטה יהודית, ואין זה דומה כלל למיטת נוער.
לסיכום, בדיני הרחקת בכלל קיימים יסודות רבים וחשובים מאוד לבניין הבית, חובה עלינו לקיים את דברי חכמים הנובעים מתוך דיני התורה גם אם איננו מבינים אותם במלואם, ובנושא זה סביר מאוד כי מהמקום בו הינכם נמצאים כעת לא תוכלו לרדת עד סוף דעתם, אך בע"ה נכונו לכם עוד חיים שלמים לבנות ולהיבנות יחד ע"פ דרכה של תורה ולמלא את ביתכם בקדושה וטהרה.
בהצלחה רבה ובשורות טובות
אודי רט
רב משיב מכון פועה
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על מיטה יהודית
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
שאלה - מגיבה, 01/07/2007
האם כבוד הרב מתכוון שהפרדת המיטות בשינה גם לא בימי נידה???

הפרדת המיטות בעת השינה מחוייבת רק בימי הנידות, בימי הטהרה וודאי שלא. ופשוט.
המשך (על מיטות וספות) - לאה, 01/07/2007
כוונתי היתה שאכן מצב החדר יהיה קבוע כאשר יש שתי מיטות (וביניהם שלחן קטן\שידה ) רק שבמקום שתי מיטות יחיד, אחת (או שתיהן) תהיה זוגית. ואז בימי טהרה ישנים במיטה הזוגית (ואין בעיה שהמיטות מתרחקות זמ``ז) ובימי נידה ו7 נקיים ישנים בשתי המיטות המופרדות.
עוד רעיון - ש, 01/07/2007
יש אפשרות גם מאוד טובה בימים שמותרים לשים סדין זוגי + מגן מזרון זוגי ואז התחושה היא ממש של מיטה אחת.

עצה טובה ופרקטית.
תיקון הערה קודמת - יוני, 01/07/2007
בהערה הקודמת שלי כתבתי בטעות ``לא טמאה`` במקום ``לא טהורה``.
אכן לאחר ששלחתי את ההערה, ראיתי כי גם הרב שרלו ענה לשואל, ושמחתי לגלות כי כיוונתי לדעת גדולים.
הערה חשובה - יוני, 01/07/2007
אני חושב שהשואל התכוון למשהו אחר. אני חושב שהשואל סבור כי המיטה היהודית כשרה כך (ללא צורך בהרחקת שתי המיטות) גם בזמן שהאשה לא טמאה, ומספיק החריץ שבין 2 המיטות. אם כך באמת חושב השואל - הרי שזו טעות. בזמן שהשאשה לא טהורה, יש צורך בהחלט להפריד את שתי המיטות, גם כשמדובר במיטה יהודית.
על מיטות וספות - לאה, 01/07/2007
אם יש לכם אפשרות, כלכלית וטכנית- חדר מספיק גדול, אפשר לקנות מיטה זוגית (140 ס``מ) + מיטת יחיד (70 או 80 ס``מ) במקום שתי מיטות של 90 ס``מ.
ואז לא צריך אף פעם להרחיק ולקרב, פשוט או שישנים ביחד בזוגית או שהבעל ישן במיטה השנייה.
עוד הערה- אני חושבת שגם לשבת יחד על ספה אחת אסור בימים אסורים.

יש צדדים לכאן ולצדדים לכא, עפ``ר מנחים את הזוגות כי המראה של המיטות (פרט לזמן השינה, כמובן) יהא תמיד אחיד היינו או מחובר או מופרד, ואין חובה הלכתית לאחד הצדדים אלא שאלה של הדרכה והשקפה.
באשר לספה אחת - וודאי שאם מדובר על ספה אחת שמושביה מחוברים במערכת של קפיצים אין יושבים עליה ביחד מדין ספסל המתנדנד, אך לא זו היתה שאלה השואל ואין להסיק משאלתו היתר לכך.
יישר כח לרב.... - דור, 01/07/2007
בנוסף לדבריו של הרב, מנסיון שלי, לא מרגישים את זה שיש 2 מזרנים, וגם בזמנים שמותרים הדבר לא מפריע כהוא זה.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines