יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ברכה לבטלה
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ברכה לבטלה

מתוך: שבת ומועד » ראש השנה, יום כיפור פורסם בא' בחשוון התשפ"א
שלום לרב.

במוצאי כיפור אדם הדליק גפרור,ועם הגפרור הדליק נר, ובירך על הנר מאורי האש.
האם ברכת מאורי האש ברכה לבטלה ? 


התשובה:
חז''ל חייבו לברך בורא מאורי האש במוצאי יוה''כ, רק על נר ששבת מעבירה, דהיינו דלק מעיו''כ, ושבת עד מוצאי יום הכיפור, ולא נעשתה עבירה באותו אור ביוה''כ. לא על נר שהודלק במוצאי יוה''כ.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ברכה לבטלה
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
ברכה לבטלה - השואל, 20/10/2020
שלום לרב.

ובדיעבד שבירך במקרה הנ``ל האם ברכתו לבטלה?

לענ``ד, בדיעבד, אין זו ברכה לבטלה, ואסביר.
מעיקר הדין לא היינו צריכים לברך על נר בהבדלה של מוצאי יום כיפור, כי הברכה על הנר במוצאי שבת היא זכר לבריאת האש.
והראיה, שבמוצאי יום טוב אין מברכים בורא מאורי האש, אולם חכמים תיקנו שיברך על הנר במוצאי יום כיפור, כדי להבדילו בקדושתו מיו``ט, שביו``ט הותרה ההבערה, וביום הכיפורים דינו כיום השבת, שההבערה אסורה לחלוטין.
ולכן חז``ל תיקנו שיברך על הנר במוצאי יום כיפור, דווקא על נר ששבת, דהיינו שדלק מערב יום הכיפורים, ולא הדולק ביום הכיפורים בעבירה. וברור שאם אין לו נר כזה, ששכח להכין או שכבה, אל יברך.
אבל אם בירך על נר שהדליק במוצאי יו``כ, משום שלא ידע את הדין, אין ברכתו לבטלה, כי חז``ל תיקנו שיברך בורא מאורי האש במוצאי יו``כ. אף שעבר בשוגג על דברי חז``ל שקבעו שיש לברך רק על נר ששבת. ונפקא מינה, שאם נזדמן לו נר ששבת במהלך הלילה במוצאי יום כיפור, שאסור לו לחזור ולברך.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines