|
|
מנין
|
|
שלום למו"ר הגר"א יוסף
א. אצלנו בבית הכנסת החזן לא מעונין לשמור על ההנחיות ומצידו שכל המתפללים יתפללו בתוך מבנה בית הכנסת. חלק גדול מהמתפללים לא חושב כמותו וממשיך לעשות מנין נוסף בחצר כפי שהתפללנו בכל התקופה האחרונה. האם עדיין נמשיך לומר את ברכת מעין שבע כפי שעשינו בכל התקופה האחרונה בחצר ? לא היתה הפסקה של שבוע או יותר שלא התפללנו בחוץ.
ב. להלכה - איך להתייחס לעובדה שרק 10 אמורים להתפלל בתוך בית הכנסת ? האם רק המכובדים (אלה שחושבים שהם מכובדים כמו החזן והועד) צריכים להתפלל בתוך המבנה ? האם הנוחות גוברת על ונשמרתם לנפשותיכם ? יש כ-30 מתפללים בתפילות ליל שבת - האם עדיף שכולם יתפללו ביחד בחוץ ? ביום שבת בבוקר יש פחות מ20 מתפללים והחזן לא מוכן להתפלל בחוץ. בשבת האחרונה לא הסכמתי להתפלל איתם ועמדתי בחוץ לשמוע את התפילה עד שב"ה זכינו ל10 נוספים שהתפללו איתי ועשינו מנין נוסף בחוץ. לאחר מכן בא החזן וכעס עלי שאני עושה פילוג ואין לי רשות לעשות מנין נוסף ושביטלתי להם את ברכת הכהנים שהרי אני כהן יחיד. מה הרב אומר על כך ?
ג. כשמתפללים בטלפון ויש הוצאת ספר תורה כמו היום ואומרים בריך שמיה האם המאזינים גם אומרים ?
ד. יש לי בתקופה האחרונה לא מעט עימותים עם הבן (15.5) שלומד בישיבה אבל תקופה ארוכה לא מניח תפילין לא קם לתפילות בשבת. בישיבה עשו לימודי קפסולה שכל התלמידים מגיעים לשלושה שבועות רצופים בישיבה. לבן שלי היה קשה ואישרו לו לחזור הביתה בניגוד לדעתי, וזה גורם לו להמשיך ולהתרחק. בהמשך חזרו לביתם עוד כ-5 תלמידים. בשישי האחרון הוא אף הגיע למורת רוחי עם ג'ינס לבית הכנסת. לצערי אשתי משתפת איתו יותר פעולה. אני אובד עצות. אני משתדל לא לכפות דת על אף אחד מבני הבית כדי לא להרחיק אף אחד, אבל הפער הדתי עם אשתי הוא גדול, אני לובש כובע וחליפה בשבת למרות שהיא הולכת לצערי עם מכנסיים וחצי כיסוי ראש, והיא כל הזמן אומרת לא להגיד לילדים מה לעשות אחרת הם יתרחקו - והיא אומרת את זה לידם וזה בעצם מה שמרחיק אותם לדעתי. זה מחליש אותי וקשה לי מאד. האם להוריד את הכובע והחליפה בשבת כדי להראות להם שאני לא קיצוני ? אני יודע שזה מפריע לאשתי. מצד שני לפעמים אנחנו הולכים להורים או שהיא באה איתי לכיוון בית הכנסת עם הבנות ורואים אותנו ביחד, חרדי עם כובע וחליפה ואשתו עם מכנסיים... לא רוצה שאנשים ידברו או שחלילה יהיה חילול שמים. אשמח להכוונה.
|
התשובה:
|
|
א. ברכת מעין שבע אינה תלויה בקיבעת המקום לכמה שבתות, אלא לסמיכות לבית הכנסת ולכן אפשר לומר.
ב. לא צריך להתעקש ולא לומר לאחרים מה לעשות, אלא לנהוג בכבוד עם כל אדם גם אם זה מנוגד לדעתך. ראוי להיכנס לבית הכנסת ולעשות נשיאות כפיים ולא להישאר בחוץ, ובלאו הכי הדוכן מרוחק מהמתפללים.
ג. לא אומרים. ואם אומר אינו מעכב. אמירת בריך שמיה שייכת לפתיחת ההיכל והוצאת ספר התורה.
ד. עליכם ללכת ביחד עם האשה לייעוץ, ויפה שעה אחת קודם.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
מנין
|
|
|
|
|
|
|
|
|