יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » בעלות על מניות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

בעלות על מניות

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בו' באייר התשס"ג
האם בעלות על מניות נחשבת כשותפות לענין פסח שבת וריבית?


התשובה:
לשואל שלום,

בענין מעמדם ההלכתי של בעלי מניות בחברה בע"מ נכתב כבר רבות. באופן כללי קיימות בענין זה שתי גישות בהלכה:
יש הסוברים שלמרות שהחוק רואה בחברה בע"מ אישיות משפטית נפרדת - ההלכה אינה מכירה בכך ועל פי ההלכה חברה בע"מ כמוה כשותפות רגילה של בעלי המניות.
לעומתם יש הסוברים שגם ההלכה מכירה בהיותה של החברה אישיות משפטית נפרדת ועל כן ההלכה אינה רואה את בעלי המניות כשותפים בלבד.
למחלוקת זו השלכה מעטה בלבד על איסורי רבית חמץ או שבת בחברה, שהרי ברור שלעובדים יהודים בחברה אסור על פי ההלכה לחלל שבת, לעסוק בחמץ בפסח, או לעבור על איסורים אחרים - ואין זה משנה מה מעמדה ההלכתי של החברה, וממילא אסור גם לבעלי המניות לסייע לחברה לעבור על איסורים הלכתיים.

אף על פי כן, לעיתים יש הקלות מסויימות לבעלי המניות, ונציין זאת בקצרה להלן:

לגבי שבת:
אסור ליזום הקמת חברה אשר תגרום לחילול שבת על ידי יהודים.מותר לרכוש מניות בחברה קיימת המחללת שבת על ידי יהודים, אם קיימת וודאות שבמקרה שהיהודי שומר השבת לא ירכוש מניות אלו - ירכוש גוי את המניות. יש המקילים גם במקרה בו רוכש המניות האלטרנטיבי הוודאי איננו גוי אלא יהודי אחר. מותר לרכוש מניות בחברה אשר מחללת שבת על ידי יהודים אם יש להניח שגם בלא רכישת המניות תמשיך החברה להתקיים, ורכישת המניות לא תגדיל את היקף חילולי השבת המתבצעים בחברה.
אסור ליהודי להחזיק מניות בחברה המחללת שבת על ידי יהודים, אם ברור שהחזקותיו בחברה הם המאפשרים את קיומה. במקרים בהם מותרת החזקת מניות בחברה, יהיה הדבר מותר אף אם שווי המניות עולה עקב פעילות החברה בשבת.
מותר ליהודי לקנות רוב מניות בחברה העובדת בשבת כאשר מנהלי החברה הם גויים שהינם בעלי הסמכות להחליט על אופן הפעלתה של החברה, וכאשר העובדים בחברה גם הם אינם יהודים.

לגבי איסור ריבית:
ככלל יש לדאוג שהחברה תעשה "היתר עיסקא" שימנע איסור ריבית בעסקיה, ומ"מ אם לא עשתה כן יש להבחין
בין שלושה סוגים של חברות:
הסוג הראשון: חברה קטנה {עסק משפחתי} שבה בעלי המניה הם המחליטים הבלעדיים ובדרך כלל הם הפעילים המעשיים בחברה:
א. אין להתייחס לחברה זו כאל "אישיות משפטית", וממילא אין משמעות הלכתית להיות העסק מוגדר כחברה.
ב. אף אם יהיה מי שיטען שגם זו נחשבת לאישיות משפטית, מכל מקום לעניין ריבית קשה להתיר מטעם זה, מפני שמרכיב האחריות של בעלי המניות הנו דומיננטי בחברה זו.
ג. מיעוט מהפוסקים סובר, שכאשר חברה זו לווה - אין איסור ריבית, עקב הערבון המוגבל. חלק נוסף מן הפוסקים סובר שאמנם קיים איסור, אלא שאינו אלא מדרבנן. ויש הסוברים שהאיסור מדאורייתא.
ד. יש הסוברים, כי הסיכון שמקבל על עצמו מי שמלווה לחברה, מורידה את האיסור לרמת איסור דרבנן, ואפשר שאף מתירה אותו לגמרי (לפחות באיסור דרבנן).
ה. יש מקום לסמוך על השיטות המקילות הנ"ל בריבית הבאה דרך מקח, שאיסורה מדרבנן, אך לא בהלוואות רגילות.
ו. אפשר לצרף כסניף לקולא את שיטת הרמב"ן, שאין איסור ריבית חל כאשר יש נסיבות מיוחדות, היוצרות אפשרות ריאלית שהחוב יבוטל בתנאים מסויימים.
ז. חברה הנתונה בקשיים כלכליים רציניים עד כדי חשש ריאלי להתפרקותה, וחיוב הריבית נוצר בדרך מקח, מותר לה ללוות לכל הדעות, ואף בהלוואה ניתן לסמוך על שיטת הרמב"ן כאשר יש צדדים נוספים להקל.
ח. במציאות בה רוב בעלי המניות גויים - מותר לחברה להלוות בריבית.

הסוג השני: חברה רגילה (פרטית או ציבורית), שבה קיים נתק יחסי רב בין בעלי המניות ובין התפעול השוטף של החברה.בחברה זו יש טעם נוסף להקל - שיטת מיעוט הפוסקים המתייחסים לחברה זו כאל "אישיות משפטית", שעליה איסורי רבית אינם חלים.

הסוג השלישי: חברה ממשלתית.
בנוסף לטעמים להקל הקיימים בחברה רגילה, ישנו כאן טעם נוסף: מיעוט הפוסקים הסוברים שאין איסור רבית חל עליה מפני שאין לה בעלים ידועים.

כאמור לכתחילה יש בכל מקרה לדאוג להיתר עיסקא.

לגבי חמץ:
יש האומרים שהחמץ אינו נחשב בבעלותם של בעלי המניות משום שבפועל אינם יכולים לקנות או למכור את מוצרי החמץ.
לעומת זאת, יש האומרים שדין בעלי המניות כדין שותפים, והם עוברים על בל יראה ובל ימצא.

על כן, למעשה, יש לאדם לכלול את המניות בתוך שאר מוצרי החמץ שמוכרם לנכרי.
קישורים מומלצים:
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על בעלות על מניות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines