יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תפילה לרעת האויבים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

תפילה לרעת האויבים

מתוך: יום יום » תפילה פורסם בי' בתמוז התשס"ו
בתלמוד בבלי (שבת קמט: ועוד מקומות) נאמר שלא צריך להתפלל שהאויבים ייענשו או יסבלו, כמו שנאמר "גם ענוש לצדיק לא טוב" (וממהלך הדיון שם ניתן ללמוד שהדבר מתייחס גם לאויבים שהם רשעים, כמו אחאב או נבוכדנאצר); מי שסובל מהאויבים, צריך להתפלל שה' יציל אותו, ולא שהאויבים יסבלו.

אולם, בתנ"ך מצאנו תפילות מפורשות לרעת האויבים, למשל בדברי ירמיהו (סוף פרק יח) "יהיו נשיהם אלמנות ובניהם יתומים.... כי כרו שוחה ללכדני ופחים טמנו לרגלי", וכן בתהלים קט ועוד. התפילות בפירוש מתייחסות, לא להצלה אלא לענישת האויבים; ולא לענישת האויבים על רשעתם באופן כללי, אלא לענישת האויבים כנקמה על מה שעשו למדבר עצמו.

איך זה מסתדר?


התשובה:
זו אכן סתירה. יש שינוי באוינטאציה של התפילה מן הזמן המקראי לתקופת חז"ל.
ניתן להסביר שינוי זה בהבנה המצויה בסוגיית התלמוד כי אדם המתפלל תפילה לרעת אחר מעמיד גם את עצמו במבחן קשה [ראש השנה טז ב ובמקבילות]:ואמר רבי יצחק שלשה דברים מזכירין עונותיו של אדם אלו הן קיר נטוי ועיון תפילה ומוסר דין על חבירו דאמר רבי (אבין) [חנן] כל המוסר דין על חבירו הוא נענש תחלה.
יתכן שהפער בין תקופת המקרא לחז"ל קשור לירידת הדורות, יתכן שהוא קשור למוקד הרוחני שבתקופת המקרא מתייחס למעלת האדם ואילו מתקופת בית שני לאחדות הקהילה - ניתן להעלות גוונים של ספקולציות - אך הערתך בלא ספק צודקת.
עמית קולא
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על תפילה לרעת האויבים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
לגבי תהילים קט - אראל סגל, 16/09/2007
ייתכן שהקללות בפרק אינן קללות שהמשורר מקלל את אויביו, אלא תיאור הקללות שאויביו מקללים אותו. ראו:
http://www.tora.us.fm/tnk1/ktuv/thlim/th-109.html

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines