יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תפילה בלא כוונה?
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

תפילה בלא כוונה

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בט' באייר התשע"ו
כבוד הרב שלום,

ק"ש שעל המיטה בנוסח שאני מתפללת בו כולל קטע בנוסח הבא: "רבש"ע הריני מוחל וסולח לכל מי שהכעיס והקניט אותי או שחטא כנגדי.... בין ברצון... בין במזיד...ולא יענש שום אדם בסיבתי..." ולצערי, אינני נמצאת במדרגה שאני יכולה להתכוון לדברים... ואפילו הפוך, לעיתים אני אפילו מבקשת שהקב"ה ישלם לאותם אנשים כגמולם. וממש מכעיס אותי לומר את הנוסח הנ"ל ו-"לוותר" ולמחול לאותם אנשים. אני מרגישה שהטקסט הנ"ל כופה אותי לעשות כן בניגוד לרצוני.

להבדיל אלף אלפי הבדלות אפילו דוד המלך בספר התהילים מבקש מה' "להשיב להם כגמולם וכרוע מעלליהם"

כיצד עלי להתייחס לעניין?

בתודה מראש,


התשובה: תפילה בלא כוונה?
שלום לך.

יפה מאוד שאת מבינה שיש פער עצום בין מה שאת אומרת לבין מה שאת מתכוונת , כי את אומרת שאת מוחלת ובפועל אינך מוחלת לכולם, הייתי מצפה שעם שאלה כזו הכותרת של שאלתך היתה תפילה בכוונה הפוכה , אך את הגדרת זאת כתפילה בלא כוונה.
ואפשר שהכותרת נכתבה על ידך ללא כוונה אך נראה לי שלא בכדי תארת זאת בהגדרה של תפילה בלא כוונה כי יש משהו משמעותי בהגדרה זו.
לכאורה בתפילה עלינו להתפלל ולהסכים עם כל מילה הנאמרת על ידינו כי אחרת זה אחד בפה ואחד בלב. וזה לא רק לכאורה אלא כך ראוי ורצוי שיהיה , אולם התפילה היא גם מבטאת את הרצון הטבעי של כל יהודי בבחינת ' לַעֲשׂוֹת רְצוֹנְךָ אֱלֹקי חָפָצְתִּי וְתוֹרָתְךָ בְּתוֹךְ מֵעָי'' אבל היא גם מחנכת בבחינת 'לַמְּדֵנִי לַעֲשׂוֹת רְצוֹנֶךָ כִּי אַתָּה אֱ-לוֹקי רוּחֲךָ טוֹבָה תַּנְחֵנִי בְּאֶרֶץ מִישׁוֹר''.
מסביר רבי אברהם האבן עזרא שלמדני היינו הרגילני .
הרי לכאורה הכי טבעי היה לנקום ולנטור לא לוותר לאנשים ולא למחול להם אך התורה הקדושה במצוותה לא תקום ולא תטור מלמדת אותנו שככה צריך יהודי לנהוג וללמד את עצמו שזו הדרך הראויה והנכונה .
בתפילתינו יש הרבה ענינים של תפילה למדרגה רוחנית אליה אנו שואפים ותמיד הצפיה היא להיות הרבה יותר טובים והשאיפה שנשכלל את עצמינו יותר ויותר , האם נפסיק להתפלל על חזרה בתשובה צדיקות ומדות טובות כמו יהי רצון שלא אכעס היום ולא אכעיסך בגלל שעדיין איננו במדריגה הראויה של ביטו הכעס?
חלילה וחס תמיד נתפלל ונשאף להיות יותר טובים ויותר מתוקנים , ואף לענין שאלתך בוודאי שתמשיכי לומר שאת מוחלת וסולחת כי זוהי הדרך הישרה של השם יתברך שהוא חנון ומרבה לסלוח ולא מענישנו חלילה וחס ואינו משלם כגמולנו כי אם חלילה היה מעמידנו על מדת הדין הראויה מי היה עומד?
התפילה הזאת ערב ערב מחנכת אותנו ומאירה לנו את הדרך אליה עלינו לשאוף , ואולם שמא תאמרי שאת מתחייבת ונודרת לעשות משהו שאת יודעת שאינך חפיצה בו , הרי גם כשאנו מתפללים ללמוד תורה ושנזכה לשמור שבת כהלכתה אנו מתחייבים ומקוים שנגיע לשלמות המדות והמעשים.
ומה שאת טוענת שמצאת סמך לדברייך מדוד המלך עליו השלום נתבונן בדבריו בתהילים פרק כח וככה אמר : ''שְׁמַע קוֹל תַּחֲנוּנַי בְּשַׁוְּעִי אֵלֶיךָ בְּנָשְׂאִי יָדַי אֶל דְּבִיר קָדְשֶׁךָ: אַל תִּמְשְׁכֵנִי עִם רְשָׁעִים וְעִם פֹּעֲלֵי אָוֶן דֹּבְרֵי שָׁלוֹם עִם רֵעֵיהֶם וְרָעָה בִּלְבָבָם: תֶּן לָהֶם כְּפָעֳלָם וּכְרֹעַ מַעַלְלֵיהֶם כְּמַעֲשֵׂה יְדֵיהֶם תֵּן לָהֶם הָשֵׁב גְּמוּלָם לָהֶם:''.
הנה רבותינו במדרש תהילים הסבירו שנתכוון על מחריבי בית המקדש והמפרשים הסבירו שמדובר על החוטאים ומחטיאים , דוד המלך לא התכוון חלילה כלפי יהודי שהעליב אותו.
וחז'ל אומרים שאפילו בשעה שהיו בני אדם מקניטים אותו ושואלים מתי יבנה המקדש לרמוז לו שכלו ימיו כיון ששלמה בנו יבנה המקדש ענה להם שמחתי באומרים לי בית השם נלך והוא עצמו אמר ואנכי תולעת ולא איש והיה מקטין את עצמו בענווה.
אבל ענין נוסף , פנה אלי חקלאי בערב יום הכפורים שהיה בתביעה ממונית כלפי חקלאי אחר כאשר בבית הדין היתה תביעה שלו על כסף רב , האם הוא צריך למחול למי שהוא תובע אותו .
הרי ברור שאם אדם חושב או משוכנע שמישהו חייב לו אלף שקל לדוגמה בגלל טעות או בזדון הוא לא צריך לוותר לו על החוב בגלל שתיכף יום הכפורים נכנס.
כי התביעה תתברר בבית הדין ושמה ידעו אם הוא חייב לו או שלא או להיפך , אלא שהוא צריך למחול לו על דיבורים לא יפים או על הפגיעה בו והוא צריך לומר רבונו של עולם אני מוחל לפלוני , ומה שיפסקו בית הדין כדין תורה הוא מה שיהיה .
כאשר את מוחלת אין הכוונה שאם מישהי חייבת לך כסף שאת מוחלת לה או שאם חבירה מעליבה אותך ובפרט ברבים שאת מוחלת לה ולא אכפת לך שהיא מעליבה אותך.
ואת יכולה לדבר איתה מחר בבוקר כדי שיתיישרו ההדורים ביניכן , אמנם אל תעליבי אותה אלא היי מהנעלבים ואינם עולבים , פעם הגאון הרב קוק זכרו לחיי העולם הבא אמר שאין איסור להעלב , 'הנעלבים' אבל יש מצוה שלא להעליב ואינם עולבים.
חכמי ישראל שהתקינו לנו את נוסח התפילה וכן כאשר אנו אומרים פסוקים בתפילה לא כופים עלינו לומר דבר שאיננו מסכימים איתנו , הם מחנכים אותנו ומבקשים מאתנו שנתרגל ללכת בדרך הזו הישרה.
ודעי שנסיון החיים מלמדנו שהכעסים אינם מביאים לשלוות הנפש ובוודאי לא לחיי העולם הבא, אל תהיי חלילה מחורשי הרעה או מהמקללים אל תאחלי לאיש או אשה שיבואהו רע חלילה וחלילה התפללי עליהם לטובה , וכאשר למדה אותנו ברוריה הצדקת אשתו של רבי מאיר , כתוב יתמו חטאים מן הארץ וממילא ורשעים עוד אינם ולא כתוב יתמו חוטאים מן הארץ , וכפי המעשה הנפלא המסופר עליה בגמרא ברכות דף י. : ''הנהו בריוני דהוו בשבבותיה דרבי מאיר והוו קא מצערו ליה טובא הוה קא בעי רבי מאיר רחמי עלויהו כי היכי דלימותו אמרה ליה ברוריא דביתהו מאי דעתך משום דכתיב יתמו חטאים מי כתיב חוטאים חטאים כתיב ועוד שפיל לסיפיה דקרא ורשעים עוד אינם כיון דיתמו חטאים ורשעים עוד אינם אלא בעי רחמי עלויהו דלהדרו בתשובה ורשעים עוד אינם בעא רחמי עלויהו והדרו בתשובה.''.
היו בריונים שהציקו לרבי מאיר אמרה לו אשתו התפלל עליהם שיעשו תשובה ואכן עשו תשובה , שמעתי כמדומני - ואיני זוכר אם פרטי הסיפור מדוייקים - שהגאון החסיד רבי ינון חורי עליו השלום הלך בדרך ואחד השכנים שרצה להציק לו בגלל לימוד תורה בבית מדרש שטען שהפריע לו , יצא בכוונה עם כלב מאיים ושחרר אותו למול רבי ינון , והרב בקדושתו אמר איזה פסוק אולי 'ולכל בני ישראל לא יחרץ כלב לשונו' והכלב הוריד ראשו בכניעה והלך לו , והשכן נעשה בעל תשובה כשראה כל זאת.
הנני מאמין שאת יודעת שזו הדרך הנכונה והראויה לכל איש ישראל המשיכי להתפלל בלשון חכמים ומיום ליום תביני יותר שזו הדרך הנכונה ויהיו לך את כוחות הנפש לעלות במסילה הקדושה העולה בית אל.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על תפילה בלא כוונה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines