יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חדר ייחוד חובה ?
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חדר ייחוד חובה ?

מתוך: אישות ומשפחה » נישואין, טהרת המשפחה פורסם בט' בשבט התשס"ד
שלום הרב,
האם אפשר בבקשה לדעת מה דעת הרב לגבי חדר ייחוד?
שמעתי לאחרונה כי הרב עובדיה יוסף מתנגד.
אם תוכל גם להביא את דעת מרן הראשון לציון הגר"ם אליהו שליט"א, אודה לך מאוד.

תודה על כל העצות! יישר כח!


התשובה:
שלום לשואל

תחילה וראש, אני רוצה להסביר מהו ענין הייחוד.

ובכן, אדם מישראל מארס אשה תחילה ואחר כך מקדשה וכפי שאנו מברכין "חופה וקידושין".
יש כמה דעות, למה אנו קוראים "חופה" וראה במרן הבית יוסף אבן העזר סימן נ"ה
וטוב לכל הדעות שיהיה לפחות סימן של חופה כמו הינומא לפני החופה שאחריו מברכין שבע ברכות
וכך כתוב בשולחן ערוך באבן העזר בסימן נ"ה סעיף א':
שאין האשה מתקדשת ב"קידושין" בלבד אלא "עד שיביא ואתה לתוך ביתו ויתייחד עמה ויפרישנה לו ויחוד זה הוא הנקרא כניסה לחופה והוא הנקרא נשואין בכל מקום".
הרי לדעת השולחן ערוך החופה, זו בעצם התייחדות הבעל עם אשתו בביתו.
והרמ"א כתב שיש כמה דעות מהי החופה ולבסוף כתב
"והמנהג פשוט עכשיו לקרות חופה מקום שמכניסין יריעה פרוסה על גבי כלונסות ומכניסין תחתיה החתן והכלה ברבים ומקדשה שם, ומברכין שם ברכת ארוסין ונשואין ואחר כך מוליכין אותם לביתם ואוכלים במקום צנוע וזה החופה הנוהגת עכשיו".

ולמעשה כפי שכתב הב"ח והחלקת מחוקק בימינו עושים כמה דרכים שהם נקראים חופה, כמו כיסוי ההינומא – שלכן צריך שיהיו שם עדים שיראו את הכסוי, וצריך להגיד לחתן שכסוי הכלה הוא לשם חופה.

אולם בענין חדר הייחוד מיד לאחר הברכות יש כאמור שני מנהגים, יש הנוהגים כהרמ"א, ומיד נכנסים החתן והכלה לחדר סגור ושם אוכלים ושותים דבר מה ובפרט אם החתן מתענה. ויש שאינם נוהגים להכנס לחדר הייחוד.
אגב, יש מנהג שלישי קדום שהיה נוהג בדורות הקודמים שלאחר כמה זמן החתן והכלה הם הולכים ממש לביתם לזמן מה, ושוב חזרו למקום השמחה למשך שמחת החתונה שהתארכה עד אמצע הלילה.
אגב ההסבר לשיטה שצריך ייחוד מיד לאחר החופה, מובא גם בביאור הגר"א שם שהסביר, שכיון שבני זוג חדשים גרים בבית ההורים, אזי אין הכניסה לחופה בבית החתן.
ולכן עושין את החופה – המפה שפורסין עליהם בחצר בית הכנסת ושם החתן מקיים את הכנסתה לחופה, וממילא גם הכניסה לחדר ייחוד כמו באולם בימינו זה מאותו ענין.
אלא שבימינו כמעט ואין זוג שגרים בבית ההורים, ורבים גם הולכים לחדר בבית מלון שהוא נשכר על ידי החתן והרי זו הכנסה לחופה בביתו.
והבן איש חי (פרשת שופטים שנה ראשונה י"ב)
כתב את דברי הרמ"א שמוליכין את החתן והכלה לחדר ייחוד, וכתב שמנהגם לפרוס וילון כנגד הכלה, או להעמיד חופה על גבי ארבעה כלונסאות וזהו סימן לחופה.
וכלשונו "וזה הוילון הוא סימן החופה אצלנו, דכל דברים שעושין בשעת החופה אינם אלא לסימן שהם עושין דבר שנראה ממנו שמיחדה. להכניסה לביתו ומפרישה להיות לו לאשה גמורה"

דעתו של מרן הראשון לציון הגר"מ אליהו בענין זה הובאה בהערותיו לקיצור שולחן ערוך "דרכי הלכה" בסימן קמ"ח.

בעל הקיצור שולחן ערוך כתב את מנהג אשכנז:
"עיקר החופה היא מה שאחר הקידושין מוליכין את החתן והכלה לחדר מיוחד ואוכלים שם יחד במקום צנוע.
ויש למנוע שלא יכנס לשם שום אדם, כדי שיהיה יחוד גמור וזהו החופה הקונה ועושה נשואין".

ועל כן כתב מרן הראשל'צ הגר"מ אליהו וזהו מנהג הספרדים:
"אין אנו נוהגים לעשות "יחוד" בשעת החתונה מטעמי צניעות ואנו סומכים על כך שבני הזוג מתיחדים אחר כך בביתם וסומכים גם על הדעה שהחופה ופריסת הטלית על ראשם הוא החופה.

אך מי שרוצה לעשות "יחוד" בחתונה מטעמי משפחה או שלום בית מותר."

ואגב, לכל השיטות (ועיין שם ברמ"א) שימת ההינומא, ופריסת ה"חופה" מעל לראש בני הזוג, או טלית למי ששם טלית גם על ראש הכלה – הם גדר וסימן של חופה, וזו "חופה" שעליה מברכין את ברכות הנשואין.

הנה נא מקורותיהם של שני המנהגים המצויים ורווחים בימינו ושירבו שמחות בישראל אמן.
מקורות התשובה:שוע אבן העזר נה
נו'כ
בן איש חי שופטים
קצשו'ע ודרכי הלכה קמ'ח .
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חדר ייחוד חובה ?
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines