|
|
שבת
|
|
לכבוד מו"ר הגאון אברהם יוסף שליט"א, ישר כח גדול
א. בשבת אדם מבוגר שעולה לתורה וידוע שלא יודע לקרוא בתורה כלל, ומעלים כדי לא לביישו, מה עדיף שהקורא בתורה יברך איתו יחד את הברכות בלחש ואז יחשב שהוא עלה לתורה, או להעלות בהמשך עולה נוסף לתורה.
ב. אותו דבר אבל ביום חול, מה הדין ?
ג. ביחו"ד ח"ז עמוד פח מרן זצוק"ל בתשובה לשאלת אמירת מעין שבע במנין זמני במחנה בצבא לחודש חודשיים, כותב וכן נראה לנידוננו כי אם יש מנין מיוחד לתפילה עם ס"ת אומרים, וזה לכאורה שונה ממה שמו"ר שליט"א ואחיו הגאון הראש"ל לימדו אותנו שלא לומר במנין שהוא זמני ? או שמחילה לא הבנתי את תשובת מרן, אולי כוונתו שלא אומרים בכל מקרה, והתשובה שלו היא באופן כללי ולא מתייחסת למניינים זמניים ?
ת"ח אחד אמר לי שאולי יש חילוק בין מחנה צבאי ששם זה המקום היחיד שמתפללים שם ואין מקום אחר, בשונה מימינו כשעושים מניינים זמניים אמנם אבל ישנם בתי כנסת קבועים שלא מתפללים שם כרגע, ואז במצב כזה לא אומרים מעין שבע. ילמדנו מו"ר שליט"א מה ההלכה, אנחנו הורינו שלא לומר במנין שלנו אע"פ שמביאים לשם ס"ת כי זה לא ביכ"נ קבוע.
ד. פלח לימון - עירוי עליו בשבת מבשל כדי קליפה, ועירוי על מיץ לימון נידון כמו כל משקה אחר ?
ה. האם אין חשש לנהוג ע"פ דברי הרמ"א לכבות את נר ההבלה בשיירי הכוס של הקידוש או לשפוך יין לצורך כך ?
תודה רבה מקרב לב לכבוד הרב שליט"א, מאחלים לכבודו הרבה בריאות, אריכות ימים ושנים והמשך זיכוי הרבים מתוך שמחה ונחת, אמן.
|
התשובה:
|
|
א. לכתחילה אסור להעלותו כלל. בדיעבד גדול אין צורך לברך איתו, ואין צורך לחזור על הקריאה, כיון שהקורא מוציא. אלא שצריך להקפיד להעלות עולה נוסף על השבעה. וה''ה ביום חול.
ג. מחנה צבאי ידוע שהמיקום שלהם הוא לתקופה, ולכן מותר. בתי הכנסת שבמקומות עראי אינם לתקופה אלא מיד שיהיה אפשר יחזרו לבית הכנסת. ד. אין הבדל בין פלח למיץ, ובשניהם אסור לערות. מותר להניח בכלי שני (כוס).
ה. יש חשש של איסור בל תשחית.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
בענין שנים שמברכים על עליה
- בעניין שנים שמברכים על עליה, 12/01/2021
ב``ה
אחר אלף המחילות,
מדוע זה לא טוב יותר שהעולה לתורה והקורא שניהם יברכו, כמובן במצב שהעולה אינו יודע לקרוא, הרי מכל מקום ברכתו של העולה תהיה לבטלה, מאחר ואינו יודע לקרוא, ואסור לענות אחריו אמן, אז למה לא נאמר לכאורה שהקורא בתורה יברך עמו ועליו נענה אמן וברכתו תהיה טובה והוא עולה כשר, וכך לא נצטרך להעלות מוסיף נוסף ?
חזק וברוך ומחילה רבה על האריכות
|
עליה לתורה הדרך הנכונה היא לא להעלותו כלל. וכשאין ברירה וגדול כבוד הבריות אפשר להידחק ולסמוך על שומע כעונה ואין ברכתו לבטלה.
ככלל ראוי מאד תמיד להוסיף עולה אחד לפחות, כי אי אפשר לעקוב אחר העולים ולבדוק מי קורא עם הש``צ.
|
|
הבדלה שאלה ה`
- הבדלה שאלה ה`, 12/01/2021
בס``ד
שלום וברכה לכבוד מו``ר שליט``א.
האם לצורך ברכה יש חשש בשפיכת היין לכוס ההבדלה על גדותיה? ש``ע כותב את זה ברו``ח סימן רצו סעיף א, לכאורה לא נראה מדבריו שיש חשש של בל תשחית?
חזק וברוך תודה רבה!
|
בל תשחית איני יכול להביע דעה על דברי הרמ``א. אולם לדעת מרן זה בל תשחית.
|
|
שאלה א` בענין העולה שאינו יודע לקרוא
- שאלה א`, 11/01/2021
ב``ה
תודה רבה לכבוד מו``ר שליט``א,
האם כשהקורא בתורה מברך איתו בלחש אינו מועיל? האם יש כאן איסור? האם לא ניתן לחסוך את המוסיף?
ולגבי ימי חול אין בעיה להעלות ארבעה עולים כשאחד לא יודע לקרוא ולחזור שוב על הקריאה? האם זה לא יותר בעייתי מבשבת?
תודה רבה מקרב לב
|
עליה לתורה כששנים מברכים על עליה אחת זו ברכה לבטלה של אחד מהם. ואין הבדל בין שבת ליום חול לגבי ברכה לבטלה.
ביום חול לא מעלים אף פעם ארבעה עולים. ורק להרמ``א מותר כשיש שני חתנים וכדו` שיו``ט שלהם הוא, אולם לדעת מרן אסור להעלות עולה נוסף מלבד בשבתות וי``ט.
|
|
שאלה ד`
- מיץ לימון, 11/01/2021
ב``ה
תודה רבה מקרב לב,
האם דין המיץ הנסחט מהלימון הוא ככל משקה אחר מבחינת העירוי עליהם, ודין תתאה גבר שייך בשניהם?
תודה רבה וישר כח גדול
|
בישול אין הבדל בין מיץ לימון לכל מיץ, שאסור לערות עליו מכלי ראשון, ומותר מכלי שני. כשם שמותר להניח עלי נענע או פלח לימון בכלי שני.
|
|
|
|
|
|
|