|
|
האם הקדמת ברכת מזונות קודמת לברכת העץ
|
|
ברשות מו"ר שליט"א
מחילה אבל רק לצורך לימוד אני שואלים. בסימן ריא ס"ד כותב מרן הש"ע כל הקודם בפסוק ארץ חיטה ושעורה ראשון לברכה, וכן בסעיף ה', הא שחיטה ושעורה קודמים אף שעשה מהם תבשיל או פת.
האם זה לא דין שברכת מזונות קודמת לפירות כמו ששאר הברכות קודמות לשהכל ? האם אין כאן חיוב ?
חזק וברוך ומחילה על האריכות
|
התשובה:
|
|
ברכת מזונות היא ברכה חשובה, אולם לא זו הסיבה להקדים את החיטה ושעורה, שהרי אם מבשל אותם ברכתם האדמה, ובכ''ז מקדים אותם לפני הפירות, ורק ברכת מזונות קודמת להם.
ברכת שהכל היא ברכה פחות חשובה ולכן נדחית לבסוף, ובכ''ז אם הקדים שהכל לשאר הברכות לא פטר את שאר הדברים.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
האם הקדמת ברכת מזונות קודמת לברכת העץ
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
בירור לגבי הקדמת ברכת העץ לפני מזונות
- דין קדימה בברכות, 10/02/2021
לכב` מו``ר שליט``א חזק ואמץ, תודה מקרב לב.
עיינתי בדברי מרן בסימן ריא אבל לא מצאתי מקור לזה שמדובר בהעדפה בלבד ולא עיקר הדין, בסעיפים ד-ה ניכר שמרן מחייב את זה ממש להקדים דוקא מזונות, ולכאורה מה שהתיר להקדים בברכותיהן שונות סעיף א, זה רק אדמה לפני עץ אבל לא עץ לפני מזונות, ולא שהכל לפני שאר הברכות, כך נראה שגילה דעתו ממש בסעיפים ד-ה? כך אנו מבינים מדברי מרן, השאלה איך אפשר ללמוד שמדובר כאן בהנהגה ראויה ולא בחובה?
ישר כח גדול לכבודו
|
קדימה בברכות לית מאן דפליג שברכת מזונות היא ברכה חשובה, וברכת שהכל ראוי לקבעה לבסוף. אולם זו הנהגה נכונה מצד חשיבות הברכה ולא מעיקר הדין. וכפי שגם כתב בס``ג לענין שהכל והעץ.
|
|
בירור
- סדר קדימה בברכות, 02/02/2021
ברשות כת``ר
בי` טבת כבוד הרב שליט``א כתב בתשובה מה להקדים פרי העץ או מזונות: ראוי לברך תחילה מזונות, ואח``כ ליטול ידים ולברך על הפרי, אולם אין זה מעכב, וע``פ דעת מרן הש``ע רשאי לברך תחילה על הפרי כיון שהברכות שונות זו מזו אין קדימה לאחת מהן.
ומכאן השאלה, מהניסוח של כבודו כתוב ראוי כלומר זה לא עיקר הדין ואין חיוב לברך מזונות לפני העץ, ובכ``ז אע``פ שבסעיף א` כתב מרן סתם ברכותיהן שונות יברך מה שחפץ, מכל מקום לגבי מזונות בפרט נראה שגילה דעתו וחייב להקדים על פני ברכת העץ סעיפים ד` ו-ה`?
ישר כח
|
ברכות הכלל הוא שאין סדר לברכות שהן שונות זו מזו. ונכון להקדים את ברכת מזונות שהיא ברכה חשובה לפני האחרות, וזה לא חיוב. עיין היטב בדברי מרן ותראה שזה לא מתוך חיוב אלא העדפה.
|
|
|
|
|
|
|