יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שבת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שבת

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בט"ז באייר התשפ"א
שלום לרב שליט"א

1. הבן שלי בגיל שנה וחצי, כל יום אנו מקלחים אותו. אחר הצהריים בע"ש אנחנו מדליקים את הדוד החשמלי על מנת להתקלח ולפני כניסת שבת מכבים. השעה הקבועה שהילד הולך לישון בשעה שבע בערב. האם מותר לקלח את הילד בשבת בצהריים על מנת שיהיה מוכן לישון בזמן ? אם נדחה את המקלחת למוצ"ש השעות שלו ישתבשו.
אני לא יודע אם בפרק זמן שעבר מכניסת שבת עד הצהריים אם המים שהתחממו מהדוד החשמלי התקררו.
אולי בהמשך השבת המים התקררו, והתחממו מהדוד שמש.
יש לציין שראיתי בילקוט יוסף שכתב לגבי רחיצה של תינוק בשבת: איסור רחיצת כל גופו בחמין או בפושרין בשבת, הוא גם לקטן, [ש"ע סימן שלא ס"ט]. אולם אם התינוק נתלכלך, או שהדרך לרוחצו בכל יום, מותר לרוחצו בשבת במים חמים או פושרים, [מג"א תקיא סק"ה]. שאם ירחצוהו בצוננים הרי יבא לידי חולי, והוא מכלל מצטער. והיינו במים שהוחמו על ידי דוד שמש. אבל במים שהוחמו על ידי בוילר בלאו הכי אסור להשתמש בשבת, כל שהמים חמים בחום שהיד סולדת בהם. ואם אין אפשרות אחרת אפשר להקל גם במים שהוחמו על ידי הבוילר, שהרי אין האיסור אלא מצד פסיק רישיה, וכל פסיק רישיה איסורו מדרבנן אם הוא לא ניחא ליה, ובמקום צער או חולה שרי. ותינוק דינו כחולה. משמע, שבדיעבד אפשר להקל לרחוץ את התינוק במים מהבוילר. הלכה למעשה, האם אני יכול לקלח את הילד לאור מה שכתבתי ?
2. יש לבן שלי סינר פלסטיק וניילון. האם מותר לשטוף את הסינרים בשבת עם מים בנחת ללא שפשוף בחוזקה ?
מה הדין לגבי החוטים שתפורים בקצה של הסינר ? לפי הנראה אלה חוטים רגילים, האם צריך לחשוש לאיסור כיבוס של החוטים התפורים ?
3. לפעמים כשאני ואשתי מחליפים לילד טיטול הוא משתולל, האם מותר לתת מסרק (שאסור להשתמש בו בשבת) לתינוק על מנת להרגיע אותו ?

תודה לרב.


התשובה:
א. איסור רחצה בשבת במים שהוחמו מערב שבת, הוא מדרבנן (גזרת הבלנים), והתינוק נדון כחולה שאין בו סכנה, ובמקום חולי לא גזרו חכמים, לכן מותר לקלח את הילד עד גיל חמש כיון שדרכו להתלכלך הרבה.
ב. מותר לרחוץ את הסינר בלי לשפשף אלא להעביר את הלכלוך הדבוק.
ג. אפשר לתת בידו דבר שאינו מוקצה, ולכן צריך להימנע.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שבת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
כיבוס - השואל, 12/05/2021
שלום לרב.

יש לסינר רצועה שתפורה מסביב. הרצועה בוודאות לא עשויה מבד, אלא כנראה עשויה מחומר סינטטי. החומר מזכיר קצת את הוילון של המקלחת. אני שם לב שהרצועה נרטבת אבל לא ברור כל כך אם זה סופג. זה חומר רך וקצת קשיח. האם מותר לשטוף את הסינר כולל הרצועה, או שחוששים לכיבוס של הרצועה?
כיבוס
כל חומר שאינו סופג מותר לרחוץ בשבת, ובלבד שלא ישפשף.
שבת - השואל, 27/04/2021
שלום לרב.

1.לגבי מים חמים מהדוד שהתחממו לפני כניסת שבת.
אם אני מקלח את הילד בשבת, במים שהתחממו לפני כניסת שבת, בפתיחת הברז נכנסים מים קרים לדוד ומתבשלים במים החמים. לא חוששים לאיסור מבשל?
2.לגבי סינר מניילון ופלסטיק. אני שוב שואל כדי להבין. האם מותר לשטוף עם היד את הסינר בנחת במים בלי לשפשף? ומה לגבי החוטים שתפורים בקצה, האם צריך לחשוש לאיסור כיבוס של החוטים?
החוטים לא ממש מעניינים כי הם טפלים לסינר, אולי יש כאן פסיק רישיה דלא ניחא ליה.
3.בדרך כלל אנחנו נותנים צעצוע לילד כדי שירגע, בדיעבד שנתנו לו מסרק האם יש כאן איסור?
שבת
א. אילו היה מכניס בידים מים קרים לתוך הדוד היה אסור משום מבשל, שהרי המים הם תולדת האור. אבל כיון שהמים נכנסים מאליהם, אפילו שזה פסיק רישא, לא חוששים במקום צורך.
ב. כוונתו היא לנקום את הסינר, וכיון שהוא מחומר שאינו סופג מותר. הרטבת החוטים אינה חשובה לו.
ג. אסור לתת לקטן מוקצה בשבת.

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines