|
|
שבת
|
|
שלום לרב שליט"א
1. לפני כניסת שבת אני מכסה את חיישני האזעקה בנייר כסף על מנת להסתיר את המנורת לד, ואת נייר כסף אני מדביק לחיישן בעזרת סלוטייפ למעלה ולמטה. בשבת, הסלוטייפ השתחרר לגמרי למעלה, אבל לא נפל לגמרי כי למטה הסלוטייפ נשאר דבוק. האם מותר בשבת להדביק בחזרה את הנייר כסף כדי שהחיישן ישאר מכוסה. כמובן שהדבקה זו זמנית כי בצאת שבת אני מוריד את הנייר כסף.
2. התארחנו אצל חמי בשבת. בדלת המקרר יש לו מגנטים עם פרסום של בעלי מקצוע. אשתי נתנה לילדים לשחק במגנטים האלה, ולאחר מכן החזירה את המגנטים למקרר. האם היא עברה איסור של טלטול מוקצה ?
תודה וכל טוב.
|
התשובה:
|
|
א. אסור. ולו רק מחשש של הדלקה וכיבוי המנורות לד בזמן ההתעסקות בחיישן. וללא זה בעצם האפשרות שהסלוטייפ יכול להישאר שם, זה נחשב לקשר קבוע.
ב. המגנטים אינם מוקצה, ובפרט שיש לילדים ענין בהם.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
שבת
- השואל, 16/05/2022
שלום לרב
1.האפשרות היחידה לכסות את החיישן בנייר כסף שנפל, היא להתקרב לחיישן וכתוצאה מההתקרבות הנורה נדלקת רק פעם אחת. ברגע שכיסיתי את החיישן הוא כבר לא ימשיך לדלוק יותר. למרות שהתקרבתי והנורה נדלקה, המטרה שלי היתה לכסות את החיישן ובהדלקה יש פסיק רישא דלא ניחא ליה בדרבנן וגם מלאכה שאין צריך לגופה. משמע שבדיעבד שכיסיתי לא עברתי איסור.
2.כמו שכתבתי לעיל ההדבקה של הסלוטייפ זמנית על מנת לכסות את החיישן, ומיד במוצאי שבת הסרתי את הנייר כסף, זו גם היתה דעתי שזו הדבקה זמנית. כמו הדבקת הטיטול שזה זמני. אין ענין להשאיר את החיישן מכוסה לתמיד, כי ככה האזעקה לא תעבוד.
לא ברור לי למה הרב חושש שההדבקה תהיה לתמיד?
3.אם קורה שבשבת, הנייר כסף נופל מהחיישן, והחיישן נשאר חשוף כך שכל פעם שהולכים ליד הנורה נדלקת, מה הרב מציע לעשות?
4.לגבי המגנטים. מדובר על מגנטים שכתוב בהם שמות של בעלי מקצוע ופרסומי חול. כמובן שאשתי לא התחילה לקרוא את הפרסומים אלא רק שיחקה עם הילדים. מדוע המגנטים לא נחשבים למוקצה?
תודה.
|
שבת א. מי אמר שמותר לכתחילה לעמוד ליד נורה שנדלקת מאליה. אין דומה אנוס לפסיק רישא.
ב. גם אם ההתפסה אינה קבועה יש לאסור, ואמנם זה דומה לטיטולים שמותר, ובכל זאת אין לעשות כן בשבת עצמה אלא מע``ש.
ג. אין לי עצה, ואם יש גוי אפשר לבקש ממנו, שזה פסיק רישא קל.
ד. אין הבדל מה תוכן המגנטים, כעת טלטולם הוא לצורך משחק.
|
|
|
|
|
|
|