|
|
טיבולו במשקה, מים אחרונים, ק''ש
|
|
שלום לרב שליט"א
1. האם חיוב נטילת ידיים לדבר שטיבולו במשקה הוא דוקא בכזית או כביצה ?
2. אחרי נטילת ידיים לדבר שטיבולו במשקה האם מעיקר הדין חייב לנגב את ידיו או שיכול לאכול עם ידיים רטובות ?
3. האם טבילה של ביסקויט בתוך תה מצריכה נטילת ידיים ?
4. אם אדם נטל את ידיו בערב פסח כדי לאכול את הכרפס, ובדעתו לאכול פחות מכזית, ובטעות הוא בירך על הנטילה.
האם ברכתו ברכה לבטלה ?
5. אדם סיים לאכול פת, נכנס לשירותים להתפנות, רחץ את ידיו מהברז וכיוון במחשבה שהרחיצה תועיל גם למים אחרונים. האם בדיעבד זה נחשב לו למים אחרונים ?
6. האם סוף זמן קריאת שמע לפי הגר"א זה לכתחילה או בדיעבד ?
|
התשובה:
|
|
א. בכזית. כיון שזה המינימום של דבר חשוב. ב. כמו לאכילת פת חובה לנגב. ג. חובה ליטול, כיון שמצוי שנוגע במים.
ד. אין ברכתו לבטלה כיון שדין זה נתון במחלוקת, ולכן אין צורך שימשיך לאכול עד כזית, כי בזה מכניס את עצמו לספק ברכה אחרונה.
ה. בדיעבד מועיל. לא נכון להרבות במים לנטילת מים אחרונים. ו. בדיעבד, שהרי זו לא דעת מרן.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
טיבולו במשקה, מים אחרונים, ק''ש
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
בירור
- טיבולו במשקה, 23/09/2021
לכבוד מו``ר שליט``א, חזק וברוך!
לגבי שאלה א`ברשות הרב שליט``א,
הזית כחיוב לדבר שטיבולו במשקה, האם מדובר על כזית אכילה מצטרפת תוך כדי אכילת פרס, או שבידו עכשיו כזית, אבל אם לא מחזיק בידו כזית פטור מנט``י ללא ברכה?
ישר כח גדול לכבוד, חזק וברוך
|
טיבולו במשקה אבי מו``ר האריך בנושא זה בחזו``ע פסח, ושם העלה שדין טיבולו במשקה כדין פת, ובפחות מכזית אין חיוב בנט``י, ומה שנוטלים בליל הסדר, הוא כדי שיראו התינוקות וישאלו.
|
|
|
|
|
|
|