יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שבת ופסח
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שבת ופסח

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בי"ז בניסן התשפ"א
שלום לרב שליט"א

1. בפסח חמי הביא לי קולה שלא כתוב עליה כשר לפסח. כמובן שלקחתי את הבקבוק ושמתי בקרטון של החמץ.
האם עברתי על איסור טלטול מוקצה ? (מבדיקה שלי מול קוקה קולה נאמר לי שאם לא כתוב כשר לפסח זה חמץ.
נשמע לי קצת מוזר אבל זה מה שנאמר לי).
2. טיטולים שהקצוות שלהם מחוברים אחד לשני בהלחמה. האם מותר לפתוח את הטיטול בשבת, או שצריך להכין לפני שבת ?
3. יש שקיות זבל שכבר תלושות (בניגוד לגליל שברגע שתולשים את השקית, יוצרים את הפתח), השקית כבר תלושה אבל הפתח שלה סגור בהלחמה (כמו בטיטול). ברגע שמפרידים את הקצוות היא נפתחת. האם מותר לפתוח את השקית בשבת ? יש לציין שהמכנה המשותף לטיטול ולשקית שמציאות הדבקה זו נעשית במפעל לאחר מכן, שנוצר מאליו ע"י החיתוך והחום וכד', ומעיקרא היה מופרד והתחבר בחיתוך, ואינו חיבור ראשוני, כך שלכאורה אינו עושה את הכלי מחדש. נראה גם לעניות דעתי שזה דומה לפתיחת בקבוק בשבת שמרן הרב זצ"ל מתיר שהרי הפקק היה מראש כלי ולא נעשה כלי בפתיחה, ובפרט שיוצר מראש כדי לפותחו.
4. חבילת מגבונים לתינוק שלא פתחו לפני שבת, האם מותר לפתוח בשבת ? ברגע שמסירים את ההדבקה ששומרת על המגבונים יוצרים את הפתח.
5. לגבי זמני שקיעת החמה. מה הדין אם לפי הלוח אני רואה שקיעה בזמן מסוים, אבל בפועל באותו רגע עדיין אני רואה את גלגל החמה. האם לסמוך על מה שהעין רואה או לסמוך על הלוח ? יש נפקא מינא בשאלה כי ממש סמוך לשקיעה בטעות עשיתי מלאכה לפני כניסת שבת.

תודה.






התשובה:
א. גם אם זה חמץ, מותר לטלטלו בחול המועד כדי להסירו מלפניו שלא יכשלו בו. וכן מותר להצניעו אם מכר את חמצו.
ב. חייב להכין מערב שבת. ג. אין הבדל בין הלחמה מכוונת להדבקה שנעשית מעצמה, ובשניהם צריך לפתוח מע''ש.
ד. חייבים לפתוח מערב שבת. וזה נשאר לשימוש למשך זמן רב, ולכן נחשב לעושה לו 'פה'.
ה. לא מוכר מצב כזה ! איך יתכן שגלגל חמה יהיה נראה והלוח מציין שזה שקיעה ? אולי זו הלבנה ?
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שבת ופסח
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
שבת - השואל, 04/04/2021
שלום לרב

תודה רבה על ההסבר. שאלה אחרונה בנושא.
בדיעבד שחתכו את השקית בשוגג, האם מותר ליהנות מהשקית בשבת, או שאסור מצד הנאה ממלאכת שבת?
שבת
אם יש תחליף עדיף. ובדיעבד גדול יש להקל.
שבת - השואל, 02/04/2021
שלום לרב.
לגבי שקית אשפה שסגורה בהלחמה.
1.מעיקרא השקית היתה מופרדת והתחברה בחיתוך, ואינו חיבור ראשוני, כך שלכאורה אינו עושה את הכלי מחדש.
כשם שאנו אומרים שהפקק היה כלי לפני הלחיצה על הבקבוק, וניתוק הטבעת אין בו כדי ליצור כלי.
2.השקית היא לשימוש חד פעמי כדי לזרוק זבל ולהשליך לפח ועשיית כלי הוא בדבר שמתכוונים להשתמש בו שימוש חוזר.
3.גם אם אדם פתח בשבת מכסה ממתכת או קופסת שימורים והחליט להשתמש בבקבוק או בקופסה בדיעבד אנו לא אומרים שעבר איסור.
לאור מה שכתבתי לא ברור לי למה יש כאן איסור מכה בפטיש?
שבת
א. השקית לא היתה כלי לפני החיתוך, ובחיתוך נוצר החיבור בהלחמה מהחום, ונמצא שיש כאן יצירת כלי בשבת.
ב. גם בכלי חד פעמי יש דין מכה בפטיש.
ג. נכון, וזאת מפני שדרך העולם להשליך ולא לחזור להשתמש. ומעיקרא הרכישה היתה על התכולה הנמצאת שם, לעומת השקית שהעתיד עומד לפנינו כדי להכיל בתוכה מה שרוצה.
בהמשך לתשובת הרב - השואל, 01/04/2021
שלום לרב.

1.המקרה עם הקולה קרה ביום טוב של פסח. האם הקולה מותרת בטלטול כדי לשים אותה במקום של החמץ? אין יותר מדי ברירה.
2.מה הדין שלא הכינו טיטול ושקית לפני שבת, האם מותר בדיעבד גדול לפתוח את ההלחמה?
3.מדוע פתיחת הלחמה אסורה בשבת, ופתיחת מכסה בקבוק מפלסטיק או מתכת מותרת, הרי בפתיחת המכסה יש ממש ניתוק של המכסה מהטבעת. ומדוע פתיחת קופסת שימורים מותרת בשבת, הרי פתיחת מכסה הקופסה זה גם סוג של פתיחת הלחמה.
4.מה הזמן הנכון יותר של השקיעה, שקיעה מישורית, או שקיעה הנראית? בדרך כלל יש הבדל של דקה ביניהם.
שבת ופסח
א. אם עשיתם מכירת חמץ מותר לכתחילה, ואם לא עשיתם מותר בדיעבד כיון שאין זה חמץ בעין.
ב. במקום שקית אשפה אפשר להשתמש בשקיות מכלת. את הטיטול מותר לכתחילה לפתוח, ואין שם הלחמה אלא הצמדה של פלסטיק על המדבקה.
ג. אסור ליצור כלי, וכל שרצונו להשתמש בו ככלי אסור משום מכה בפטיש. שאר הדוגמאות אינם כלי אלא נזרקים מיד לאחר הפתיחה.
ד. נא להיצמד ללוח אור החיים !

פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines