|
|
כיסוי ראש חלקי
|
|
ב"ה
שלום וברכה לכבוד הרב.
אני נשואה שלוש וחצי שנים ב"ה. לפני כעשר שנים בערך התחלתי לחזור בתשובה, בתהליך הדרגתי. גדלתי בסביבה חילונית אנטי-דתית לחלוטין. אך בתוכי הרגשתי את הדרך הנכונה, בעצם הדרך היחידה שאני מסוגלת לחיות בה. וזו דרך הדת והאמונה. מטבעי אני לא מסוגלת לעשות שום דבר רק כי "צריך לעשות" וללכת בעיניים עצומות אחרי העדר. מה שרציתי לשאול אותך הוא לגבי כיסוי ראש. קראתי הרבה תשובות של רבנים, יש שמחמירים ויש שמקלים וכו', ובאמת אני רוצה לדעת מה היא הסיבה. כיום אני הולכת עם כיסוי ראש חלקי וסמלי (שיער ארוך וכובע), כי לדעתי כיסוי ראש הוא, בדומה לטבעת נישואין, סמל שנועד להראות לסביבה שאני נשואה ו"מחוץ לתחום". אם באמת היו מסבירים לי למה צריך לכסות את כל השיער (סיבה הגיונית,ולא בגלל ש"ככה כולן עושות במגזר הזה והזה) והייתי משתכנעת, אז הייתי משנה את כיסוי הראש, מסתפרת וכו'. אבל אני באמת רוצה להבין את הסיבה והאם זה הכרחי. שאלתי רבנים שלא היתה להם שום תשובה. אחד ענה לי: "למה?ככה!" , רב אחר ענה לי: "את חייבת ללכת בכיסוי ראש מלא כי אם אני רואה אשה עם שיער יפה ברחוב אז היא פוגעת בי ובטוהר נשמתי!". באמת הייתי רוצה לדעת אם יש לך תשובה הגיונית, עניינית וברורה, ללא הטחת האשמות בי כפי שנוהגים לעשות כל מיני רבנים. תודה מראש.
|
התשובה:
|
|
שלום וברכה
ראשית, ברוכה הבאה. קשה אצלנו, אבל טוב ואמת.
אחלק את תשובתי לשני חלקים.
חובת כיסוי ראש לנשים אינה מבוססת על דיני צניעות או על יופייה של האישה. ראיה לדבר היא העובדה שחובה זו אינה מוטלת על כל הנשים, כי אם על הנשואות בלבד. כיסוי הראש הוא אפוא חובה הנובעת מעצם הנישואין – התורה מלמדת כי אישה נשואה הולכת עם כיסוי ראש. כדרכה של תורה אין היא מבארת מדוע, כפי שברוב המצוות אין ביאור כזה. את יוצאת מנקודת הנחה שאולי היא נכונה, שהמטרה היא כעין טבעת נישואין וכהכרזה שהיא נשואה.
ברם אין זה הכרחי שהנימוק שלך הוא הנימוק הנכון. נראה דווקא כי הנימוק הוא אחר – משעה שאישה נשאת הרי הקשר הגופני שלה, כולל יפי שערותיה, הוא חלק מהברית המיוחדת בינה לבין בעלה. בשל כך, אישה הולכת עם כיסוי ראש, ואין איש זר רואה את שערותיה. הדבר אינו נוגע להגנת גברים מפני הסכנה שיש בך, כי אם מכוח הקשרים האינטימיים שבין איש ובין אשתו. כמובן שייתכן וההסבר הוא אחר. מה שאנו יודעים הוא שההלכה מחייבת אישה נשואה בכיסוי ראש, וגם אם אין אנו יודעים את טיב ההלכה ונימוקיה עד הסוף היא מחייבת. נחלקו רבנים מהו כיסוי ראש מלא, ורבים התירו להוציא מעט שערות מכיסוי הראש, אך לא בדרך אותה את מתארת.
עניין שני הוא היחס למי שאינה נוהגת כך. הדבר מאוד תלוי האם הדבר נובע מרצון להתקדם אך עיכובים בהתקדמות בשל מחסומים מסוימים כפי שאת ניצבת בפניהם, או שהדבר נובע ממרד בהלכה. בכל מקרה, תפקידו של הרב אינו לחלק האשמות, אלא להציב בפנייך את העובדות ההלכתיות היסודיות. עצתי לך היא להתקדם לאט לאט בדרך שלך, וכל עוד את בתהליך של התקדמות מתמדת – את עושה נכון.
כל טוב ובהצלחה
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
כיסוי ראש חלקי
|
|
|
|
|
|
|
|
|