יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שכר מינימום
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שכר מינימום

מתוך: משק וכלכלה » עובדים ומעבידים פורסם בכ"ג בניסן התשס"ו
לאחרונה מתקיים ויכוח לגבי העלאת שכר המינימום, ורציתי לברר מה דעת היהדות בנושא זה. אפשר לפרק את הנושא לכמה שאלות:

א. אם יש רק מעביד אחד ועובד אחד, ואין שום מנהגים או חוקים שקשורים לשכר - האם מותר להם לקבוע כל שכר שהם רוצים, או שיש מגבלות כלשהן שקובעות מהו "שכר הוגן"?

ב. אם יש חוק או מנהג שקובע שכר מינימום, האם מותר לעובד, שיודע את החוק, לוותר מדעתו על הזכות שהחוק מקנה לו, ולהסכים לעבוד בפחות? (ב"תחומין" כ נחלקו בזה הרב יחזקאל שטיפנהולץ והרב אורי דסברג).

ג. האם בקהילה יהודית צריך להיות חוק שמגביל את השכר? האם קהילה שיש בה חוק שכר מינימום היא קהילה "יהודית" יותר, קרובה יותר לרוח התורה, מאשר קהילה שיש בה שוק חופשי בתחום השכר?

ד. אם מחליטים לקבוע שכר מינימום, האם יש הנחיות כלשהן בתורה, מה צריך להיות גובהו של שכר המינימום? האם זהו עניין טכני, שצריך להיקבע ע"י מומחים (כלכלנים)? או שזה עניין שנתון להחלטה של הציבור, וכל החלטה שתתקבל ע"י הציבור תהיה כשרה באותה מידה?


התשובה:
שלום וברכה
א. מבחינה משפטית הלכתית יכול המעביד לקבוע איזה שכר שהוא רוצה. זה הסכם חופשי בין המעביד והעובד, ואף שהתור מתערבת גם בהסכמים חופשיים (ריבית, אונאה וכדו') התורה לא התערבה הלכתית בתחום זה. ברם, ישנן חובות מטא הלכתיות כמו "ועשית הישר והטוב" וכן דברי נבואה רבים העוסקים בשאלת הצדק החברתי, ושם בוודאי שיש חובה לתת שכר הוגן. למעלה מכך, ייתכן והדבר כלול גם בחובה ההלכתית של "וחי אחיך עמך".
ב. יש לחלק בין שני מישורי דיון. מישור הדיון הראשון הוא התורה ה"טהורה" ושם בוודאי שהוא יכול לוותר על זכויותיו. מישור דיון שני הוא קיומן של תקנות הקהל שאוסרות על ויתור כזה (כמו חוקי המדינה). כאן נראה כי אם הקהל קיבל על עצמו שויתור כזה אינו אפשרי – אין היתר לוותר. אין בזה סתירה לכלל של "בדבר שבממון דברו קיים" בשל העובדה שמדובר במישור אחר של דיון המפקיע את הרשות לעשות את הדברים גם מרצון חופשי.
ג. אין לי כל ספק, לאור האמור בחלק השני של סעיף א, שקהילה יהודית חייבת לקבוע תקנות קהל של שכר מינימום ושל תקנות נוספות נגד העסקה פוגענית.
ד. באופן כללי אין קביעה הלכתית בדבר, שכן ההלכה אינה קובעת שכר כזה. ברם, ניתן לרדת לעומק הדיון על קביעת "עני" לצורך דיני צדקה ואולי ממנו להסיק מסקנות על קו המינימום עליו מדובר.


כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שכר מינימום
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines