יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ``ודבק באשתו`` - פשוטו של מקרא
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

"ודבק באשתו" - פשוטו של מקרא

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בט"ז בשבט התשס"ד
ראיתי כמה וכמה תשובות באתר, שבהן הרב מביא את הפסוק "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו ודבק באשתו והיו לבשר אחד", כראיה לעניינים שונים (כגון חשיבות ערך הנישואין).

אולם, במסורה אין הפסקה בין סוף פרק ב לתחילת פרק ג - שני הפרקים הם פרשיה אחת; לפי זה, הפסוק הנ"ל לא מסכם את פרשת יצירת האישה, אלא מקשר בין פרשת יצירת האישה בפרק ב, לבין הסיפור על חטא גן העדן בפרק ג.
כי מי שיקרא את פרשת חטא גן העדן, יתמה מאד, איך אדם, ששמע את דבר ה' באופן ישיר וגלוי - הפר את מצוותו, עזב את הא-ל שיצר אותו, ושמע בקול אשתו. לכן מקדימה התורה ואומרת "על כן יעזוב איש את אביו ואת אמו, ודבק באשתו, והיו לבשר אחד": אל תתמה על אדם הראשון, שכן גם היום קורה לרוב, שאיש עוזב את אביו ואת אמו שילדו אותו, ודבק באשתו מתוך תאוות-בשרים - כדי שיהיו לבשר אחד. כך גם אדם הראשון, עזב את אביו שבשמיים, ודבק באשתו.

לפי זה, הפסוק לא בא לתאר מצב אידיאלי, אלא מצב קיים ולא-רצוי, שבו הקשר בין איש לאשה מרחיק את האדם מה'.
חיזוק לפירוש זה ניתן למצוא בשני הפסוקים הנוספים בתנ"ך שבהם איש דבק באישה:
· שכם בן חמור הכנעני, שאנס את דינה בת יעקב: (בראשית לד3): "ותדבק נפשו בדינה בת יעקב; ויאהב את הנערה, וידבר על לב הנערה".
· שלמה המלך, שאהב נשים נכריות רבות (מל"א יא2) "מן הגויים, אשר אמר ה' אל בני ישראל 'לא תבואו בהם והם לא יבואו בכם אכן יטו את לבבכם אחרי אלוהיהם' - בהם דבק שלמה לאהבה"
בשני המקרים, הדבקות של האיש באישה מרחיקה אותו מדרך הישר.
הפסוק היחיד שמתאר דבקות חיובית הוא:
· רות א14: "ותישק עורפה לחמותה, ורות דבקה בה"
כאן, לא האיש דבק באשתו, אלא דווקא האישה - רות - דבקה באמו של בעלה המנוח. גם כאן, נראה שהדבקות היא חיובית, רק משום שהיא מהווה הקדמה הכרחית לדבקות של רות בה': מכיוון שרות היא מואביה, היא אינה מכירה את ה' ואינה יכולה לדבוק בו באופן ישיר; הדרך היחידה שבה היא יכולה להתקרב אל ה' היא על-ידי דבקות בבת-ישראל, שמייצגת עבורה את ה', כפי שהיא אומרת בהמשך (א16): "עמך - עמי, ואלהייך - אלהיי".

לסיכום, נראה לי שאי-אפשר להסיק מהפסוק "ודבק באשתו" מסקנות עקרוניות ומעשיות, כי לא ברור שהוא מציין מצב רצוי; ייתכן שהוא רק מתאר מצב קיים ובלתי-רצוי.


התשובה:
שלום וברכה
ראה כמה הנחות צריך לקבל כדי להסכים עם מה שאתה כותב:
א. ההנחה כי אם אין פיסקה של המסורה חייבם לומר שזה פסוק קישור ולא פסוק סיכום, על אף הבולטות בהבדל הסגנוני שבין שני הפרקים.
ב. שהקשר בין אדם וחווה היה תאוות בשרים עוד לפני החטא.
ג. שהפסוק אינו מתאר מצב אידיאלי.
ד. שהסיבה שאדם אינו עובד את אלוקיו היא דביקותו בבשר אשתו.

לאמור: מספיק לערער על נקודה אחת כדי לשמוט את הבניין כולו.
נראה לי כי ניתן לערער על כולן, אולם החלשה ביותר היא ההנחה השלישית שלא מתואר בפסוק זה דבר מה אידיאלי. ההקבלות לחמור ולהבדיל לשלמה אינן מלמדות דבר, שכן הן מלמדות שניתן להשתמש בכוח זה לרעה (ובאיזה כוח לא ניתן? ).

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ''ודבק באשתו'' - פשוטו של מקרא
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines