|
|
ברכה לבטלה
|
|
שלום לרב.
במוצאי כיפור אדם הדליק גפרור,ועם הגפרור הדליק נר, ובירך על הנר מאורי האש.
האם ברכת מאורי האש ברכה לבטלה ?
|
התשובה:
|
|
חז''ל חייבו לברך בורא מאורי האש במוצאי יוה''כ, רק על נר ששבת מעבירה, דהיינו דלק מעיו''כ, ושבת עד מוצאי יום הכיפור, ולא נעשתה עבירה באותו אור ביוה''כ. לא על נר שהודלק במוצאי יוה''כ.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
ברכה לבטלה
|
|
|
|
רשימת התגובות  
|
|
|
ברכה לבטלה
- השואל, 20/10/2020
שלום לרב.
ובדיעבד שבירך במקרה הנ``ל האם ברכתו לבטלה?
|
לענ``ד, בדיעבד, אין זו ברכה לבטלה, ואסביר.
מעיקר הדין לא היינו צריכים לברך על נר בהבדלה של מוצאי יום כיפור, כי הברכה על הנר במוצאי שבת היא זכר לבריאת האש.
והראיה, שבמוצאי יום טוב אין מברכים בורא מאורי האש, אולם חכמים תיקנו שיברך על הנר במוצאי יום כיפור, כדי להבדילו בקדושתו מיו``ט, שביו``ט הותרה ההבערה, וביום הכיפורים דינו כיום השבת, שההבערה אסורה לחלוטין.
ולכן חז``ל תיקנו שיברך על הנר במוצאי יום כיפור, דווקא על נר ששבת, דהיינו שדלק מערב יום הכיפורים, ולא הדולק ביום הכיפורים בעבירה. וברור שאם אין לו נר כזה, ששכח להכין או שכבה, אל יברך.
אבל אם בירך על נר שהדליק במוצאי יו``כ, משום שלא ידע את הדין, אין ברכתו לבטלה, כי חז``ל תיקנו שיברך בורא מאורי האש במוצאי יו``כ. אף שעבר בשוגג על דברי חז``ל שקבעו שיש לברך רק על נר ששבת. ונפקא מינה, שאם נזדמן לו נר ששבת במהלך הלילה במוצאי יום כיפור, שאסור לו לחזור ולברך.
|
|
|
|
|
|
|