יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » תרבות הפנאי
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

תרבות הפנאי

מתוך: מקדש וגאולה » ציונות דתית פורסם בכ"ג בטבת התשס"ה
תרבות הפנאי
לרב שלום
רציתי לדעת מה צריך להיות יחסי לרחוב החילוני. בשאלתי אני מתכוונת לתרבות החילונית (ספרים סרטים וכדו') האם תרבות היא דבר בעל ערך בפני עצמו או רק כשאני "שם על זה כיפה". כלומר, האם לקרוא ספר או לצפות בסרט, למשל, הוא דבר טוב משום שאני מתרווחת וקוראת משהו שמעניין אותי וגורם לי הנאה. או שיש לזה משמעות רק כי אני מרחיבה אופקים בענייני חול, ומכירה את התרבות של העולם. ואולי גם לכך אין ערך והמשמעות נסוכה רק כשאני מקשרת את זה לעבודת ה' ומבינה איך אהוד בנאי שר על דבקות.


התשובה:
שלום וברכה
זו שאלה ארוכה מני ארץ ורחבה מני ים, ואין מקום במערכת זו להתמודד עם כולה.
אכתוב את ראשי הפרקים בלבד, הנועצים בעומק משנתו של הראי"ה קוק זצ"ל.
העולמו הרוחני והתרבותי של האדם המתרחש בתוכו, סוערות רוחות פנימיות עזות, התוססות בו, ומבקשות לצאת מן הכוח אל הפועל. יציאה זו היא חיובית מעצם מהותה, שכן היא מתכונות היסוד של האדם, והרצון להוציא מן הכוח אל הפועל את עולם הרגשות והמחשבות והדמיונות הוא חלק מהותי מהאנושיות טוב לעסוק בעולם זה, טוב לבוא במגע עם התרבות, טוב ליצור אומנות, טוב להרחיב אופקים, וטוב גם ליהנות.
ברם, אין אנו מקבלים את העולם התרבותי של היום, המניח כי כל דבר הקיים בעולם טוב לו שיצא, כול האסתטיקה של הכיעור שבו, וכולל יסודות בלתי מוסריים, וכולל אפסות של דמותו של האדם. גם התרבות והאומנות נמצאות אצלנו ב"רשת" הכוללת של הערכים, והם מושפעים ממנה ויונקים ומעניקים ממנה כאחד. אין אנו חפצים באומנות מגויסת מחד גיסא, אך גם לא באומנות מופקרת מאידך גיסא.
הדבר נכון הם לגבי תכניה של האומנות והם לגבי הצריכה שלהם, כפי שעולה בשאלה. יש כוחות באדם של צריכת תרבות וספרות, ואף בקשתו ליהנות היא לגיטימית והיא חלק בלתי נפרד מעולמו. אין הוא חייב בכל עת "לשים על כך כיפה", שכן מדובר בשימה מלאכותית, שהיא יותר מצמצמת ובולמת מאשר מקדשת. ברם, צריכה תרבותית זו חייבת להיות חלק מרשת כללית של דמות אדם מאמין, לומדת תורה ושומרת מצוות, ומכוונת אל ד' בכל דרכיה. כאשר אדם הוא כזה נכנסת צריכת התרבות כחלק אינטגרלי ממהותו, והוא הופך את חייו כולם לחיים אמיתיים באור ד'. הייחוד לשם שמיים אינו נעשה בכל מילה ומילה שהוא קורה, אלא באימוץ דרך כללית של הליכה באור ד', וזו הדרך הנכונה להותיר מרווח גדול של חרות פנימית הנותנת לנפש את כלי ביטוייה, יחד עם הברית העמוקה עם תורת ד' והלכותיה.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על תרבות הפנאי
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 



פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines