|
|
מעשה קמחית
|
|
שלום לרב
בגמ' ובזוהר הקדוש מסופר על קמחית שלא ראו בני ביתה את קורות ראשה מימיה ובגין זה זכתה לשבעה בנים שימשו בכהונה הגדולה.
והרי הגמ' כבר אומרת הרבה עשו כן ולא נענו. משמע שהזהר השמיט את הקטע הזה כדי להחמיר בכיסוי ראש. אם כן בגין מה זכתה קמחית לזה שיצאו ממנה שבעה כהנים גדולים?
|
התשובה:
|
|
שלום לשואל
על האשה הקמחית מסופר בכמה מקומות במסכת יומא דף מז. מסופר כך :
" תנו רבנן: שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שמשו בכהונה גדולה. אמרו לה חכמים: מה עשית שזכית לכך? - אמרה להם: מימי לא ראו קורות ביתי קלעי שערי. - אמרו לה: הרבה עשו כן, ולא הועילו".
ובויקרא רבה פרשה כ מסופר כך :
" אמרו שבעה בנים היו לה לקמחית וכולן שימשו בכהונה גדולה. שלחו אחר קמחית מה מעשים טובים יש בידך, אמרה להן יבא עלי אם ראו קורות ביתי קלעי שערי ואמרת חלוקי מיימיי. אמרו כל קמחיא קמחא וקמחא דקמחית סלת. וקריין עלה פסוקא כל כבודה בת מלך פנימה "
וראה באגרת הקודש לרמב"ן ז'ל שלמד ממעשיה לכל אשה בישראל שתנהג עם בעלה בצניעות ותזכה גם היא לבנים קדושים :
" ..ועל כן, כל זמן שהאדם מתחבר לאשה, אל יהא בקלות ראש ודברי שוא ותעתועים, ואל תקל ראשך כנגד האשה, ואל תרבה בשיחה בטלה עמה. ולפיכך יש לך להכניסה תחלה בדברים שמושכין את לבה ומיישבין דעתה ומשמחין אותה, כדי שתקשר דעתה בדעתך וכוונתה בכוונתך. תאמר לה דברים קצתם מכניסין אותה בדברי חשק ואהבה ורצון, וקצתם מושכין אותה ליראת שמים וחסידות וצניעות. ומספר עמה בדברי נשים חסידות וצנועות, היאך יצאו מהם בנים הגונים וכשרים, ראויים לכתר עליון, בעלי תורה ויראה והוראה, כמעשה קמחית שזכתה לז' בנים שכולם שמשו בכהונה גדולה, ושאלוה חכמינו ז"ל במה זכתה, ואמרה להם אפילו קורות ביתי לא ראו שער ראשי מימי, וכל זה הפליגה לשאר צניעותה וחסידותה ויושר מעשיה. ".
והנה אמנם בגמרא כתוב שאמרו לה חכמים שרבים עשו כן ולא עלתה להם אך אין זה אומר שאין ללמוד ממנה להתנהג בצניעות והראיה שכל חכמי המוסר הביאו סיפור זה כהרמב'ן והראשית חכמה ומנורת המאור והשל'ה הקדוש ועוד רבים רבים.
ואגב הזוהר הקדוש לא השמיט זאת כלשונך אלא כמו שבירושלמי ובמדרשים הרבים בהם צוטט סיפור זה לא הופיע הביטוי שישנו בגמרא כך גם בזוהר הקדוש.
ואשרי נשות ישראל אשר משתדלות ללכת בדרך אמותינו הקדושות בצניעות ובכסוי הראש שהוא גם מפאת שער באשה ערווה וגם לכבוד השכינה הקדושה ויש בכל כסוי ראש לאיש ולאשה גם הרגל לקדושה ויראת שמים והכנעה לפני אבינו שבשמים.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מעשה קמחית
|
|
|
|
|
|
|
|
|