יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » לימוד תורה לשמה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

לימוד תורה לשמה

מתוך: מצוות וקיומן » הוראה ותלמוד תורה פורסם בי' בסיוון התשס"ג
שלום לרב,

לפני מספר חודשים קיבלתי על עצמי ללמוד דף יומי, ובעזרת השם מאז אני מתמיד בכך, למרות טרדות העבודה, הילדים וכו'. בד בבד עם הלימוד גיליתי שאני "נמשך" ללמוד גם דברים אחרים שאני נתקל בהם במהלך לימוד הגמרא - למשל רמב"ם או עיונים מעמיקים יותר בפרשת שבוע.

מצד אחד, אני כמובן שמח על כך שאני מצליח ללמוד יותר ממה שלמדתי בעבר. מצד שני, אני לפעמים מרגיש שחדוות הלימוד נובעת ממניעים שאולי אינם המניעים "הנכונים". לפעמים אני לומד רק כדי לספק את הסקרנות האינטלקטואלית שלי. לפעמים אני לומד כדי להיות בקי יותר בסוגיה מסוימת שנידונה בין חברים, מתוך מטרה להפגין ידע רק יותר בדיון הבא. וכן הלאה.

שאלתי היא - האם יש פסול בלימוד כזה, שאינו "לשמה" ממש? ואם כן, כיצד נמנעים מכך כאשר בוודאות יש פעמים שבהם הלימוד הוא לסיפוק צרכים אישיים בלבד. אני מודע לכך שמתוך "שלא לשמה" מגיעים "לשמה" אך אני יכול לומר די בוודאות (נכון לעכשיו לפחות) שהסקרנות האינטלקטואלית תמיד תהיה חלק מהסיבה מדוע אני לומד.

תודה לרב על זמנו והתייחסותו.


התשובה:
שלום וברכה
תשובות שונות ניתנו לשאלה זו במשך הדורות. בעלי המוסר היו מפנים אותך לעבודה רוחנית מאומצת ומתמדת כדי להשתחרר מ"הנגיעות" אפילו אם היה הדבר בא על חשבון לימוד תורה בפועל, ואילו חלק מבעלי התוספות היו אומרים לך שזה בגדר "מתוך שלא לשמה בא לשמה", שהרי אינך לומד ממגמת קנטור ח"ו, אלא שמצורפות לזה מגמות זרות, ועל כן המשך ללמוד ולהתפתח.
בין שלל התשובות האחרות שניתנו אני סובר את זו הבאה: האפשרות הפנימית והעצמית להבחין בין ה"לשמה" לבין "שלא לשמה" קיימת רק בשעות מבחן, לאמור: קיימת אחדות נשמתית בין המגמות הטובות והפסולות, ולא ניתן לערוך הבחנה חדה באופן פנימי בין העניין האינטלקטואלי והרצון להרשים לבי לימוד התורה האמיתי וה"נכון". אדם צריך להיות מודע לבעיה זו –ולהמשיך ללמוד, תוך ניכוש העשבים השוטים הגדולים. ברם, בשעה שהוא מגיע לחומר לימודי שאין לו בו עניין, או שאין הוא מהווה בסיס לדיון בין חברים, וכל סיבת לימודו היא העובדה שאלו דברי תורה מאת ד', ואף על פי כן הוא לומד אותם באותה השקעה שהוא למד את הדברים האחרים, הוא צובע מחדש את כל לימודו בעבר, ומורה על כך שהיה זה לימוד אמיתי ונכון, וכן ח"ו להפך.
עמדה זו מבוססת על הרבה מדרשי חז"ל המלמדים זאת, והמורים כי בשעה שמבודד מרכיב ה"לשמה" מכל אלו האחרים, ובכל זאת עושים את הדבר באמת, יש בכך כדי להעיד עדות פנימית, וכן גם ליצור אווירה נשמתית ראויה.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על לימוד תורה לשמה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines