|
|
עין הרע
|
|
לכבוד הרב שלום
יש לי שאלה בענין עין הרע - האם עין הרע הוא מסוג הדברים של מאן דלא קפיד לא קפדין בהדיה ?
מצד אחד כתוב במשנה ברורה בסימן קמא סעיף ו (לגבי מקרה של אבא ובן שרוצים לעלות לתורה זה אחר זה) שאפילו אם הם אומרים שלא מקפידים עדיין אסור להם לעלות, אז מכאן רואים שאין אומרים מאן דלא קפיד לא קפדין בהדיה (ונדמה לי שלא ראיתי בחזו"ע שבת ב' שהרב עובדיה חולק זה). אך מצד שני בספר ענף עץ אבות על המשנה (פרק ב משנה טז) שעין הרע זה אחד הדברים שמוציאים את האדם מהעולם מובא מתוך דבריו של הרב עובדיה שם שיש מושג כזה שעין הרע של מאן דלא קפיד לא קפדין בהדיה (אם אני זוכר טוב הוא מדבר שם בנוגע לחזן בבית כנסת בקשר לזה). אז מה ההכרעה בזה ?
תודה לרב
|
התשובה:
|
|
עין הרע יש ! לחוש לו לא צריך. החושש חייו אינם חיים, ומצד שני לא מנקרים עינים בדברים בולטים.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
עין הרע
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
ד
- ד , 13/05/2022
יש לי שאלה נוספת
הגמ` אומרת (ברכות כח) לגבי החכמים שהתפלאו מחכמת חכם אחר בנוגע לברכת חכם הרזים שאמר שם, ולאחר מכן הוא מת מחמת עין. מה הדבר המעשי שנוכל להוציא מכאן?
האם אני לא יכול להחמיא לחבר אחר על חולצה יפה שקנה? האם כשהולך אדם לחנוכת בית של חבר יכול להחמיא לו על הדירה היפה או המנורות היפות וכד` או שיש חשש כאן לעין הרע כעין הסיפור במסכת הברכות ?
תודה
|
מחמאות להחמיא צריך, ולהשתדל ככל האפשר שזה יהיה בליווי ברכה, שיהיה לכם ישוב טוב, שתראו במנורות דברים מועילךים וכדו`.
|
|
עין הרע
- ד, 09/05/2022
אבל עדיין לא הבנתי, למה מצד אחד במשנ``ב שם חושש לעין הרע ואילו בענף עץ אבות שם משמע שיש מקום לא לחוש לעין הרע. לפי הענף עץ אבות כן אומרים לכאורה מאן דלא דקפיד לא קפדינן בהדיה
|
עין הרע אם תעיין היטב בדברי הענף עץ אבות תבין שאין כאן שלילה של המציאות, אלא הדרכה נבונה לחיות חיים נורמלים.
|
|
|
|
|
|
|