יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שמיטה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שמיטה

מתוך: הארץ ומצוותיה » שמיטה פורסם בכ"ב באלול התשפ"א
לכבוד הרה"ג אברהם יוסף שליט"א שלום רב וכט"ס.

אני גר בבית הורי שיחיו בבית פרטי. ישנם ג' עצים בחצר בשנים לא משתמשים בפירות כיון שאנחנו לא אוכלים סוג כזה (תפוז וקלמנטינה ננסית-יותר לנוי) ועץ נוסף של לימון שמשתמשים.
אנחנו גרים בסביבה עירונית שאינה דתית ברובה ופחות מתאים ונח שכל מי שרוצה להיכנס לחצר יוכל לעשות זאת, פעמים שכנים שנראים כאוהבים עלולים להתגלות כאחרים-לצערנו, בנוסף אפילו אם נשים טלפון עם שעות שאפשר לקחת ואפילו השכנים מצוינים וטובים יש חשש של אנשים מפוקפים גנבים וכד' שעוברים שישמחו להיכנס בשעות שנקבע בשביל לבחון את השטח) בשונה מאם היינו גרים בישוב או שהיה מדובר על שדה בנפרד או גינה וכד' בפני עצמן.
א. חשוב לנו לקיים את המצוה היקרה הזו נשמח לדעת מה אפשר לעשות ?
ב. עוד אשמח לדעת שלכאורה למרות שזה הפקר הרי אני מכשילם מצד קדושת הפירות או שאין שייך לומר כן כיון שזה הפקר ?
ג. ד"א- פעמים שאני נמצא במציאות שהמברך בקידוש מגמגם בלשונו ומבליע מילים, מובא באחרונים ליתן עיניו בכוס ולומר איתו. מה הדין שבעל הבית מכסה עם ידו את הכוס, ואני לא יכול לראות הכוס שבידו או לכל הפחות לראות רק מעט מהחלק התחתון של הכוס שמחזיק בידו בלי לראות את היין שבתוכה או שאני יושב מרוחק ממנו כגון שהשלחן גדול. האם יש תקנה לזה ?

תודה רבה לכת"ר


התשובה:
א. אין צורך ולא תועלת בתליית שלט 'הפקר'. על בעל הבית לקטוף את הפירות, ולחלקם לאנשים שומרי תו''מ כדי שישמרו על קדושת שביעית. זה נכון בכל בית פרטי וגם בעיר.
ב. אין חיוב להסתכל על כל הכוס שבידי בעל הבית, אלא די להביט על ידיו, ולשתות מהיין לאחר סיום הקידוש. ואם בעל הבית לא שתה כמלא לוגמיו, עליו להקפיד לשתות גם כדי להוציא את בני הבית ידי חובה.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שמיטה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines