יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חומש
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חומש

מתוך: חברה » צדקה ומעשים טובים פורסם בי"ב בכסלו התשס"ו
חז"ל אמרו "המבזבז - אל יבזבז יותר מחומש". רציתי לשאול האם החומש הזה הוא לכל מצוה בנפרד, או לכל המצוות ביחד?

למשל, אם הוצאתי חומש על פדיון שבויים, ואז הגיע חג סוכות - האם אני צריך להוציא חומש ממה שנשאר לי על קניית 4 המינים? ואם לאחר מכן אני רוצה להתחתן ולא מצליח למצוא - האם אני צריך להשקיע חומש ממה שנשאר לי כדי לשלם לשדכן?


התשובה:
כתוב בשו"ע, יו"ד, רמט, א: "שיעור נתינתה (=של הצדקה9, אם ידו משגת, יתן כפי צורך העניים. ואם אין ידו משגת כל כך, יתן עד חומש נכסיו מצוה מן המובחר. ואחד מעשרה מדה בינונית, פחות מכן עין רעה. וחומש זה שאמרו, שנה ראשונה מהקרן, מכאן ואילך חומש שהרויח בכל שנה". הרי שרק בשנה הראשונה חומש מנכסיו, בשנה השנייה רק מן הרווחים. והרמ"א הוסיף שם: "ואל יבזבז יותר מחומש שלא יצטרך לבריות". כלומר על הנותן לשום עצמו, שאם יתן חומש מנכסיו למצווה אחת, ואח"כ חומש ממה שנשאר למצווה נוספת, וחומש ממה שנשאר למצווה נוספת, הרי סופו שיתדלדל ויצטרך לבריות.
ולכן הדבר פשוט שהאדם צריך לשום עצמו, כדי שלא יתדלדל ולא יצטרך לבריות.
והנה רבינו, מתנו"ע, ז, ה, סתם לכאורה ולא רפיש, כשכתב "עד חומש נכסיו מצוה מן המובחר". ולא הבחין בין שנה ראשונה לשנייה, והרדב"ז ומער"ק כתבו שדין זה דווקא רק בשנה ראשונה, ובשנייה רק מן הרווחים כמבואר בירושלמי.
ובאמת שזו כוונת רבינו, משום שבהמשך ההלכה כתב רבינו, "ולעולם אל ימנע אדם עצמו משלישית השקל בשנה".
הרי שמה שכתב בראשית ההלכה, חומש מנכסיו רק לאותה שנה. ובפיהמ"ש, פאה, א, א, הסתמך רבינו על הירושלמי והבחין בין מתן צדקה לעני די מחסורו, שייתן לו חומש מנכסיו, לבין אם לא יזדמן לו שום דבר מן העניים שזקוקים לדי מחסורו, שיפרש חומש מן ההכנסות, ולא מן הקרן, לצורך מצווה.
ומשמע שבדיקה זו נעשית לשנה אחת, שכשרואה שחלפה כל השנה, ולא נזדמנו לו של עניים די מחסורו, ולא פדיון שבויים, שנותן חומש מן הרווחים, לא מן הקרן לצורך מצווה. ורבינו בסוף הלכות ערין וחרמין, שלא יבזבז יותר מן החומש ולא יצטרך לבריות, כי זוהי טיפשות לנהוג כן, וכן כתב באיגרת תימן כנגד המשיח שקר שהורה לתת כל נכסיהם לעניים, וא"כ גם לרבינו הדין כמבואר בשו"ע.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חומש
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines