יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » סדר לימוד וסיום מסכת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

סדר לימוד וסיום מסכת

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בכ"ב בניסן התשס"ה
שלום ומועדים לשמחה.

אני מתלבט לגבי לימוד הדף היומי, אז אפרט את סדר הלימוד שלי.

אני לומד דף יומי בתרגום הרב עדין שטינזלץ שליט"א עם פירוש רש"י ועם הביאורים הנוספים של הרב שטינזלץ, וזאת מסט שטינזלץ מהדורת ווילנא שרכשתי, לא כי אינני מסוגל ללמוד ללא תרגום מלא אלא כי נראה לי עדיף שלימוד הבקיאות יהיה בגמרא מתורגמת מלכתחילה. (למתלבטים: גרסת שוטנשטיין מדויקת יותר).

בהמשך ללימוד אני חוזר על הדף שלמדתי מספר שבועות לפני כן, בקריאה מדפוס ווילנא תוך הבנה בסיסית בלי פירושים (אלא אני פונה למפרשים רק אם אני לא מצליח להבין).

תוך כדי לימוד אני מבטא בשפתי את לשון הגמרא ומשתדל להקפיד על הגייה נכונה של כל מילה, במיוחד בחזרה, בה אני מנסה לקרוא גם את נוסח הגמרא עם הגהות הב"ח והגר"א. אני קורא גם את שם אלוקות המופיע בחלקי פסוקים המצוטטים בגמרא אך לא שם הויה, אותו אני מבטא "השם". מחוץ לפסוקים אני 'מצנזר' גם את שם אלוקות. בנסף אני מקפיד שידי יהיו טבולות או סתם ידיים הכשרות לברכה בעת אמירת השמות הקדושים.

אני לא מקפיד על קביעות אלא לווה ומשלים לפי מצאי הזמן.

כך למדתי את מסכת ברכות, והסדר לקח לי בממוצע מעט יותר משעה מידי יום, כאשר החזרה לוקחת כרבע מהזמן. המטרה היא לסיים את התלמוד הבבלי בעוד 7 שנים בעזה"י באופן זה (אם הרב שטינזלץ יסיים את פירושו).

בנוסף אני לומד משנה יומית עם כל פירושו ל הרב קהתי זצ"ל, גם שם אני מדקדק בלשון המשנה (ברוך ה' היא מנוקדת!) ובלי קביעות.

שאלותי:

1. האם לרב יש המלצות לגבי אופן הלימוד? אני מבולבל בעיקר משאלת ההצמדות ללשון הגמרא על צדדיה השונים, אבל אשמח לקבל גם הערות לגבי דרך החזרה ובכלל.

2. מתי לעשות 'סיום מסכת'? בסוף הלימוד העיקרי? בסוף החזרה? בשניהם?


התשובה:

שלום וברכה
ראשית, יישר כוח על הדרך בה אתה הולך. אני חושב שהיא טובה מאוד, ובדרך זו תדע יותר ויותר תורה ותתקשר בתורה בצורה רצינית יותר. אני כן ממליץ על קביעות, לא רק בשל התועלת הלימודית שבה אלא בעיקר בשל התועלת הנפשית שבה – דברים שאדם קובע אותם ומייחס אליה חשיבות בסדר יומו עד שאין הוא זז ממקומו בלוא לימוד זה משפיעים השפעה ניכרת על דמותו ועל הקשר שלו בתורה.
ועתה לשאלות הממוקדות שלך:
א. הדרך בה אתה הולך היא מצוינת, וטוב מאוד ללמוד ולחזור, שכן למוד ואינו חוזר כזורע ואינו קוצר. אם יש לך עוד טיפה זמן טוב להתייחס לרמב"ם הפוסק הלכות מתוך דברי הגמרא, שאז החזרה נסגרת בהגדרות הלכתיות, ואף שלא תמיד הלכה כרמב"ם, הרי שעצם הסיום בשור תחתונה פסיקתית יש בה תועלת מרובה.
ב. אם יש לך קביעות מסודרת בחזרה טוב לעשות את הסיום לאחר החזרה ולכלול אותה כחלק אינטגרלי של הלימוד. אם אתה לעיתים חוזר ולעיתים לא – עשה סיום בשעה שאתה מסיים את המסכת.


יישר כוח, ונזכה לשמוע ממך על סיום הש"ס כולו, שאף זו תהיה תחנת ביניים בלבד.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על סדר לימוד וסיום מסכת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines