יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » חנוכת הבית
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

חנוכת הבית בדירה שכורה וזכר לחורבן .

מתוך: הארץ ומצוותיה » מצות יישוב הארץ, יציאה לחוץ לארץ פורסם בכ' באייר התשס"ג
שלום הרב,

האם יש לעשות 'זכר לחורבן' בדירה שכורה, שאיננה שלך?

תודה רבה


התשובה: חנוכת הבית
שלום לשואל היקר .

בכותרת הזכרת את חנוכת הבית ובשאלה את זכר לחורבן
אתייחס לשני הענינים ברשותך .

חנוכת הבית .

מנהג חנוכת הבית או חינוך הבית כפי שנקרא בספרים מסוימים הוא מנהג קדום ליסד את הבית בדברי תורה וכפי שעשה שלמה המלך בחנוכת הבית הראשון וכפי שקדם לו משה רבינו בחנוכת המשכן , וכן חנכו הכהנים בני חשמונאי את המזבח והמקדש וכן עשה עזרא ונחמיה בבית השני , וכן בדוגמא כעין זו עושים בבתים מדור לדור .
סדר חנוכת הבית מופיעה בספרים המיוחדים לכך כן מופיע ב"ליקוטים להרמ"ז לכותב ס"ת ע"ד האמת נקרא בשם זכרון בספר ולימוד לחינוך הבית ורפואת החולה נקרא בשם חנוכת הבית "
וכן בספר קונטרס היחיאלי ובסידור עולת ראיה ועוד. וכמובן בסדר הנדפס והמפורסם עם לימוד המשניות בסימן בי"ת ב'רכות י'ום טוב ת'מיד , ובא הרמז שיהיה הבית מבורך בימים טובים תמיד ובהלכות מדות וצורת בית המקדש כידוע .

ויש מעלה מיוחדת לסעודה זו בחנוכת בית בארץ ישראל כמו שכתב הבאר היטב בשו'ע יורה דעה רי'ז ס'ק ל'ב בענין נדר שאדם נדר שלא לאכול אלא בסעודות מצוה וזו לשונו :

" מי שנדר שלא לאכול בשום סעודת הרשות יכול לאכול בסעודת חינוך הבית בארץ ישראל ולא בחו'ל ".

ומשם הרב שרעבי פורסם שזו סגולה גדולה לעשות חנוכת הבית לכן נוהגים לעשות כן גם בדירה שכורה בסעודת מצוה ודברי תורה ולימוד כאמור וכן הורה מרן הראשל'צ הגר'ם אליהו נר'ו .
ויש להזהר שלא לזלזל בסעודה זו וראוי לעשותה ממש בלילה הראשון שנכנסים לגור אף שיש טרחא בדבר
ומי שלא עשה אז מהרה ירוץ דברו להשלים מאמרו .

זכר לחורבן .

ענין זה נזכר בגמרא ובהלכה בטור אורח חיים סימן תקס וזו לשונו :
" משחרב הבית תקנו שבכל דבר שמחה שיהיה בה זכר לחורבן הבית וע"כ אמרו סד אדם את ביתו בסיד ומניח בו אמה על אמה בלא סיד זכר לחורבן הבית והרמב"ם ז"ל כתב אין בונין בניין מסיד כבנין המלכים אלא טח ביתו בטיט וסד בסיד (ס"א בסיד ובטרכסיד) ומשייר בו אמה על אמה"

וכן בשו"ע אורח חיים סימן תקס פסק מרן :
" משחרב בית המקדש תקנו חכמים שהיו באותו הדור שאין בונים לעולם בנין מסוייד ומכוייר (פירוש מצוייר) כבנין המלכים אלא טח ביתו בטיט וסד בסיד ומשייר מקום אמה על אמה כנגד הפתח בלא סיד והלוקח חצר מסויידת ומכויירת (פירוש מצויירת) ה"ז בחזקתה ואין מחייבים אותו לקלוף בכותלים:"

ומדגוש המשנה ברורה סימן תקס וכן כה'ח שם :
" בחזקתה- דתלינן שנעשה ביד עכו"ם ולקחה ישראל ממנו (י) ואם ידוע שנעשה ביד ישראל באיסור חייב לקלוף אמה על אמה. וכ"ז ככשהוא קיים (יא) אבל כשנפל אפילו אם ידוע שבפעם הראשון היה ביד עכו"ם מ"מ כשחוזר ובונה מחוייב לשייר השיעור:".

לכן למעשה כשקונים או שוכרים מיהודי בית חייבים גם השוכרים להשאיר זכר לחורבן , כדי שיראו ויצטערו יום יום על הבית הגדול והקדוש שנקרא שמו של השי'ת עליו והוא חרב ושועלים - של זהב וכסף - על ההר והדום בית אלקינו חרב , ואין כהונת מקדש ולא שירת הלויים ולא ישראל במעמדם ולא שלושה רגלים
לא תמיד ולא תודה .

והאם היות האדם שוכר דירה מבטלת ממנו מצות זכירת הבית החרב ? האמנם ישב בבתי ארזים ומיני קרמיקות ובית אלקינו ועיר הא-לקים מושפלת עד עפר וההר גם הבית בידי ישמעאלים זרים אכזרים ???

הן שוכר הן קונה מצות הזכירה היא על האדם , ' גברא ' בבית בו הוא דר אחד בעל הבית ואחד השוכר כולם חייבים במצות זכירת החורבן על ראשנו .

ואגב מי שדי לו בציור המקדש או ירושלים או מיני עיטורי רקמה וחושב שיוצא בזה ידי חובתו יאזין וישמע לדברי רבה של ירושלים מקדמת דנא השל"ה הקדוש - במסכת תענית - פרק נר מצוה (יב) - ויאזין למילי תוכחתו :

" לעולם צריך לזכור בהחורבן ולעשות זכר בכל פעולותיו.
וכהא דתנו רבנן, סד אדם את ביתו משייר בו אמה על אמה בלא סיד זכר לחורבן (ב"ב ס, ב).
ומה שבחוץ לארץ ההמוניים הבונים בתים עושין בבתיהם צורות שחורות מרובעת אמה על אמה,
וכותבין על גבם זכר לחורבן, הוא שחוק והיתול בעיני,
כי אדרבה זה נוי. והירא את דבר ה' אל ישנה מדברי רבותינו ז"ל ויניח אמה על אמה בלי מסויד:"

אגב זאת אציין כי בירושלים עיר קדשנו ותפארתנו ברחוב חאגיז - שליד הדוידקה - ראיתי בכניסה לבנין , לא לדירה
שיש שם כיתוב בחרוזים על חרבן הבית וזכירתו
בכמה שורות , ואחת מהן לזכרוני
" מקדש .. מכתלי ביתי ניכר כי שחרתיהו .."
אולי אחד הגולשים הירושלמים ילך שמה ויצטט לנו במדויק ויוסיף חכם תגובה לשאלה זו בתוספת השיר היפה ההוא .

על כן שוב נסכם ונאמר כי חנוכת הבית ועשיית זכר לחורבן מחייבת הן קונה בית והן שוכר אף אם יעבור דירה בכל שנה עד ימצא מקום מנוחתו בבנין משלו , ובשני הענינים הענין חמור וחשוב יותר בבתים של ארץ ישראל

ברכת מזל טוב תחול על ראשכם ונראה מהרה בבנין הבית השלישי וגם הבית שלכם
כל טוב .
מקורות התשובה:ספרי הרמ'ז
קונטרס היחיאלי
עולת ראיה
באר היטב יורה דעה ריז לב
טור ושו'ע תק'ס
משנב'ר וכה'ח שם
השל'ה הקדוש תענית .

 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על חנוכת הבית בדירה שכורה וזכר לחורבן .
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines