יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » דין אונס בערוה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

דין אונס בערוה

מתוך: ספרים » תלמוד, ספרות חז``ל פורסם בכ"ט בתשרי התשס"ב
הרמב"ם בהלכות איסורי ביאה פ"א הלכה ט פוסק כי "אנוס פטור מכלום מן המלקות ומן הקרבן ואצ"ל מן המיתה שנאמר 'ולנערה לא תעשה דבר' בד"א בשנאנס הנבעל. אבל הבועל אין לו אונס שאין קישוי אלא לדעת". מדברי המגיד משנה שם משמע כי גם לדעת הראב"ד ההלכה היא כרבא "שאין קישוי אלא לדעת", ומקסימום המציאות של "קישוי שלא מדעת" היא כשהבועל דבוק לערוה ויש עליו פחד מיתה, וזה לדעת י"א (שם במגיד משנה).
אולם רבנו צדוק הכהן מלובלין ב"צדקת הצדיק" סימן מ"ג כותב: "פעמים יש אדם עומד בניסיון כ"כ עד שא"א לו שלא יחטא כד"ש (ברכות לב.) מה יעשה הבן כו' ובזה הוא נחשב אונס גמור דרחמנא פטריה. וגם בהסתת היצר בתוקף עצום שא"א לנצחו שייך אונס [ואם השי"ת הסיב את ליבו הרי אין חטא זה חטא כלל רק שרצון השי"ת היה כך] ועמ"ש בכתובות (נא:) גבי תחילתו באונס אפי' צוחת לבסוף שאלמלא מניחה היא שוכרתו מותרת לבעלה מ"ט יצר אלבשה - הרי דזה מחשב אונס גמור אעפ"י שהוא מרצונה מ"מ יצר גדול כזה א"א באדם לכופו והיה אונס גמור ואין בזה עונש אף דעשה איסור כיון דהיה אנוס. אבל האדם עצמו א"י להעיד ע"ע בזה כי אולי עדיין היה לו לכוף היצר [וכמו ששמעתי בזה מענין זמרי שטעה בזה]" - עכ"ל. משמע מדברי רבנו צדוק כי קיים אונס לא רק בנבעלת אלא גם בבועל, וכיצד זה מסתדר עם ההלכה שנפסקה כרבא?
תודה רבה לכבוד הרב.


התשובה:
שלום וברכה
שאלה זו נוגעת בהרבה יסודות בתורה ובהלכה. ראשית - האם קיים אונס שאינו מאפשר לעמוד במה שהתורה ציוותה. זה עצמו חלק ממחלוקת רחבה יותר - דוגמה לדבר: אדם שאינו עומד בניסיון של ייהרג ואל יעבור, וכמאיימים עליו הוא הורג את חבירו, האם הוא נחשב כרוצח במזיד ונענש על כך (תוס') או כרוצח באונס (רמב"ם). שאלה שניה היא האם ההלכה מכירה באונס פנימי, כמו "ליביה אנסיה", דבר שהמצוי כמה וכמה פעמים בהלכה.
ואמנם, אם תדייק בדברי ר' צדוק הוא אינו טוען את טענתו על המקרה הייחודי של עריות, כי אם טוען כי לעיתים אדם מגיע למצב שיצרו אונסו לחלוטין, כמו שאנו מוצאים אצל נשים. נראה כי גם ר' צדוק אינו חולק ומדבר דווקא במקרה הנידון בגמרא, כי אם טוען טענה כללית, שנראה שהיא עומדת הן במבחן ההיגיון והן במבחן ההלכה.
לאמור - גם בעריות יש אונס פנימי אבל המחסומים גדולים יותר ועל כן הקישוי אינו אלא לדעת. אולם, בצחומים אחרים זו מציאות קיימת, שיש לדעת אותה כחלק מהדרכת התשובה, אך כמובן לא כחלק מעמדה קודמת לחטא, דבר שהוא עצמו מדגיש אותו.
אפשרות שניה ליישב היא להבין כי הן ר' צדוק והן הרמב"ם מודים שתיתכן אפשרות של קישוי שלא מדעת גם בעריות. ברם, נקודת המוצא של ההלכה היא על דרך הרוב, ועל דרך הרוב בית הדין יניח כי מדובר במעשה שנעשה לדעת. פעמים רבות הולכים אחר הרוב, גם בדיני נפשות, ולעתים גם כשמדובר ברובא דליתא קמן.


לשאלה זו השלכות רבות היום, כיוון שיש מקומות בהם יש אונס פנימי של דיעות או אידיאולוגיות מוטעות, ויש לדון האם הם מזיד או אנוס.

כל טוב
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על דין אונס בערוה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines