יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » קריעה על עקירת ישובים
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

קריעה על עקירת ישובים

מתוך: מקדש וגאולה » ציונות דתית פורסם בי' באב התשס"ה
לכבוד הרב יובל שרלו,
הטור (או"ח סימן תקס"א) כתב "הרואה ערי ישראל בחורבנן אומר על הראשונה שרואה ערי קדשך היו מדבר וקורע". אמנם הקשו עליו הבית יוסף והב"ח שבש"ס כתוב דווקא ערי יהודה. בשלחן ערוך (סעיף א) פסק מרן "הרואה ערי יהודה", והמשנה ברורה ס"ק א קבע את נימוקו של הב"ח, שיש להבחין בין ירושלים וערי יהודה החשובות לבין שאר ערי הארץ שחשובות פחות, להלכה: "ערי יהודה - ולא ערי ישראל דלא חשיבי כל כך" (ובשער הציון ס"ק א פהנה לב"ח).
לאור זאת מבקש אני לשאול את הרב מה הדין היום, עת נעקרים ישובים עליהם ברכו רבים "ברוך מציב גבול אלמנה"? האם עקירת ישובים מצדיקה קריעה, מצד "כל הרואה ערי ישראל בחורבנן"? האם עומדת בעינה פסיקת המשנה ברורה (מתשובות אחרות של הרב באתר זה יודע אני שהרב רואה בו את היסוד למצב ההלכה היום)?
במידה והרב סבור שיש לקרוע, האם יש צורך בראיה פיזית, או ששמיעה על כך ברדיו או בטלויזיה מספיקה?
(חיפשתי באתר תחת "קריעה ישובים" וכן "קריעה עקירה" ולא מצאתי תשובה)
תודה רבה,
אביעד י' הולנדר


התשובה:
שלום וברכה
אחלק את תשובתי לשני חלקים.
מהבחינה ההלכתית אני חושב כי מי שרואה בהלכה זו קשר למציאות הקשה בה אנו מכריע הכרעה רבת משמעות. הלכה זו, שנכתבה על החרבת ערי ישראל על ידי גויים, כלל אינה קשורה למצב בו היישות היהודית מבצעת שינוי בגבולות המדינה כתוצאה מהחלטה (שגויה ונוראה) עצמית. בצורה פרדוכסלית אנו חייבים לברך ולהודות לריבונו של עולם על כך שבכלל אנחנו יכולים לקבל החלטה כלשהי, ובוודאי שלא לראות בתוכנית הגירוש דבר מה הדומה לכך. בכלל, חלק מאתנו עושה טעות בשימוש בלשון מוגזמת לתאר את שנעשה לנו. לא זו בלבד שמדובר בדבר שאינו אמת, עוד הוא יוצר מציאות שלא ניתן לקום ממנה, שהרי אם הוא רואה את ההלכה הזו כבסיס לדבריו הרי שהוא מכריע כי מדינת ישראל היא הגוזרת גזירות וכי אנחנו המגורשים הם כיהודים שלפני הפריץ, ובכך הוא עוקר את כל תפישתנו ביחס לכלל ישראל, לראשית צמיחת גאולתנו, ולעוד עניינים הקשורים בכך. זו טעות חמורה לא רק במישור ההלכתי הצרוף, כי אם במישור רחב בהרבה.
מהבחינה הנפשית איני מבין כיצד ניתן שלא לקרוע. קרע זה הוא ביטוי לאבל עמוק על ההחרבה שאנו עושים במו ידינו לגוש קטיף ולצפון השומרון - מקומות שניתן רק להלל ולשבח באופן מתמיד את האנשים שבנו אותם. אנשי תורה ועבודה, תמימי דרך וישרים, שעוסקים בישוב הארץ ובבניית החברה ובחיי התורה, נחושים באמונתם ובגודלם הרוחני, וכל זה הולך ומתמוטט. אין זה משנה מה הסיבה לכך ומה האידיאולוגיה העומדת מאחורי הכרעה זו התחושה העצמית של החברה עצמית אינה יכולה להותיר אדם אדיש למציאות זו, ואין כקרע הבגדים כדי לבטא את קריעת הלב.

כל טוב ושלא נדע
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על קריעה על עקירת ישובים
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines