יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » שבת
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

שבת

מתוך: שבת ומועד » שבת פורסם בכ"ז בטבת התשפ"א
לכבוד מו"ר הגאון אברהם יוסף שליט"א, ישר כח גדול

א. בשבת אדם מבוגר שעולה לתורה וידוע שלא יודע לקרוא בתורה כלל, ומעלים כדי לא לביישו, מה עדיף שהקורא בתורה יברך איתו יחד את הברכות בלחש ואז יחשב שהוא עלה לתורה, או להעלות בהמשך עולה נוסף לתורה.
ב. אותו דבר אבל ביום חול, מה הדין ?
ג. ביחו"ד ח"ז עמוד פח מרן זצוק"ל בתשובה לשאלת אמירת מעין שבע במנין זמני במחנה בצבא לחודש חודשיים, כותב וכן נראה לנידוננו כי אם יש מנין מיוחד לתפילה עם ס"ת אומרים, וזה לכאורה שונה ממה שמו"ר שליט"א ואחיו הגאון הראש"ל לימדו אותנו שלא לומר במנין שהוא זמני ? או שמחילה לא הבנתי את תשובת מרן, אולי כוונתו שלא אומרים בכל מקרה, והתשובה שלו היא באופן כללי ולא מתייחסת למניינים זמניים ?
ת"ח אחד אמר לי שאולי יש חילוק בין מחנה צבאי ששם זה המקום היחיד שמתפללים שם ואין מקום אחר, בשונה מימינו כשעושים מניינים זמניים אמנם אבל ישנם בתי כנסת קבועים שלא מתפללים שם כרגע, ואז במצב כזה לא אומרים מעין שבע. ילמדנו מו"ר שליט"א מה ההלכה, אנחנו הורינו שלא לומר במנין שלנו אע"פ שמביאים לשם ס"ת כי זה לא ביכ"נ קבוע.
ד. פלח לימון - עירוי עליו בשבת מבשל כדי קליפה, ועירוי על מיץ לימון נידון כמו כל משקה אחר ?
ה. האם אין חשש לנהוג ע"פ דברי הרמ"א לכבות את נר ההבלה בשיירי הכוס של הקידוש או לשפוך יין לצורך כך ?

תודה רבה מקרב לב לכבוד הרב שליט"א, מאחלים לכבודו הרבה בריאות, אריכות ימים ושנים והמשך זיכוי הרבים מתוך שמחה ונחת, אמן.


התשובה:
א. לכתחילה אסור להעלותו כלל. בדיעבד גדול אין צורך לברך איתו, ואין צורך לחזור על הקריאה, כיון שהקורא מוציא. אלא שצריך להקפיד להעלות עולה נוסף על השבעה. וה''ה ביום חול.
ג. מחנה צבאי ידוע שהמיקום שלהם הוא לתקופה, ולכן מותר. בתי הכנסת שבמקומות עראי אינם לתקופה אלא מיד שיהיה אפשר יחזרו לבית הכנסת. ד. אין הבדל בין פלח למיץ, ובשניהם אסור לערות. מותר להניח בכלי שני (כוס).
ה. יש חשש של איסור בל תשחית.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על שבת
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
בענין שנים שמברכים על עליה - בעניין שנים שמברכים על עליה, 12/01/2021
ב``ה

אחר אלף המחילות,
מדוע זה לא טוב יותר שהעולה לתורה והקורא שניהם יברכו, כמובן במצב שהעולה אינו יודע לקרוא, הרי מכל מקום ברכתו של העולה תהיה לבטלה, מאחר ואינו יודע לקרוא, ואסור לענות אחריו אמן, אז למה לא נאמר לכאורה שהקורא בתורה יברך עמו ועליו נענה אמן וברכתו תהיה טובה והוא עולה כשר, וכך לא נצטרך להעלות מוסיף נוסף ?

חזק וברוך ומחילה רבה על האריכות
עליה לתורה
הדרך הנכונה היא לא להעלותו כלל. וכשאין ברירה וגדול כבוד הבריות אפשר להידחק ולסמוך על שומע כעונה ואין ברכתו לבטלה.
ככלל ראוי מאד תמיד להוסיף עולה אחד לפחות, כי אי אפשר לעקוב אחר העולים ולבדוק מי קורא עם הש``צ.
הבדלה שאלה ה` - הבדלה שאלה ה`, 12/01/2021
בס``ד

שלום וברכה לכבוד מו``ר שליט``א.
האם לצורך ברכה יש חשש בשפיכת היין לכוס ההבדלה על גדותיה? ש``ע כותב את זה ברו``ח סימן רצו סעיף א, לכאורה לא נראה מדבריו שיש חשש של בל תשחית?

חזק וברוך תודה רבה!
בל תשחית
איני יכול להביע דעה על דברי הרמ``א. אולם לדעת מרן זה בל תשחית.
שאלה א` בענין העולה שאינו יודע לקרוא - שאלה א`, 11/01/2021
ב``ה

תודה רבה לכבוד מו``ר שליט``א,
האם כשהקורא בתורה מברך איתו בלחש אינו מועיל? האם יש כאן איסור? האם לא ניתן לחסוך את המוסיף?
ולגבי ימי חול אין בעיה להעלות ארבעה עולים כשאחד לא יודע לקרוא ולחזור שוב על הקריאה? האם זה לא יותר בעייתי מבשבת?

תודה רבה מקרב לב
עליה לתורה
כששנים מברכים על עליה אחת זו ברכה לבטלה של אחד מהם. ואין הבדל בין שבת ליום חול לגבי ברכה לבטלה.
ביום חול לא מעלים אף פעם ארבעה עולים. ורק להרמ``א מותר כשיש שני חתנים וכדו` שיו``ט שלהם הוא, אולם לדעת מרן אסור להעלות עולה נוסף מלבד בשבתות וי``ט.
שאלה ד` - מיץ לימון, 11/01/2021
ב``ה

תודה רבה מקרב לב,
האם דין המיץ הנסחט מהלימון הוא ככל משקה אחר מבחינת העירוי עליהם, ודין תתאה גבר שייך בשניהם?

תודה רבה וישר כח גדול
בישול
אין הבדל בין מיץ לימון לכל מיץ, שאסור לערות עליו מכלי ראשון, ומותר מכלי שני. כשם שמותר להניח עלי נענע או פלח לימון בכלי שני.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines