יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » התפקדות למפלגה והצבעה למפלגה אחרת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

התפקדות למפלגה והצבעה למפלגה אחרת

מתוך: כללי » כללי פורסם בכ"ה בחשוון התשס"ה
התפקדתי לליכוד בעקבות המשאל למרות שאני דתי וימני יותר מהליכודניק הממוצע ואין לי שום כוונה להצביע לליכוד. הופתעתי אתמול לראות את דעת הרב בנושא שנמצאת בדף:
http://www.moreshet.co.il/shut/shut2.asp?id=40000
התשובה כללה נימוקים שלא שקלתי ברצינות בעבר. עד היום הייתי משוכנע בנכונות המהלך אולם אני מחשיב מאוד את דעת הרב ואם דעתו נחרצת בעניין, אבטל בל"נ את חברותי.

מכל מקום הייתי רוצה לקבל התייחסות למספר נקודות, המתקיימות לעניות דעתי, לפחות במקרה הפרטי שלי. התגובה הייתה ארוכה מדי ונדחתה ע"י השרת ולכן אני שולח אותה כשאלה חדשה.

ואלו טענותי:

1. לעניין אי היושר:
א. הרעיון להצביע למפלגה אחת ולהתפקד לאחרת במטרה להגדיל את יכולת ההשפעה שלי נבט במוחי לפני שנים רבות. אני מניח שהוא התממש רק לאחרונה כתוצאה של יוזמה שיווקית אפקטיבית מצד מנהיגות יהודית שגרמה לי להרהר בנושא ברצינות, אפקט העדר בעקבות המשאל, הזעם על שרון ש"שבר" שמאלה, וההצלחה של התנועה במשאל, שאולי נבע גם משותפותה במוסדות הליכוד. מכל מקום, אני לא באמת שותף במנהיגות יהודית, כך שאני לא מרגיש חלק מאורגניזם זר המבצע השתלטות עוינת על מפלגה.

ב. אם הליכוד היה רוצה למנוע את ההתפקדות הוא היה יכול לחסום את הכניסה של גורמים לא רצויים בקלות באמצעות ראיונות וועדות קבלה. הדבר אכן נעשה במקרים מסויימים (ויש אומרים שלא בצדק), בייחוד היכן שהייתה התפקדות "בסיטונות", אולם לא במקרה שלי. ומסתמא ניחה ליה למרות הביקורת.

ג. נראה שטענת אי היושר נובעת מתפיסה של האופן הראוי להתפקדות למפלגה, כחלק מאופי המנגנון הפוליטי של מדינת ישראל. האומנם חייבים אנו לנהוג ביושר כפיים ביחסינו עם מנגנון זה, שאינו ע"פ תורה, ולא לנצלו בניגוד למטרותיו, ואפילו כאשר המנגנון כולו אינו מיוסד על נאמנות או תום לב אלא על ההנחה שכל צד ינצלו לצרכיו כפי יכולתו והמטרה היא רק לקבוע את קו הלגיטימיות? במה אני גרוע מאותו בעל הון המשלם ללוביסט בשביל שיממן את מסעות הבחירות של פוליטיקאים התומכים בדעותיו (כמקובל בארה"ב) או מבעלי המפעלים שפקדו את עובדיהם לתמיכה בשרון או נתניהו בפרימריז שהיה לפני שנתיים, בתמורה לטובות הנאה שהובטחו ע"י המועמד? עליהם אין פוצה פה ומצפצף.

2. לעניין חילול ה':
א. שרון מפר בריש גלי את החלטת הליכוד כפי שנתקבלה במשאל שהוא עצמו יזם וראה כמחייב. לאור זאת, אני חושב שהציבור יקבל בהבנה נקיטת צעדים קיצוניים לשם שמירה על האיזון והכשלת המרד של שרון בתנועתו.

ב. נרשמתי ברשימות הפנימיות של "מנהיגות יהודית" בשביל שידעו שאני בשורותיהם (ואולי זו היתה טעות ואפשר לתקנה) אבל סתם התפקדות לליכוד אינה מכניסה אותי לסטטיסטיקה של "הפיגלינים". אני יכול אף לבוא להצבעות עם כובע ולהכניס ציציות, אם יש בכך צורך. כל אימת הציבור אינו יודע מי אני ומה הם דעותיי אז היכן חילול ה'?

3. לעניין היעילות:
א. אין בכוח מנהיגות יהודית לעשות מהפכה בליכוד ולהופכו למפלגה אחרת עם מצביעים אחרים לגמרי. אומנם אותו היגיון של נטישת מצביעים שהרב מזכיר חל אף על השפעה קטנה, אולם בטווח הקצר (שיכול להתארך עקב הצבעה שבטית) מצביעים מגלים נאמנות למפלגה.

ב. המפלגות יוצרות דעת קהל ולא רק מייצגות אותה, כך שאם מנהיגות יהודית יכולה ליצור בליכוד אוירה אוהדת לרעיונות מסויימים ועוינת לאחרים הציבור יפנים. זה נכון במיוחד תחת ההנחה שהאידיאלוגיה נכונה והיא פשוט סובלת מיחסי ציבור גרועים וכו'.


התשובה:
שלום וברכה
א. לא ניתן להכחיש את העובדה שזה מעשה לא ישר.
ב. העובדה שהליכוד לא עשה זאת נובעת גם מחוסר יכולת לעשות זאת (אפקטיביות פחותה של ראיונות) וגם בשל העובדה שהוא לא רוצה להשתעבד לבדיקת בציציות של כל מתפקד, ורוצה להקדיש את סדר היום שלו לדברים אחרים. לומר שמסתמא ניחא ליה זה לא נכון.
ג. נכון הוא שיש מצב של "עם נבר תתבר", וזה השיקול היחיד בעד. ברם, אין זה נכון שאין פוצה פה ומצפצף, וחלק מהדברים עברו לחקירה משטרתית אם כי נכון הוא שכמעט ולא הייתה הרשעה בכך. ברם, עם נבר תתבר אינו יכול להפוך לשיטה, גם בשל התפיסה ההלכתית שזה כלל שפועל רק במצבים יחודיים וחריגים, וגם בשל העובדה שבסופו של דבר מדובר ברמאות גרידא.
ד. שרון אינו מחלל שם שמיים כי הוא לא נושא שם שמיים זה. אנחנו כן.
ה. חילול השם נעשה בכך שדתיים תכמנים. אין חילול השם גדול מזה.
ו. איני רוצה להיכנס לשאלת היעילות. לא זה התחום שאני מבין בו. ברם, אני סובר כי לאורך זמן זה מהלך שגוי גם מבחינה מעשית.


כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על התפקדות למפלגה והצבעה למפלגה אחרת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines