יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » אמירת ימ``ש על יהודי רשע
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

אמירת ימ"ש על יהודי רשע

מתוך: חברה » יחסי דתיים-חילוניים פורסם בי"ז בתשרי התשס"ו
ראיתי שהרב קיבל לפני כחודשיים שאלה בקשר לנוהגו של הרב כהנא להקפיד ולומר "ימח שמו" כאשר הזכיר אנשי שמאל בולטים. הרב העיר כי אין אנו יודעים מי רשע בעיניו של הקב"ה.

אך ההלכה עצמה מגדירה לנו מיהו רשע. הרב כהנא הרבה לצטט את דברי חז"ל בבראשית רבה פמ"ט סי' א': "כל הרואה את הרשע ואינו מקללו עובר בעשה, שנאמר "ושם רשעים ירקב" (מובא גם בילקוט שמעוני שם במשלי). בשלוש מקומות לפחות דברי רבנו הרמב"ם מעלים סימני שאלה בקשר לסלחנות בה יש להתיחס לפושעי ישראל:

בהלכות דעות פ"ו הל' יב': במה דברים אמורים, בדברים שבין אדם לחברו; אבל בדברי שמיים -- אם לא חזר בו בסתר מכלימין אותו ברבים ומפרסמין חטאו ומחרפין אותו בפניו ומבזין ומקללין (לקלל רשע - לעניננו ממש!!) , עד שיחזור למוטב: כמו שעשו כל הנביאים לישראל.

ובהלכות עדות פי"א הל' יא': המוסרין, והאפיקורוסין, והמינים, והמשומדים -- לא הוצרכו חכמים למנות אותן בכלל פסולי העדות, שלא מנו אלא רשעי ישראל. אבל אלו המורדין הכופרין, פחותין הן מן הגויים: שהגויים לא מעלין ולא מורידין, ויש לחסידיהן חלק לעולם הבא; ואלו מורידין ולא מעלין, ואין להן חלק לעולם הבא.

ובהלכות אבל פ"א הל' ח': כל הפורשין מדרכי ציבור, והם האנשים שפרקו עול המצוות מעל צווארן, ואינן נכללין בכלל ישראל בעשיית המצוות וכבוד המועדות, וישיבת בתי כנסייות ובתי מדרשות, אלא הרי הן כך בני חורין לעצמן, כשאר האומות, וכן המינים והמשומדים והמוסרין -- כל אלו אין מתאבלין עליהן; אלא אחיהם ושאר קרוביהם לובשין לבנים ומתעטפים לבנים, ואוכלים ושותים ושמחים: שאבדו שונאיו של הקדוש ברוך הוא, ועליהם הכתוב אומר "הלוא משנאיך ה', אשנא" (תהילים קלט,כא).

בשלושת המקרים הרמב"ם אינו מזכיר כלל את הפתח של "תינוק שנשבה", ואכן נראה שרבנו מקפיד יותר על כבוד הקב"ה מאשר על כבוד הכופרים בו.


התשובה:

שלום וברכה
אני מכיר היטב את ההלכות.
אף על פי כן כתבתי את שכתבתי, וזאת משתי סיבות. ראשונה בהן היא העובדה שהרמב"ם לא התייחס למציאות המורכבת בה אנו חיים, בה יש בני אדם שלא חוזרים בסתר ואף עושים עבירות במזיד, אך לא ניתן לראותם כרשעים כיוון שבתחומים אחרים הם גומלי חסד, מוסרים את נפשם בצבא למען עם ישראל וכדו'. מעבר לכך, הרמב"ם התייחס למציאות בה הרוב הוא שומרי תורה ומצוות, ויש מיעוט הנוהג בדרך של רשעים, אך המצב היום לצערנו הוא הפוך, ולטעון על כל האומה הישראלית כי היא רשעה זהו דבר שלא ניתן לעשות.
קרא שוב את דברי הרמב"ם ותראה שהוא רואה אותם כרשעים בשל העובדה שהם פורשים מדרכי ציבור. האם ניתן לדבר היום על כל הציבור כפורש מדרכי ציבור ?
כל טוב

 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על אמירת ימ''ש על יהודי רשע
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines