יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שכר מינימום ו``כל תנאי שבממון קיים``
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שכר מינימום ו"כל תנאי שבממון קיים"

מתוך: משק וכלכלה » צרכנות ומסחר הוגן פורסם בג' באייר התשס"ו
הרב כתב לגבי שכר מינימום: "יש לחלק בין שני מישורי דיון. מישור הדיון הראשון הוא התורה ה"טהורה" ושם בוודאי שהוא יכול לוותר על זכויותיו. מישור דיון שני הוא קיומן של תקנות הקהל שאוסרות על ויתור כזה (כמו חוקי המדינה). כאן נראה כי אם הקהל קיבל על עצמו שויתור כזה אינו אפשרי – אין היתר לוותר. אין בזה סתירה לכלל של "בדבר שבממון דברו קיים" בשל העובדה שמדובר במישור אחר של דיון המפקיע את הרשות לעשות את הדברים גם מרצון חופשי. "

באופן פורמאלי אפשר להבין את העניין: אפשר לומר שמצוות התורה בדיני ממונות הן מצוות פורמליות לחלוטין שאין אנחנו יכולים להבין את טעמן, ולכן מותר לעקוף אותן; בעוד שתקנות הקהל הן תקנות הגיוניות שיש להן מטרה ברורה (במקרה זה - להגן על העובדים החלשים), וכדי שהמטרה תתממש, צריך לאסור על התניה.

אבל על-פי הפשט, נראה שגם למצוות התורה בענייני ממונות יש משמעות סוציאלית, לא פחות מאשר לתקנות הקהל. למשל, שומר שכר אחראי לנזקי גניבה ואבידה, כדי להגן על רכושו של בעל הבית; אך הוא פטור מנזקי אונס, כדי להגן על זכויותיו של השומר. האפשרות לשנות את הכללים ע"י התניה מראש היא, לכאורה, נייטרלית, כי אפשר להתנות לשני הכיוונים (לפטור אותו מנזקי גניבה, או לחייב אותו בנזקי אונס). אך למעשה, ברור שהצד החזק תמיד ינצל אפשרות זו לטובתו - אם השומר הוא חזק, הוא יתנה שיהיה פטור בנזקי גניבה ואבידה (בערך כמו שחברות ביטוח מסויימות עושות בימינו - אם כי כמובן חברת ביטוח אינה שומר); ואם השומר הוא חלש וזקוק לפרנסה, הוא ייאלץ להסכים לחוזה שמחייב אותו גם בנזקי אונס. זה בדיוק מה שקורה בשוק העבודה - כשהעובד חזק, הוא דורש שכר גבוה; וכשהעובד חלש, הוא מוכן לעבוד אפילו בשכר מתחת למינימום.

המצוה של התורה, כמו להבדיל תקנת הקהל, נועדה להגן על החלשים ולקבוע את האיזון הראוי. אם מותר להתנות, אז כל המטרה של המצוה/התקנה לא מתממשת. ולכן, לא ברור לי איך ייתכן שמותר להתנות על מה שכתוב בתורה?

ועוד: אם אפשר לעשות תקנות שאי-אפשר לעקוף אותן (כמו למשל שכר מינימום), בדיוק באותה מידה אפשר לקבוע שאי-אפשר להתנות על מה שכתוב בתורה (למשל בדיני שומרים). מדוע לא עושים את זה?

גם אם מבחינה פורמלית מותר להתנות על דברי תורה - הרי המצוות לא נכתבו בתורה סתם, אלא הן נכתבו כדי ללמד אותנו איך החברה ראויה להתנהג; אם כך, כשאנחנו קובעים את תקנות הקהל, ראוי שנתחשב בהנחיות של התורה. אם כך, מדוע מתקנים תקנות מחייבות על נושאים שלא נזכרו בתורה בפירוש (כמו שכר מינימום), ובו בזמן, מתעלמים מנושאים שנזכרו בתורה בפירוש, ומשאירים אותם בגדר המלצות בלתי מחייבות, שכל אדם רשאי לעוקפן? אילו לא היו מתקנים תקנות מחייבות כלל - ניחא; אבל אם כבר מתקנים תקנות - מדוע לא מתחילים מהמצוות המפורשות בתורה?


התשובה:
שלום וברכה
לא הבנתי מדוע יש להניח כי מצוות התורה הן פורמאליות לחלוטין ותקנות הקהל הן הגיוניות, ואז לערער על הנחה זו. גם במישורי התורה אנו מוצאים דיון ריאלי והגיוני ביחס לחלק ממצוות התורה הנוגע לתחום דיני ממונות.
ברם, אתה יוצא מנקודת הנחה שהרעיון היסודי בדיני שומרים הוא איזון מחויבויות. זה יכול להיות נכון, אולם לא הכרחי. ייתכן שהרעיון היסודי בדינים אלה הוא פשוט האמת, לאמור: רמת המחויבות של שומר חינם היא כזו, ושל שואל היא כזו, ולא בשל איזון של שני הצדדים. דיון זה קיים הרבה מאוד בדיני נזיקין – האם פטור שן ורגל ברשות הרבים נובע מאיזון השימוש ברשות הרבים בין הניזק למזיק או שמדובר בעקרונות הטלת האחריות על האדם.
אם זה אכן כך, יכול אדם לוותר על זכויותיו.
על כן, למרות שניתן היה לומר שאין להתנות על מה שכתוב בתורה בדיני ממונות, כיוון שמדובר בזכויות המוענקות לא כהגנה אלא כ"אמת", התורה מלמדת כי מותר לאדם לוותר על זכויותיו. בוודאי שמלכתחילה ראוי לנהוג כפי שהתורה אומרת, והמצוות לא נכתבו סתם. אולם בשל עיקרון "עשות ספרים רבים אין קץ" וההנחה כי בסופו של דבר התורה עצמה לא נכנסה מדאורייתא לכל פרט ופרט מתקן הקהל עניינים שונים שהוא רואה שהם פגומים בחברתו.


כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שכר מינימום ו''כל תנאי שבממון קיים''
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines