יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שורש המרי ושורש האמונה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

עליות וירידות, קיצוניות

מתוך: ספרים » תנ``ך ומפרשיו פורסם בט' באדר ב התשס"ג
לכבוד הרב שלום,
לפני השאלה אני מרגיש צורך להודות לרב על פועלו הטוב והישר לענות לגולשים, ואגב זה סיפור קטן,
נסעתי לא מזמן ב"טרמפ" (אני יודע שהרב לא אוהב לשון לועזית, מצטער, [מצאנו כך גם ברש"י לפעמים ...]) שמעתי שיחת טלפון של בעל הרכב (שהוא רופא) עם חברו שמתיעץ איתו בקשר לטיפול תינוקו החולה, באמצע השיחה הוא אומר לו "עד כאן..." יותר מכאן כבר אתה צריך להעביר את תיק התינוק למרפאה שלי, אחרי השיחה הייתי המום אך הנהג דאג להסביר לי שהוא (הרופא) 24 שעות בהתיעצויות וזו קצת חוצפה למי שאינו תחת טיפולו להתיעץ איתו, אני הסכמתי איתו לחלוטין, אך מיד הבנתי מה זה להיות רב, זה להיות כמו הרופא אבל גם למי שאין תיק וגם שלא בשעות העבודה.

ועכשיו לצרות ... (בעייתי)
אני לומד כיום בישיבה גבוהה, חונכתי במוסדות תורניים מאוד וגדלתי בבית תורני מאוד ב"ה, אך ישנו שורש בעייתי ביותר אצלי וזה שהייתי "פריק מחשבים" מגיל צעיר, בזמנו היו רשתות פירטיות שנקראו BBS ולא אינטרנט, אך גם לשם הגיע יצה"ר וכמו שאומרים אין מקום ללא התמודדות. ברשתות אלו הכל הופיע כטקסט ורק לאחר העתקת המידע מהרשת למחשב היה אפשר לראות מה המידע, בתמימותי ראיתי תמונות להורדה אך אז נפלו לפני מספר תמונות מתועבות ומאותה תקופה שהייתי כה צעיר (כבן 10) שמירת טהרת המחשבה וטהרת העיניים אינם ברמה הרצויה (בלשון נקיה). יש עליות ויש ירידות. ומי אני שאגיד שזה דווקא בגלל זה, אבל זה תרם לבעיה.

לענ"ד הבעיה הנ"ל היא שורש הכל, אך הבה נמשיך לחלק השני שלי ...
הבעיה שלי (השניה/במשך לראשונה) שאני קיצוני יותר מדיי ואני לא ניתפס לשיגרה,
כשאני במחשב אני יכול להיות אולי 19 שעות ביממה (ללא הגזמה) וכשאני לומד אני יכול ללמוד אולי 15 שעות ביממה.
בשני העולמות להבדיל מקודש לחול ובלי עין הרע בעזרת החונן לאדם דעת אני קוטף קצת מפירותיהם, אומנם בלימודי החול אני לא מצליח לזרוק את קליפותיו (לשמור על הקדושה והטהרה), ואפילו בלימודי הקודש שאין בהם קליפות, אני מלא בקליפות ואין לי קניין תורה אמיתי, אני יכול ללמוד כל היום גמרא אך ללא תפילת שחרית במניין וללא חשק להתפלל מנחה ומעריב במניין, אח"כ אני שוכח בכלל ובערב אולי איזו השלמה של תפילה אחת ביחיד במקרה הטוב ואם היא באה אז בדר"כ היא באה מכל הלב. ואם אני אומר את האמת יכולים לעבור עלי ימים ספורים ללא תפילין וזאת למרות שבלב אני אומר לקב"ה שאני מודה לו מכל וכל, אך מה לעשות שעכשיו זו לא השעה לשפיכת הלב ... והתירוץ שהוא הקש ששובר את גב הגמל - הרי הקב"ה בוחן כליות ולב! והוא יודע כמה שאני מודה לו. אומנם אני מרגיש את ההבדל בין תפילה שהרבה פעמים באה עם בכי לבין לומר בלב: "הקב"ה אתה יודע שאני אוהב אותך ולמרות שיש תפילת מנחה יש לי חברותא וזה נראה כיותר חשוב בימינו שצריכים שאנשים ילמדו".

לדעתי, הבעיה הזו נובעת אולי מגאווה פנימית שאני צריך להיות משהו מיוחד. וזה למרות החלום שלי להיות אדם פשוט שלומד תורה כל היום. זה מזכיר כמו שמספרים על אחד שלא מוצא בת זוג כיוון שהוא חכם ועשיר ויפה, קיצר הרב אומר לו לעבוד על מידת הענווה אחרי זמן מה הלה אומר שעכשיו עוד יותר קשה שהרי הוא גם ענו.

זו פעם ראשונה שאני מספר את זה בצורה כזו למישהו, תמיד הייתי רומז קצת שאני כולי כישלון. אומנם אני יודע שזה לא בדיוק כך כי כל העולם הזה הוא בירור אחד גדול, האם אני מעוניין להפיץ את הטוב החוצה, ואם זה מה שהאדם יעשה בחיים ממילא הוא יגלה שהטוב זה השי"ת ואם הוא חוזר בתשובה מוחלים לו על העבר והזדונות נהפכים למצוות כיוון שהעבר נמצא למפרע בירור הטוב (כעין יתרו כהן מדין...), אבל את זה נחמד להגיד למישהו שאכן מצא את דרכו וחזר בתשובה, אך לבינתיים אני הולך בעצימת עיניים על גשר הנהר שללא הדרכה ומעשה רציני מוטב לי שלא נולדתי.

נראה לי שמבחינה מחשבתית פחות או יותר אני מכיר את הבעיה, אך מבחינה מעשית פניתי לשאול את כבודו מה עלי לעשות, וכפי שעיינתי הלילה בשאלותיו לא צריך אפילו להכיר את הרב ע"מ לדעת את גודל תורתו, תורתו מכרזת עליו מבחוץ.

* עקב היותי גם בחברה הדתית תורנית וגם בחבר'ה הממוחשבים יצא לי להכיר כמה אנשים עם בעיות דומות לא עלינו (עלי לבינתיים ...).

בתודה מראש וסליחה על שאלתי הארוכה,
ש.


התשובה: שורש המרי ושורש האמונה
ש. היקר שלום רב

קראתי את שאלתך הארוכה , דומני שאין צורך להאריך להבא כך , למען הגולשים , אך דבריך נשמעו והובהרו היטב .
אין זה פלא שיש לאדם עוצמת מחשבים ועוצמת גמרא , הלא אחד הוא השורש השאלה היא כיצד הוא מיישם ולאן מפנה את כשרונותיו .
כבודו יודע שאינני חסיד של האינטרנט אך אינני יכול בלעדיו ועוצמת קידוש השם שיש בו היא כעוצמת חילול השם שיש בו .
כשנגיע בעז"ה בשיבה מופלגת לעולם העליון ישאלונו היכן גלשת ?
יש מי שיודה על חבילי אשמותיו זדונותיו תועבותיו ויש מי שיאמר , עסקתי בתורה .
אשרי מי שיוכל להעיד שלא גלש למקום רימה זימה ותועבה , אשרי טהור לב וזך עיניים .
ולזה צריך לשאוף ולהתפלל שיצילנו השם מכל מרעין - מראין בישין .

ומי שנכשל - ישוב ויתכפר לו ואל יתייאש אלא יעשה תשובה מאהבה .
ולעניין העליות והמורדות .
שמע בני ,
מין האנוש מגוון הוא , מדות שונות וטבעים שונים בין איש לאיש .
אתה חייב להבין מהי נטייתך ומהו החוט החורז את חייך .
בלי גאווה ובלי ענווה - דע את מקומך .
הבן מה יסודי ושורשי אצלך ומה לא .
יש לך תכונות של עבודה מאומצת וקפיצות , את יסודך לא תוכל לשנות , אך תדע כיצד להפעיל את כוחותיך וכשרונותיך .


הלימוד אצלך עשוי להיות מנותק מהמעשה וזה לא טוב .
הרי מגמת הללמוד הוא כדי לשמור ולקיים ולעשות .
אז תבין שיש משמעות ללימוד ותפילת מנחה וסוגיה במנחות חד הם .
תבין שעמודי שגרסי ודמצלי חד הוא .

ועל הכל זכור מי יעלה בהר השם זה נפלא אך יש גם מי יקום במקום קדשו.
העליה היא משובחת ובתנאי שיש לה קיום והתמדה .
הנני מייעץ לך לעשות סדר בלימוד שלך , חפש מהרה את הספר כרם יהושוע ותקבל עצות טובות ללמוד באופן נפלא ומתוק .

השפל עיניך בלכתך בדרך , למד הרבה מסילת ישרים והרבה בעל שם טוב על התורה .
הבעל שם טוב יכניס אותך להתלהבות של מצוה והמסילת ישרים יישר את כשרונותיך .

ולבסוף שמע סיפור נפלא .
היה בירושלים גאון בעל זכירה על אנושית , שהיה נוסע אחת בשנה לאמריקה עומד בככר ואנשים פותחים לו באקראי ספר טלפונים כלשהו , והוא מתבונן לרגע בדף
ואחר כך שואלים אותו על מספר שני בטור השלישי והוא יודע הכל .
הרב טננבאום ז'ל היה שכן שלו .

אמר הרב לבנו , תראה גם לי היה את הזכרון שלו , ומה ביננו ? אני השתמשתי בו לתורה והוא נהיה ספר טלפונים מהלך ...
אתה מבין ?
אל תהיה מרובע ולא ספר טלפונים
נצל את כוחותיך לקדושה וטהרה בלבד ותראה אור גדול במהרה .

חשב את זמנך טוב יותר ונצל אותו כהוגן
והיית אך שמח ומאושר בכל הענינים.
נא להודיעני בשורות טובות אמן
והדור קבלוה בהידור .
מקורות התשובה:הכוזרי
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על עליות וירידות, קיצוניות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines