|
|
מוקצה -כלי שייחדוהו לאיסור ולא השתמשו בו בפועל למלאכת איסור
|
|
בס"ד
שלום לכבוד הרב, וסליחה ומחילה על האריכות: שאלה בנושא מוקצה -כלי שמלאכתו לאיסור:
בקיצור שולחן ערוך חזון עובדיה (הוצאת מאור ישראל) - שבת פרק לט (העוסק בכלי שמלאכתו לאיסור) הלכה ב כתוב: כלי שייחדוהו למלאכת איסור, אך בפועל עדיין לא עשו בו מעולם מלאכת איסור, דינו כדין כלי שמלאכתו להיתר, עד שישתמשו בו פעם אחת באיסור, הואיל וכלל בידינו הזמנה לאו מילתא.
-הלכה זו מקורה מחזון עובדיה שבת חלק ו עמוד קנ, ששם כתוב : הלכה כד: נר שלא הדליקו בו באותה שבת, אפילו אם הוא של נפט, שהוא מאוס, מותר לטלטלו לצורך גופו או מקומו. ואפילו אם הזמינוהו להדלקה, ולא הדליקו בו בפועל, מותר, דהזמנה לאו מילתא היא.
ואילו בילקוט יוסף שבת ב עמוד תב (וגם בכה"ח) נכתב , שכלי שמלאכתו לאיסור, ואם לא עשה בו עדיין מלאכה, והוא חדש, והזמינו ועומד לכך, כגון: מדוכה חדשה, אע"פ שהזמנה לאו מילתא היא, מכל מקום איננה עומדת כי אם למלאכת איסור.
ברצוני לשאול, האם לפי דברי החזון עובדיה שבת חלק ו עמוד קנ, דין כלי שמלאכתו לאיסור חדש שייוחד למלאכת איסור אך לא נעשתה בו מלאכת איסור מעולם -יהיה ככלי שמלאכתו להיתר עד שיעשו בו מלאכת איסור או מדובר על כלי שייחדוהו למלאכת איסור למרות שהכלי עצמו לא כלי שמלאכתו לאיסור, ועדיין לא ביצעו בו פעולת איסור
|
התשובה:
|
|
הפמוטים נחשבים כלי שמלאכתו להיתר ורק על זה הרב דיבר. אין לזה שייכות למדוכה שהיא כלי שמיועד רק למלאכת איסור, אא''כ ייחד אותו למלאכת היתר.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מוקצה -כלי שייחדוהו לאיסור ולא השתמשו בו בפועל למלאכת איסור
|
|
|
|
|
|
|
|
|