|
|
שבת/ ברכות
|
|
שלום לרב שליט"א
1. אחרי כניסת שבת, הגבאי תולה דף עם זמני התפילות על גבי לוח שעם בעזרת נעצים המיועדים לכך. האם זה מותר בשבת ?
2.אדם שבירך בטעות ברכת המזון על מאכלים כמו בשר, דגים, פירות, וירקות. האם בדיעבד יצא ידי חובה ?
3. אדם שיוצא מהמקוה בשבת, האם יש איסור סחיטת מים כאשר הוא שם את כפות רגליו בנעלי קרוקס ?
4. כאשר אדם יוצא מהשירותים בבית כנסת, ומנגב את ידיו בחתיכות נייר החתוכות. האם יש חשש בסחיטת מים בניירות ?
5. אדם שעשה מלאכה דקה לפני השקיעה, האם זה נחשב לחילול שבת ?
6. מים חמים שהתחממו בבוילר חשמלי, כיבו את הבוילר לפני כניסת שבת. מעיקר הדין, האם מותר לגדולים להשתמש בשבת במים החמים שהתחממו לפני כניסת שבת ? כגון: לרחוץ פנים וידיים.
7. אם שכחו לסגור את הדוד חשמל לפני כניסת שבת, האם מותר בשבת לומר לגוי שיכבה את הדוד ?
תודה לרב.
|
התשובה:
|
|
א. בשבת עצמה לא נכון לתלות בחיבור עם נעצים, ויש להעיר את תשומת לבו להקדים בכמה דקות לפני השקיעה.
ב. לא יצא, וברכותיו לבטלה. ג. שישתדל לנגב את רגליו היטב, ובזה אין חשש סחיטה.
ד. מותר, ובפרט אם נוטל כמה ניירות ביחד, כיון שזה לא פסיק רישא. ה. בודאי כי מי יכול לדייק. אלא שזה לא דאורייתא.
ו. אסור. יש מקום להקל במקום צורך כגון לחולה שאין בו סכנה. ז. מותר. זו סכנת נפשות להשאירו דולק, כי יתכן שהטרמוסטט התקלקל.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת/ ברכות
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
שבת/ברכות
- שאלת בירור, 15/12/2021
שלום לרב.
1.לגבי תליית מודעה עם נעצים על הלוח. האם תלייה זמנית בלוח זה עד שבוע ימים, בדומה לקשר על גבי קשר?
2.לגבי ברכת המזון. הרב כתב שזו לא דעת מרן. מה עם סב``ל נגד מרן?
|
שבת א. נכון. ולכתחילה לא עושים כך ם אם באותו יום מסירים אותה.
ב. לא כל אחד יכול לומר סב``ל נגד מרן, ורק אם נכתב בדברי רבותינו.
|
|
שאלות בירור
- השואל, 14/12/2021
שלום לרב
1.לגבי תליית מודעה עם נעצים. הרב כתב לא נכון לתלות בחיבור עם נעצים, ולא כתב אסור. האם זה איסור גמור? או שיש צד להקל בדיעבד?
2.אחיך הרב דוד בהלכה ברורה כותב שבדיעבד אם בירך ברכת המזון יצא ידי חובה מצד סב``ל. הלכה ברורה סימן רח סעיף ס.
3.לגבי אדם שעשה מלאכה דקה לפני השקיעה. לכאורה תוספת שבת היא בכל שהוא ויש כאן פרישה ממלאכה זמן ממש מועט לפני השקיעה.
|
שבת א. כיון שבדרך כלל נעיצת הנעץ היא זמנית, לא כתבתי אסור, אולם זה יכול להישאר כך הרבה זמן, לכן לא נכון לנהוג כך.
ב. זו לא דעת מרן כיון שאין בברכה שייכות לאכילה.
ג. תוספת מחול על הקודש בשבת זה מדרבנן, לא דנתי מדין התוספת אלא מחשש שהשעון אינו מדויק. ומי יכול לדייק.
|
|
|
|
|
|
|