|
|
נט''י, מעשר, שבת וברכה
|
|
שלום לרב
1. קניתי נטלה מפלסטיק, נטלתי בה ידיים שחרית ולסעודה. אחרי יום התברר לי שקניתי את הנטלה עם חור קטן בתחתית של הנטלה-בדיוק באמצע. באתי ליטול ידיים וראיתי זרם יוצא בתחתית הנטלה באמצע. כמובן שלא נטלתי ידיים אחרי ששמתי לב. האם בדיעבד גדול יצאתי ידי חובת נטילת ידיים שחרית ולסעודה עם החור בנטלה ?
2. אדם שקנה מהשוק פירות וירקות שלא ברור אם הופרשו תרומות ומעשרות, ולמרות שידע שהם דמאי לא עשה הפרשה מספק. האם זה נחשב לו לעבירה ?
3. האם מותר לקפל בגדים בשבת כרגיל, על מנת לסדר את החדר או הסלון ?
4. האם מותר לתת תבלינים כמו קינמון, חוויג' לתוך כוס שני בשבת ?
5. אדם שבירך ואמר ברוך אתה א-ד-נ-י ואת האות דלת אמר בצירי ולא בחולם, את המשך הברכה אמר כהוגן והזכיר את המילה אלוהינו כמו שצריך. האם זה נחשב לו לברכה ?
תודה
|
התשובה:
|
|
א. לא יצא, אולם מה אפשר לעשות ? ב. אכן כן, זה איסור גמור.
ג. מותר אם הבית נראה לא מכובד. ואם יש מקום להכניס את הבגדים שלא ייראו כלפי חוץ, אסור לקפל.
ד. מותר. אין בהם דין קלי הבישול. ה. בודאי שאין לעשות כך, אולם בדיעבד עלתה לו הברכה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נט''י, מעשר, שבת וברכה
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
שם ה`, נטלה
- השואל, 30/11/2020
שלום לרב
1.האם יש מידה במילימטר או סנטימטר כדי לדעת אם הנקב הוא מוציא משקה או כונס משקה?
2.מה הסיבה שאם אמר את האות דלת בצירי יצא ידי חובה? הרי זה משנה את המשמעות של שם ה`.
תודה לרב
|
נטלה א. זו מציאות, וצריך לבחון לפי המציאות.
ב. כוונתו היתה לשם שמים, וזו אמירה של טעות, כי אף אחד לא אומר כך בכונה.
|
|
בהמשך לתשובת הרב
- השואל, 29/11/2020
שלום לרב
אשמח אם הרב יסביר לגבי מה שכתבתי.
1. הרב עובדיה זצל כותב: מותר לקנות פירות וירקות מחנויות שיש להם הכשר מהרבנות המקומית, והממונה מטעמם מפריש תרומות ומעשרות, ואף שיש קצת ספק אם הופרשו תרומות ומעשרות בשוק הסיטונאים, שלפעמים ישנם קצת סוחרים המבריחים סחורתם משם כדי שלא יטלו מהם תרומות ומעשרות. מכל מקום כיון שעל כל פנים הרוב הוא מתוקן, ובצירוף שיש ג``כ פירות הגדלים בקרקעות של גוים, ונתמרחו על ידי גוים, שפטורים מתרומות ומעשרות, הילכך מותר לקנות פירות מן השוק, ואין צריך לעשרם, והמחמיר על עצמו ומפריש מהם תרומות ומעשרות תבא עליו ברכה. [יביע אומר חלק ט` סימן ל עמוד שכח]. משמע מדבריו שיש חומרה לעשר פירות מהשוק וזו לא חובה מעיקר הדין.
התשובה שהרב כתב סותרת את תשובת אביך זצ``ל.
2.לגבי הנטלה עם החור. בילקוט יוסף מביא דוגמא עם נקב בנטלה וכך כתוב: אין נוטלין ידים מכלי נקוב או סדוק, או שבור. ואם ניקב הכלי בנקב קטן, כמוציא משקה, שהוא נקב קטן מאד פחות מכונס משקה, אפילו אין למטה מן הנקב שיעור רביעית, הכלי כשר ליטול בו ידיו לסעודה, ומברך על נטילת ידים. [ילקו”י שם סי’ קנט הע’ ד’ עמ’ מו, ומה שכתבנו בילקו”י שלא יברך, הנה בהליכות עולם ח”א עמ’ שכז נתבאר שבספיקות בנט”י מברכים, וכן עיקר].
לפי הדוגמא בילקוט יוסף משמע שיצאתי ידי חובה.
3. מה הסיבה שאם אמר את האות דלת בצירי ולא בחולם יצא ידי חובה? ומה הדין בברכות ארוכות כמו ברכת המזון או קידוש, שאמר את הדלת בצירי ולא בחולם ואת אזכרת אלהינו אמר כהוגן?
|
מעשר, נט``י וש``ש א. דברי אבי מו``ר מרן זצ``ל מדברים על חנות שיש לה הכשר, ואע``פ שיש לחשוש שמא הסוחר הבריח ומפירות אלו לא ניטלו תרו``מ מותר. דבריו אינם על חנותללא הכשר או מהשוק, שרוב הסחורה שלהם באה ללא מעשרות.
ב. כתבת שהמים ירדו בשטף, דהיינו שיש בו כונס משקה וכמו שכתב מרן בש``ע. (לזה אין צורך בילקו``י).
ג. אין הבדל בין ברכה ארוכה לקצרה. ודברינו מתייחסים לטעות ולא לכתחילה.
|
|
|
|
|
|
|