|
|
חממה
|
|
ראיתי תשובה של הרב בקשר לחחמה בשמיטה.
היה לנו דיון על זה בבית כנסת השבת. חילקו בבית הכנסת ספר בהלכה ובאגדה שהוא לפי פסקי מרן זצ"ל.
שם בעמוד 53-54 בספר על מצות התלויות בארץ כתב 'קרקע מקורה - מותר לעבוד באדמה שבתוך בית או מקום מקורה, שנאמר בתורה שדך לא תזרע לא אסרה תורה אלא דוקא בשדה שהיא גלויה אבל אדמה שהיא במקום מקורה אינה דומה לשדה. על כן מותר לזרוע שם ולטפל בזרעים ולהשקותם כרגיל ואין בהם קדושת שביעית כלל (יבי"א ט יו"ד לא)
זריעה בחממות - על פי האמור לעיל נמצא שמותר לעבוד בחממות בשביעית כרגיל, שלא אסרה תורה אלא שדה שהיא גלויה ואיננה מקורה אבל חממות שהן מקורות מותר.
מנגד בילקוט יוסף קצוש"ע יורה דעה פרק ד - איסור זריעה ונטיעה בשביעית כא. בתנאים מסוימים יש אפשרות לעשות את כל המלאכות בשנת השמיטה, כולל זריעה ונטיעה ושתילה, וזאת כאשר מגדלים בתוך בית. ויש להקל גם בגידול בחממות, אך כאן צריך שהנטיעה או הזריעה תהיה בעציץ שאינו נקוב בתחתיתו, כך שאין יניקה לא לשורש ולא לנוף היוצא מהעציץ. וכן נוהגים כיום בכמה מקומות לזרוע בחממות בתוך עציץ, ופורסים ניילון עב על כל המשטח שעליו מונחים העציצים. ואין בזה קדושת שביעית. וכן לענין איסור ספיחין, יש לסמוך על המקילין, ואין בגידולים אלה איסור ספיחין. [ילקוט יוסף השביעית והלכותיה, מצות התלויות בארץ כרך א', עמus רי].
כמו מי ההלכה בדבר הזה ? מהי דעת מרן זצ"ל ?
|
התשובה:
|
|
מעיקר הדין חממה פטורה מתרו''מ גם אם הצמחים גדלים יש על הקרקע, וכך צריך להיות גם לגבי דיני שביעית, אולם לענין שביעית ראוי להחמיר לכתחילה שלא לזרוע ולנטוע, ואם זרעו ונטעו מותר. ובכל מצב אין בהם קדושת שביעית.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
חממה
|
|
|
|
|
|
|
|
|