|
|
דרישה אל המתים ופתיחה באגרות הקודש על-פי רמב"ם
|
|
הרב כתב (http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=1417) שאסור לפתוח באגרות הקודש משום "לא יימצא בך... ודורש אל המתים". אבל על-פי רמב"ם (ספר המצוות, לאו לח) משמעות המצוה היא "שלא לשאול בחלום מן המתים", וכמו שהרמב"ם הסביר (הלכות עבודה-זרה פי"א הי"ז) "איזה הוא דורש אל המתים - זה המרעיב את עצמו והולך ולן בבית הקברות, כדי שיבוא המת בחלום, ויודיעו מה ישאל עליו. ויש אחרים שהם לובשים מלבושים ידועים, ואומרים דברים, ומקטירין קטורת ידועה, וישנים לבדן- כדי שיבוא מת פלוני, ויספר עימו בחלום. כללו של דבר: כל העושה מעשה כדי שיבוא המת ויודיעו לוקה, שנאמר "לא יימצא בך . . . ודורש אל המתים" (דברים יח,י-יא)".
כלומר, האיסור הוא רק כשהאדם עושה פעולות כדי שהמת עצמו יבוא בחלום ויודיע לו דברים. אבל כשפותחים באגרות הקודש לא מצפים שהמת עצמו יבוא. אז למה זה אסור? האם יש מקור אחר שבו כתוב בפירוש באופן חד-משמעי שזה אסור? האם יש פסק של בית-דין-צדק בימינו שאוסר באופן חד-משמעי לשאול באגרות-הקודש?
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
אני מבקש לפתוח בבקשת הדיוק. אני לא כתבתי ח"ו כי הפותח באגרות קודש הוא דורש אל המתים. לא יעלה על הדעת לכתוב כדבר הזה כלפי מי שנוהג כך, ובכלל אין אנו רשאים להטיח בפני דרכי אחרים בעבודת ד' דברים מעין אלו – יש בהטחה זו דבר גאווה והתנשאות, שאף שיש הנוהגים כך אין זו הדרך הראויה לעבוד את אלוקינו. אני כתבתי כי נראה מכיוון התורה כי התמימות בעבודת ד' היא הכיוון הראוי, ושימוש בכל מיני כלים שאינם לקוחים מן החיים או מדברי הנביאים אינו נראה ראוי לאור הפסוקים בספר דברים.
על כן, אין קושיה מדברי הרמב"ם על דבריי, שכן אינני מדבר על העבירה על הלאו באופן מפורש כי אם על הכיוון של תורה, שאיננו פונה לא לכלים מעין אלו לדעת את דבר ד' ולא אל המתים בכלל.
אינני מכיר פסק כזה, וכאמור – אני סובר כי פסק כזה לא יימצא. אולם, הליכה בכיוון זה נראית כמנוגדת לדרכה של תורה, ואחת הראיות לכך היא העובדה שדרך זו כלל לא היתה נהוגה בימים עברו.
כל טוב
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
דרישה אל המתים ופתיחה באגרות הקודש על-פי רמב''ם
|
|
|
|
|
|
|
|
|