יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תאריך קריאת המגילה - מגילה ד:
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

תאריך קריאת המגילה - מגילה ד:

מתוך: ספרים » תלמוד, ספרות חז``ל פורסם בכ"ב באדר התשס"ו
במסכת מגילה ד: יש כמה דעות בשאלה - מתי קוראים את המגילה כאשר 14 באדר חל ביום שישי, ו- 15 באדר חל בשבת:

א. לפי אחת הדעות - הערים הפרוזות מקדימות את קריאת המגילה ליום 13 באדר, והערים המוקפות חומה קוראות ביום 14 באדר, והטעם
"מה כל שנה ושנה עיירות קודמות למוקפין אף כאן עיירות קודמות למוקפין "

ב. לפי דעה שניה, הערים המוקפות חומה מקדימות את קריאת המגילה ליום 13 באדר, והערים הפרוזות קוראות ביום 14 באדר, והטעם
"מה כל שנה ושנה עיירות בארבעה עשר וזמנו של זה לא זמנו של זה אף כאן עיירות בארבעה עשר וזמנו של זה לא זמנו של זה"

ג. לפי משנתנו, רבי, ור' יוסי - הערים הפרוזות והערים המוקפות קוראות ב-14 באדר, והטעם -
ע"פ רבי - "מה כל שנה ושנה אין עיירות נדחין ממקומן אף כאן לא ידחו עיירות ממקומן"
וע"פ ר' יוסי - "מה כל שנה ושנה אין מוקפין קודמין לעיירות אף כאן אין מוקפין קודמין לעיירות"

בכל מקרה, במצב זה אי אפשר לשחזר במדוייק את התאריכים של חג הפורים הראשון, וכל דעה בוחרת איזה חלק לשחזר: האם את התאריך המדוייק של הקריאה בערי הפרזים, או את הסדר בין ערי הפרזים למוקפין, או רק את העובדה שיש תאריכים שונים.

אני מנסה להבין מה עומד מאחרי הבחירות השונות הללו? האם יש כאן השקפות שונות?


התשובה:
ניתן להציע מגוון פירושים. השאלה המקדימה מה טיבם של כל אחד מן הערכים המוזכרים בסוגיה:
1. קריאת פרזים בארבע עשרה [מופיע בדעה השניה - ובדברי רבי]
2. זמנו של זה לא כזמנו של זה [מופיע בדעה שניה - אך בלוע גם בדעה א']
3. פרזים קודמים למוקפים [דעה א] או בלשון הפוכה: אין מוקפין קודמים לעירות [ר' יוסי הגלילי].
עקרון א טוען שלמעשה אין לחוג את פורים בלי 14 שהוא עיקר הפורים. החידוש הוא במוקפין שהטלטלו מן היום הקבוע אבל אין לעקור את עיקר פורים ממקומו.
עקרון ב קובע שפורים הוא חג מיוחד שבגלל היותו מדרבנן [כך מבאר הרב קוק] או בגלל היותו חג פרוע התזזתיות חייבת להשמר ואין לחוג את פורים בכל העולם היהודי בשום שנה באותו יום.
עקרון ג קובע שיש לשמר את אירוע המגילה בו קדם נס הפרזים למוקפים שכן יש המוקפים מעלה גדולה יותר מן הפרזים ומעלין בקדש ואין מורידין. כאשר ר' יוסי הגלילי שומר על העקרון של אין מורידין.
ואפשר להאריך עוד - אבל אנחנו כבר בדרך לפסח.
עמית קולא
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על תאריך קריאת המגילה - מגילה ד:
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines