|
|
ברכות
|
|
שלום לרב וחג שמח
1. חתמתי בברכת מעין שלש ועל פרי גפנה והתברר לי יותר מאוחר שהיין יבול חו"ל. האם בדיעבד יצאתי ידי חובה ?
2. בגלל הקורונה אדם שעולה לספר תורה מתרחק בערך כמטר מהספר. בשבת (חג סוכות) עלה אדם בירך ולא הסתכל על המילים מהספר תורה אלא הסתכל על הקריאה מהסידור ולא הוציא בשפתיו אלא רק שמע את הקריאה.
שמתי לב לזה רק לקראת סיום הקריאה ואם הייתי אומר לגבאים להעלות עוד מישהו לא היו מקשיבים לי.
בדיעבד האם ברכותיו לבטלה ? האם הוא נחשב למנין העולים ? מה הדין לגבי שאר העולים שבירכו אחריו כולל המפטיר, האם הברכות שלהם לבטלה ?
3. אדם בריא שאכל בליל הסדר כורך בצורה הזאת-לקח כזית מצה וחסה פחות מכזית. האם בדיעבד גדול יצא ידי חובת כורך ?
4. אשתי נרשמה ללימודי הוראה-הכנה לבגרות. כמובן שאת הסטאז' תעשה רק בהוראה מול בנות ולא חלילה מול נערים. במסגרת הלימודים (כרגע בגלל הקורונה זה לא מתאפשר) היא צריכה פעם בשבוע להעביר שיעור מול כיתה מעורבת של בנים ובנות כדי לבחון אותה איך היא מעבירה את השיעור. אשתי ניסתה לברר אם יש אפשרות ללמד רק בנות ולצערנו זה לא אפשרי. יש לציין שאשתי עם כיסוי ראש ומתלבשת בצניעות. מה ההלכה אומרת במקרה זה ?
|
התשובה:
|
|
א. בדיעבד יצא. ובפרט כאשר היין מעורבב וחלק ממנו תוצרת הארץ. ולכתחילה צריך לבדוק לפני שמברך.
ב. העולה בלבד ברכותיו לבטלה, והיה צריך הקורא בתורה להעיר לו. בדיעבד קיימו את חובת היום בצירוף המפטיר.
ג. לאחר שאכל כזית שלמה מהמצה והמרור, בכורך אינו מעכב.
ד. מותר לאשה ללמד ילדים עד כיתה ג-ד. בדיעבד גדול, מותר באופן חד פעמי ללמד בוגרים יותר.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ברכות
|
|
|
|
|
|
|
|
|