|
|
שבת/מעשר
|
|
שלום לרב שליט"א
1. בשבת, אדם לקח במזיד סיר עם ביצים מבושלות כל צרכם שם מים מהברז והניח על הפלטה. כמובן שהוא עבר על איסור בישול.
האם מותר לאכול את הביצים חמות או שחייב לחכות שהן יתקררו ואז לאכול ?
2. לגבי הנאה ממלאכת שבת. כתוב בילקוט יוסף: אם בישל אחר צאת הכוכבים בליל שבת, אך עדיין לא הגיע זמן צאת הכוכבים אליבא דרבנו תם, יש אומרים שגם בזה מותר ליהנות מהתבשיל בשבת, דמאחר ולדעת רבינו תם והראשונים אשר עמו אין איסור בישול בעת זו, אף שאנו תופסים עיקר לאסור בזה, בדיעבד מותר ליהנות מהתבשיל. ולענין הלכה נראה להחמיר בזה, דאחר שפשט המנהג שלא כדעת רבינו תם, ואף תינוק שנולד אחר צאת הכוכבים של זמן הגאונים מלין אותו בשבת ללא כל חשש, כן הוא לענין הנאה מתבשיל שנתבשל בשעה זו דיש להחמיר שלא ליהנות ממנו, ודינו כדין המבשל בשבת. ומכל מקום אם אין לו מאכל אחר זולת תבשיל זה שנתבשל קודם זמן רבינו תם, יכול לסמוך על דעת המשנה ברורה וליהנות מתבשיל זה בשבת, אף אם בישל במזיד. ורק בכהאי גוונא אפשר לסמוך על המשנה ברורה לדידן. [ילקוט יוסף שבת ג עמוד כו].
השאלה שלי אוכל שבושל אחרי צאת הכוכבים בליל שבת לפי שיטת הגאונים, אבל עדיין לא הגיע זמן צאת הכוכבים לפי שיטת רבינו תם. אותו אדם אכל את המאכל כמובן מבלי לדעת שהאוכל בושל בזמן הזה. שהרי אם היה יודע לא היה אוכל. האם אותו אדם עבר איסור ? או שאפשר בדיעבד גדול להסתמך על הסברה הנ"ל ?
3. יש לי מטבעות של 10 אגורות שהצטברו לשתיים וחצי שקל. מדובר על מטבעות שנועדו לחילול מעשר שני. כיצד ניתן להעביר את הקדושה לסוכר ? כמה כפות סוכר צריך ומה הנוסח המדויק שצריך לומר ? האם יש עדיפות לעשות את זה בערב פסח או שאפשר בכל יום ?
תודה לרב.
|
התשובה:
|
|
א. כיון שהביצים בושלו כל צרכם ואת המים לא צריכים מותר ליהנות מהביצים כשהן חמות. וכמובן צריך לגעור בו.
ב. לא שואלים על מה שכבר נעשה. לומדים כדי לא להיכשל, והמעשה אסור ולספרדים אי אפשר לסמוך על סברת המשנ''ב בזה.
ג. בדרך כלל לוקחים מטבע של חמשה או עשרה שקלים, ומחללים בערב שביעי של פסח בשנה הרביעית והשביעית שזה זמן הביעור. אפשר לחלל את כל המטבעות על מטבע אחד. החילול על כף סוכר אחת נעשה בערב שביעי של פסח בלבד.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת/מעשר
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
הנאה ממלאכת שבת
- השואל, 23/02/2021
שלום לרב.
ידוע שיש הרבה פוסקים שסוברים כמו דעת רבנו תם.
מה שהרב כתב לספרדים לא ניתן לסמוך על דעת המשנה ברורה זה מובן כי הספרדים פוסקים כמו מרן השולחן ערוך.
אבל מרן בעצמו סובר כמו דעת רבנו תם שכל עוד לא הגיע זמן צאת רבנו תם זה יום גמור. ובמקרה הזה של הנאה ממלאכת שבת זה דרבנן ואם מצרפים את הדעה שזה יום גמור אפשר לומר שלכתחילה מורים לו שלא יאכל ואם אכל לא עבר איסור.
מה דעת הרב על מה שכתבתי?
|
רבנו תם אבי מו``ר מרן זצ``ל עורר את ענין ההקפדה להחמיר כרבנו תם. והדגיש כמה פעמים שההלכה היא כהגאונים, ולכן תינוק שנולד אחר צאת הכוכבים של הגאונים מלים אותו למחרת ולא ביום הקודם. ומכאן שכל מה שפוסקים כמרן חל על זמן הגאונים.
|
|
|
|
|
|
|