יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ``רבנית אורתודוקסית`` - מציאות או הזיה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

"רבנית אורתודוקסית" - מציאות או הזיה

מתוך: מצוות וקיומן » נשים פורסם בי"ב באייר התשס"ב
אמש התקיים ב"ישורון" סימפוזיון בנושא הנ"ל.
הרבנית חנה קהת הביאה שורה של מקורות, שעולה מהם שיש אפשרות הלכתית לאשה לשמש כ"דיין". היא טענה שהפסיקה השלילית הגורפת נובעת מהשקפת-עולם חברתית מסויימת מאד ומגישה שמרנית (שאפשר לחזק את הדת ע"י תוספת איסורים והגבלות).
לעומתה, טענה הרבנית יהודית שילת, שגם אם הניתוח ההלכתי ה"טכני" הוא נכון, לא צריך להלחם - ואפילו להציג כמטרה אקטואלית - מינוי של נשים לביה"ד הרבני. היא הסכימה שצריך לעודד נשים ובנות ללמוד תורה "לארכה ולרחבה", אבל לתת לעתיד לעשות את שלו.
מה דעת הרב על הטענות של שני (שתי) הצדדים?
האם יש עניינים או מקורות (גמרא?) שרצוי לנשים לעזוב?
האם "רבנית אורתודוקסית" הוא "תרתי דסתרי"? כלומר שקהילה שמקבלת על עצמה "רבנית", איננה אורתודוקסית.


התשובה:
שלום וברכה
שתי הנשים צודקות (לא באופן מלא אך בכיוון הכללי), ולמעשה כפי שהדברים הוצגו, אין אף מחלוקת ביניהן.
צודקת חנה קהת כי מקורות רבים מאפשרים לאישה להיות דיינים, והיא צודקת כי ההתנגדות לכך נובעת גם מהשקפת עולם חברתית. אולם היא טועה כאשר היא מייחסת את השקפת העולם החברתית הזו לעניינים שמחוץ לתורה, לשובניזם או לטיעונים שאינם ממין העניין. גם הטיעונים הכלליים הם טיעונים היונקים מתורה, והם יונקים משני המקורות בהם תורה מתגלית – המקור הכתוב המלמד על היחס הבסיסי לנשים ברמה העקרונית ועל תפישת העולם של היחס בין גברים לנשים לאורך סוגיות רבות ומגוונות, והמקור של החיים: שפת ההלכה היא שפה המשלבת באופן פלאי הלכה ומציאות, ולא ניתן לפסוק הלכה רק מהספרים עצמם. גם חנה קהת עצמה אינה נוהגת בחלק ניכר מאורחות חייה הדתיים לאור הספרים בלבד, כי אם לאור דברים שנקבעו ונשתרשו באומה; גם בעלי המקורות שהיא הביאה לא מינו נשים לבית דין.
מובן כי דברים אלה עוברים שינוי, אולם השינוי הוא איטי, זהיר, מתחשב בעניינים רבים וכדו'. על כן, איני מתפעל מן המקורות בלבד, כיוון כשכרואים אותם על רקע כל מרחב המקורות, כמו גם על המציאות של היהדות, מקבלים תמונה כי נשים אינן דיינות.
טענות יהודית שיל"ת אינן סותרות את אלו של חנה קהת היא טוענת כי הדרך להשיג שינוי זה היא יותר איטית, ומחלחלת, וזהירה. ברם, כפי שהדברים הוצגו מדובר במחלוקת טקטית (הצבת היעד של הנשים) ולא עקרונית.
אינני מוסמך לקבוע "מיהו אורתודוכסי". מדבור פעמים רבות בעניינים הנוגעים לסמלים, שהם חשובים לעיתים מענייני הלכה רבים. מינוי רבנית לקהילה הוא מהסימנים המובהקים של אי-אורתודוכסיות.
כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ''רבנית אורתודוקסית'' - מציאות או הזיה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines