יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
עשרה בטבת

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » יהדותו של מחלל שבת בפרהסיא.
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

יהדותו של מחלל שבת בפרהסיא.

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בח' בכסלו התשס"ה
שלום רב.

קראתי היום את תשובתו של כב' הרב בקישור הזה:
http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=48420

בין השאר, נאמר שם כי מי שמחלל שבת בפרהסיא הוא "גוי לכל דבר".

אני - בעוונותי - מחלל שבת בפרהסיא. יחד עם זאת אני רואה את עצמי יהודי לכל דבר. אמנם חוטא (במצוות שבין אדם למקום) אך יהודי.

אני מבקש לדעת אם אכן ההלכה רואה אותי כ"גוי לכל דבר", ואם כן - מה המשמעות של ראיה זו. (האם למשל - מאחר שאני "גוי לכל דבר" אני כבר פטור מכל המצוות למעט שבע מצוות בני נח? האם אשתי אינה צריכה גט ממני מאחר שאני "גוי לכל דבר"?)

אודה מאד לרב על תשובתו.


התשובה:
אינני יכול להתייחס באינטרנט התייחסות אישית כלל.
אבל בתשובתי האמורה ציינתי שיהודי שמחלל שבת בפרהסיא, מקיים מצוות כגון קידוש נר שבת, תפילה בשבת וכיו"ב, הוא יהודי לכל דבר, אלא שהוא חוטא.
לעומת זאת יהודי שמחלל שבת בפרהסיא, בעזות מתוך כפירה בה' שקרא את הקריאה יש אחר ההעדר המוחלט, ושאינו משגיח בעולמו, מבחינת ההלכה הוא גוי לכל דבר, אם כי יש מסתייגים ואומרים שהוא יהודי לחומרא, לעניין שהפירוד בינו ובין אשתו מצריך גט.
עד כאן לנושא הנ"ל. אבל אי אפשר שלא לציין שאנו נמצאים בתקופה מיוחדת במינה, שיש בקרב אחים משבר דתי או משבר אמוני, אבל רצון אמתי וכן להמשיך להיות יהודי. דבר שמביא אותנו לשאלה אם יש יהדות בלי תורה. שלפי ההלכה, אין זהות יהודית בלי התורה ומצוותיה, ויש הטוענים ליהדות גם בלי התורה ומצוותיה.
אני כשלעצמי בדעה, שגם יהודי שנאבק באמת שהוא יהודי, אף שמצהיר שהיהדות אצלו היא אינה על בסיס תורה ומצוות, שיש בתוכו הכרה בערכי היהדות, שיסודן בתורה ובמצוות, אבל בגלל דברים שהזמן גרמן, יש בקרב אחים מסוימים אנטיגוניזם כלפי התורה והמצוות. אבל אותם אחים מעריכים מאוד ערכי יהדות שכאמור, יסודן בתורה ובמצוות, אבל חיבתם לאותם ערכים היא בגלל ערכיות אותם ערכים, ולא בגלל מקורם.
גם ליהודים כאלה איני יכול לשלול את יהדותם, כל שכן ליהודי שמצהיר הא לכל דבר, ומכיר בעובדה שהוא חוטא בין אדם למקום.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על יהדותו של מחלל שבת בפרהסיא.
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines