יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
ספירת העומר

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » בקשר להחלטתך שלא לפרסם את תשובתך על טבילה ללא שבעה נקיים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

בקשר להחלטתך שלא לפרסם את תשובתך על טבילה ללא שבעה נקיים

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בי"ח בטבת התשס"ז
שלום הרב שרלו (בפעם השלשית)
צר לי שאני מטריחך שוב.
אני מתכוון להפיץ את התשובה בין חבריי במיילים ובפורומים השונים. מכאן הדרך קצרה לכך שהתשובה תקבל במה נרחבת באתרים רשמיים שונים (אם היא אכן מעניינת כפי שאני מעריך).

כך שאולי במבחן הנזק מול תועלת שדיברת עליו, אולי כדאי לך/לכם לשקול שוב את החלטתכם המוזרה לא לפרסם את התשובה באתר. הרי כשיפנו אליך אתה לא תכחיש את הדברים. אז מה הועילו חכמים בתקנתם?

אני מצרף לכאן את השאלה והתשובה, למקרה שתחליט אחרת.


שמירה על איסור נידה

הרב שרלו, שלום.
ברצוני לשתף אותך בהתלבטות שיש לי ולאשתי ואבקש את עצתך ההלכתית.
תחילה אולי אספר שאני ואשתי נשואים 10 שנים ויש לנו שלושה ילדים. אנו באים מבתים דתיים ואף באורחות חיינו הננו דתיים ("כיפות סרוגות") ואנו מצויים בסביבה דתית הדומה לנו, אך באותו אופן גם בחברה חילונית.
השאלה נוגעת לעניין טבילה במקווה של אשתי ואיסור נידה.

כשנה לאחר נישואנו הפסקנו לשמור נידה, כיוון שהדבר גרם לנו לאי-נוחות בתחום הזוגי. אני כותב אי-נוחות בלשון המעטה. זה נראה לנו דבר כל כך מוזר שפשוט הרגשנו שאנו עושים שקר בנפשנו אם נמשיך לקיים את המצווה הזו. למשל ביום של הטבילה אשתי נגעלה מהעניין הזה שהיא צריכה ללכת למקווה ולעשות איזשהו טקס שנראה פגאני ושייך לעולם אחר, וגם אח"כ קיום יחסי המין באותו ערב היה נראה מאולץ ובעליל לא מהנה ועל כן לעיתים אף נמנענו ממנו בתואנות שונות (למרות שהאישה כבר "מוכנה" והכל כשר כדת וכדין). כך שהתרומה של שמירת איסור הנידה לחיינו הזוגיים היתה שלילית ביותר.
וכך כעבור כשנה או יותר הפסקנו לשמור נידה ואשתי הפסיקה ללכת למקווה. האמת, שרווח לנו, גם פסיכולוגית וגם פיסית. אנו רק נמנעים מלקיים יחסי מין כשיש ווסת. כמובן שמעולם לא שמרנו על איסורי נגיעה כלשהם, גם זה נראה לנו זר ומוזר, לא שייך לעולמנו. זה אפילו לא עלה על דעתנו (כשל חינוכי? אולי, אבל זה המצב).

בחודש האחרון, מאז פרסום הכתבה ב"הצופה" על "עקרות הלכתית" ועל ההבדל בין נידה לזיבה ועל כך שייתכן ומבחינת ההלכה הצרופה די לשמור נידה ולא זיבה (כלומר להימנע ממגע מיני במשך 7 ימים בלבד ולא 14), אנו שוקלים לחזור ולשמור נידה, הפעם במסגרת המצומצמת. אומנם אשתי תצטרך להתגבר על תחושות החלחלה שיש לה מהטקס הזה (ואני בהחלט מבין אותה) ואני מקווה שהדבר לא יפגום לנו בקיום יחסי המין, אך אם בכך נקיים את המצווה - דיינו. שכן כאמור הננו דתיים, לא רואים בעצמנו מסורתיים או רפורמים חלילה וכו', וחשוב לנו לנהוג לפי ההלכה.

השאלה שלי מתחלקת לשניים:
1. האם יש הבדל מבחינה הלכתית בין האופן בו אנו נוהגים היום (לא שומרים שבעה נקיים והאישה לא הולכת למקווה) לבין האופן בו אנו מתכוונים לנהוג (לשמור שבעה של ימי ווסת ולטבול בשמיני)? כלומר האם מבחינה דתית יש הבדל בין השניים? כי אם מה שאנו מתכוונים לנהוג בו אינו לפי ההלכה - הרי שאין בו שום טעם דתי. יש אולי תועלות אחרות, חינוכיות וזוגיות (כך לדברי הרבניות) אך אם אין בכך שום רבותא במישור הדתי - אנחנו נוותר על המאמץ.
2. האם אין בעיה בכך שאשתי תלך למקווה למרות שלא שמרה שבעה נקיים? אני מתכוון לכך שאולי אם היא טובלת בטומאתה היא מטמאת את המים או משהו מעין זה, ואז יוצא שלא די שהיא חוטאת, אלא מחטיאה את הרבים, וכמובן שאיננו חפצים בכך.

תודה על תשובתך.






התשובה:
שלום וברכה

ביסודו של דבר מאוד לא רציתי לפרסם את התשובה הזו. מאוד מאוד לא היה נוח לי לענות על שאלה זו. איני אוהב לענות על שאלה היוצאת מראש מנקודת הנחה שאין שומרים את ההלכה במלואה, ובוחרים מתוכה דברים חלקיים. עמדתי היא לדוגמה כי על המקוואות לא לאשר לנערות לטבול, גם אם הן רוצות להינצל מ"כרת". לאמתו של דבר אני עונה על שאלה זו רק בשל העובדה שרב צריך לענות תשובה אמיתית גם לשאלות לא נוחות, וגם בשל העובדה שתראו בסוף דבריי- המגמה לתשובה מלאה ולקיום מלא של ההלכות. אני גם מוכן לפרסום התשובה על אף כוונתי הראשונית בדבריי אליכם, בשל העובדה שבכל מקרה היא מופצת ברשת, בדיוק כפי שפסקים הניתנים על ידי רבנים בחדרי חדרים בעל פה מוצאים עצמם ברשת. זה העולם בו אנו חיים. על כן אני מפרסם את התשובה בשינויים קלים.

א. בוודאי שיש הבדל בין שני המצבים. במצב בו אתם נוהגים היום אתם עוברים על איסור כרת מדאורייתא, שהוא מהחמורים ביותר. זהו יסוד דיני טהרת המשפחה, ואי שמירה עליו הוא התמוטטות של קדושת המשפחה בישראל. במצב בו אתם מתכוונים לנהוג שאלת הדאורייתא נפתרת, ואתם לפחות נוהגים בדאורייתא בתחום זה, וזה בוודאי יותר טוב. זו התקדמות משמעותית שאני מבקש מאוד מאוד לעודד אתכם לעשות כך. אל תמשיכו להפקיר את קדושת משפחתכם ולהרוס אותה.
ב. ברם, נוצרת שאלה לא פחות חמורה, והיא זלזול בדברי חכמים ובפסיקה שלאורך הדורות, שאף היא בעייתית ביותר. אנחנו לא קראים, ואנחנו נאמנים באופן מלא לדברי חכמים. הם מוסרי התורה שבעל פה, ולהם ניתנה הסמכות לקבוע את ההלכה. אין כזה דבר הלכה רק מדאורייתא, וקיימת חובה של ממש לשמירה קפדנית על כל עולם ההלכה.
ג. מה אפוא עושים ? לא תמצאו היתר לשמור רק על הדאורייתא בשום מקום. ההיתר היחיד לעשות מה שאתם מתכוונים לעשות הוא ההכרעה הפנימית שאתם נכנסים לתוך תהליך שבסופו תהיה שמירת הלכה מלאה. קבלו על עצמכם כי במשך שנה תנהגו באמת ברמת הדאורייתא בלבד, ולאחר שנה תשובו ותבחנו את האפשרות להיות נאמנים להלכה על כל צדדיה. אל תחליטו היום חס ושלום כי לאורך כל ימיכם המשותפים לאורך ימים ושנים תבעטו בדברי חכמים, אלא שאתם נוהגים כך באופן זמני כחלק מתהליך של תיקון, ואוזרים כוח להיות שלמים יותר בהלכה.
ד. בסופו של דבר תזכו לשמור את ההלכה במלואה, על צדדי התורה וחז"ל שבה.
ה. אין מושג כזה של טימוא המים או החטאת הרבים בהקשר זה

כל טוב ותשובה מלאה
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על בקשר להחלטתך שלא לפרסם את תשובתך על טבילה ללא שבעה נקיים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
מחזור של 21 ימים - ענבר, 20/11/2012
כבוד הרב שלום,
אני נשואה טריה מזה חודשיים, בביתנו אני מסורתית לעניין ההגדרה הרווחת ''תפילות, שבתות, טבילות, חגים וכשרות'' בעלי חילוני אפשר לומר אבל הבית הוא על טהרת היהדות אם אפשר לקרוא לזה כך. מיום נישואינו אני מקפידה על עניין נידה אך התעוררה שאלה-בעיה...סבב המחזור שלי היה מעולם קצר מאוד ''משך הנידה עצמה בין יום ליומיים , שלישי בד``כ כבר אין''ממה שהוסבר לי ע``י מדריכת הכלות אני אמורה לשמור 4/5 ימים ואז להתחיל לספור 7 נקיים. יוצא שבפועל כל שבועיים להוציא 12 הימים של ההרחקה אני צריכה לטבול שוב דבר שעורר כבר התמרמרות של אישי. כמו כן, כמובן יש עניין הביוץ שלמיטב הבנתי ''מתחום הביולוגיה'' מאחר והסבב אצלי קצר כנראה מתרחש לפני שעליי לטבול וכך אין סיכוי שנצליח להרות גם לו רצינו. השאלה היא האם אכן יש עניין להכליל את כל הנשים תחת החמרה זו שלקחו על עצמן נשים בעבר כשמתברר שמן הסתם אנו שונות זו מזו והדבר יכול לפגוע בקיום מצווה לא פחות חשובה של פרו ורבו? לצערי קשה מאוד למצוא ברשת מה ההלכה מדאורייתא וקשה יותר להבין למה המידע החשוב הזה מוסתר. אני מכירה נשים רבות כמוני שכלל לא היו מודעות לכך שדיני ההלכה שנקבעו מדרבנן או מכוח הנוהג יכולים לחבל באופן פעיל בהזדמנות להרות, באם הן שואפות, בשונה מהזוג כאן, כן לקיים את המצווה.

וזו פנייתי לזוג... בראייתי, טבילה במי מקווה ממשיים ''כמו למשל ים'' יכולה לגרום לך ולאישתך להתרוממות רוח, לי באופן אישי חרה במיוחד שלא אפשרו לי לטבול בים לפני נישואיי באמתלות שונות.

זהו לדעתי החיבור הכי גבוה לרוחני שבעשייה הזו כי ידוע שהמים קדמו לבריאת העולם ככתוב בבראשית. אני מתחברת למה שהעליתם בחלקו אבל אני בוחרת לעשות מזה חגיגה של השתדלות לכבוד אישי, והולכת עם זה עד הסוף ''להתנאות לכבודו ולעשות מזה ערב רומנטי שבו אנחנו שנינו בלבד'' וגם הוא כבר משתף פעולה ומכין את האווירה ביום הזה...כך שזה יכול ורצוי מאוד להיות משהו יפה ומיוחד ואני בטוחה שזו היתה כוונתו של הבורא במצווה זו. אז נסו לחשוב על זה כך...כמו שהבנתם בוודאי התברר לי שמצבי שונה אבל אני כן מעוניינת לשמור על המצווה כי היא יפה ומיוחדת בעיניי, ממש כשם ששבת עבורי - היא יום החג של השבוע! ותפרתי שמלה מיוחדת ולבנה במו ידי שתהיה לי רק לשבת ובבישול לקראת שבת וכל ההכנות אני משתדלת מאוד שהכל יהיה מיוחד וטעים ונקי ובעיקר מאוד חגיגי ורומנטי ''למשל הדלקת הנרות על השולחן ואכילה לאורם...שזו גם מצווה וגם אווירה'' בגישה כזו אי אפשר להפסיד...הייתי אומרת שבכלל כדאי לזכור שהאל אוהב אותנו והמצוות נועדו להתבצע בנועם - אמורות להנעים לנו ולכן אולי נכון לעשות את הדברים רק כששלמים עימם ''כמוני'' ובאמת אחרי שמנהלים עם עצמנו את המונולוג של מה המשמעות שאנו רוצים לתת לזה - כי אנחנו מעניקים את המשמעות ולאף אחד אין זכות פסיכולוגית או אחרת לכפות עלינו משמעויות ''למשל הפחדות למיניהן בתואנה של חטא ועונש''. הנשמה שלכם יודעת להבחין בין טוב לרע בכלל וגם מבחינת טובתכם האישית- תנו לה להוביל...היא תישא אתכם רחוק...''אגב אני מגיעה מבית מסורתי מינוס...אבל גיליתי את הדברים בעצמי ולא עשיתי לי רב או כאלו...פשוט למדתי וקיבלתי החלטות בקצב שלי ובהבנתי וכך אני מאמינה שהדברים צריכים להיות...''.

כבוד הרב, אשמח לשמוע תשובתך לקושייתי.

בברכה ובשורות טובות ומשמחות מהדרום,
אנא שלחי את השאלה כשאלה ולא כתגובה, ואענה לך כמיטב יכולתי
עוד כמה שאלות כלליות על עקרות הלכתית - שלמה בר שיח, 10/05/2011
שלום כבוד הרב,
קודם כל תודה רבה על ההתיחסות לשאלה הקודמת!
אשרי העם שיש לו רב שמוכן לענות לעבריין.

ועכשיו לשאלות שיש לי - ולא רק לי.
אם אישה נגועה מעקרות הלכתית לא יכולה להיכנס להריון בגלל ההלכה הנוכחית, ולא מוכנה להסתקן בתרופות שהרבנים רוצים שהיא תיקח, האם על הבעל להתגרש ממנה?
האם האישה חייבת להסתקן מפני שהרבנים אמרו לה?
האם אישה חייבת ללכת למקווה לאחר ביוץ? מה טעם של טבילה לאחר ביוץ, כשהיחסים לאחר ביוץ לא גורמים לשום קרבה?
האם הפטרון טוב ביותר במצב שהאישה לא מוכנה להסטקן מהתרופות - גירושין?
תודה רבה!
שלמה בר שיח
הנושא ארוך מידי כדי לדון בו בתגובה להערה
אולם המטרה המרכזית היא כמובן כלל וכלל לא להגיע למסקנה כזו



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines