|
|
שבת/ השקפה
|
|
שלום לרב
1. הרב כתב שהסרת תווית מהבגד בשבת זה חשש איסור תורה. כלומר לחתוך את החוט של המותג, בעזרת סכין.
בתשובה אחרת הרב כתב: כל דבר מיותר שהונח בכוונה על הבגד, והוא מונח לזמן מוגבל לצורך, מותר להסירו בשבת בדיעבד. ואינו דומה לחוט שנשאר בבגד, שהמסיר אותו עובר על מלאכת מכה בפטיש. שהחוט הונח שם כחלק מתהליך התפירה של הבגד, והשלמת התפירה היא בסילוק החוט (המכליב), משא"כ בתוית מחיר או סוג הבד, אין בהסרתם השלמת הבגד. משמע מדברי הרב שמותר.
2. האם מותר להתפלל עם חסידי חב"ד שטוענים שהרבי חי גשמית ?
3. מאכל מבושל כל צרכו כגון שניצל האם מותר להפוך אותו בעודו על הפלטה כדי שהצד השני יתחמם ?
4. האם מלח נחשב לדבר מבושל ? והאם יש הבדל בין סוגי המלח ? לדוגמא: האם מותר לשים מלח על אורז מבושל ואת התבנית אורז לשים על הפלטה ?
5. שעון מעורר עם בטריה שצלצל בטעות בשבת. לא רצו שהשעון יצלצל. מה יעשו כדי שלא יהיה רעש ?
האם יש היתר בדיעבד גדול ללחוץ על הכפתור ?
6. אדם שמחמיר לא לטלטל ברשות הרבים, האם מותר לכתחילה לטלטל בבנין מגורים בלובי ובחדר מדרגות ?
|
התשובה:
|
|
א. יש שני סוגי תויות, יש המונחת בקצה השרוול, ורבים משאירים אותם, בזה אסור להסירם. תוית של מחיר התלויה על מהדק פלסטי, מותר לחתוך בסכין ולהסיר אותו. וזה נכון גם בטלית חדשה.
ב. אם מתפללים בזמן הראוי לתפילה אפשר לכתחילה. ג. מותר כיון שהוא מבושל כל צרכו.
ד. רוב המלח בימינו אינו מבושל. ומותר להניחו על מאכל שבצלחת, ואסור על מאכל שבסיר חם.
ה. יכניסו אותו לארון ויכסו במגבות ושמיכות ובגדים. ו. מותר לכתחילה. החומרה היא בין רה''י לרה''ר.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת/ השקפה
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
שעון מעורר
- השואל, 18/02/2021
שלום לרב
הרב כתב: בדיעבד שכיבה כיון שזה איסור דרבנן יש לו על מה לסמוך. מה הסברה לומר שיש על מי לסמוך?
ומי הם הפוסקים שסומכים עליהם בענין הזה?
|
כיבוי שעון כל כיבוי מתכת הוא איסור דרבנן, ולכתחילה צריך להקפיד גם באיסור דרבנן, ובדיעבד שכיבה, כיון שכל כונתו היא שלא יפריע לבני הבית, יש לו על מה שיסמוך כיון שזו מלאכה שא``צ לגופה.
|
|
שבת
- השואל, 27/10/2020
שלום לרב
1.האם אין פסול להתפלל עם אנשים שטוענים שהרבי חי?
הרי לומר על מישהו מת שהוא המשיח זה לא יתכן, וזה דומה לגישה של הנצרות.
2.לגבי מלח. בילקוט יוסף אחיך הרב יצחק שליט``א כותב, ומלח שבזמנינו שעובר תהליך זיקוק, נחשב כמלח מבושל, ואין בישול אחר בישול בדבר יבש, ולכן אם בעת האכילה רואה שחסר מלח בתבשיל, מותר להוסיף עליו מלח, הן בתבשיל לח והן בתבשיל יבש וגוש, אף שהתבשיל חם בחום שהיד סולדת בו.
לפי זה יוצא שאין בעיה לשים מלח על תבשיל מבושל כל צרכו ולהניח על הפלטה, שהרי המלח נחשב למבושל.
3.לגבי שעון מעורר שמצלצל בשבת. בילקוט יוסף כתב: ושעון אלקטרוני המצלצל בשבת,ומפריע לשינת הילדים וכדומה, יש לכסותו בכרים וכסתות, ונכון להחמיר שלא ללחוץ על הכפתור להפסיק את הצלצול ובפרט שיש אומרים שדבר זה אסור לעשותו מעיקר הדין.
כתוב נכון להחמיר, וכתוב ובפרט שיש אומרים שדבר זה אסור לעשותו מעיקר הדין. לפי זה יוצא שיש סברה להתיר את הכיבוי.
בדיעבד גדול מאד שלחץ על הכפתור של השעון מעורר האם יש על מי לסמוך או שזה איסור גמור?
תודה לרב.
|
שבת א. ולא קרב זה אל זה. טענתם שצדיקים במיתתם קרויים חיים, וכשם שהרבי בחייו דאג לחסידיו כך לאחר מותו.
ב. הוא לא בירר נכון. רוב המלח בימינו אינו מבושל כלל, ותהליך הזיקוק אינו בישול, אלא הפרדת חומרים.
ג. בדיעבד שכיבה, כיון שזה איסור דרבנן, יש לו על מה שיסמוך, אולם ראוי לו להקדיש מעט זמן ללימוד הלכות שבת בימים הקרובים למעשה, כדי לכפר.
|
|
|
|
|
|
|