|
|
בונה בפאזל ברירה בכלים והבדלה ביוה״כ
|
|
בס״ד
לכבוד מו״ר שלום וברכה,
החברותא שלי שאל ממני מס׳ שאלות והשבתי לו על כך אך לא הלכה למעשה עד שנברר עם ת״ח ואשמח לדעת את דעת כת״ר אם דברי מכוונים.
1) האם מותר להשאיר לאחר החג פאזל שהורכב בחג (משום בונה) ?
2) בהליך בניית הפאזל אסור למיין את החלקים לפי צבע לאזורים בתמונה על מנת להקל על ההרכבה נכון ? (בורר)
והיה נלענ״ד.
א. קי״ל דאין בניה וסתירה בכלים כדאמרינן בגמ׳ בשבת קכב וכמ״ש האחרונים בזה ואיתא בב״י באו״ח בסי׳ שי״ד דהיכא שיש עשיית כלי מחדש דומיא דמאן דעייל שופתא בקופינא דמארה (שבת קב) או שיש צורך באומן כ״ע מודו שחייב (ולאו דוקא משום בונה מכל מקום חייב). ופאזל אע״פ שיש בו יצירה חדשה אעפ״כ אין כאן בנין קבע שכן מרכיבו ומפרקו ולכן מותר (ולא התייחסתי מדין מוקצה כי השאלה היא לגבי אדם שאם לא יתעסק בזה בשבת אזי יעבור על איסורים אחרים מצד השעמום). אלא שאם כוונתו להשאיר כך את הפאזל הרי יש בזה איסור משום בנין אמנם יש לומר שזה תלוי כי אם היתה כוונתו כך מתחילה הרי יש כאן מלאכת מחשבת דאסרה תורה אומנם אם עשה זאת בסתם ולאחר מכן נמלך להשאיר כך את הפאזל למסגרו וכד׳ זה דומה לבורר אוכל מפסולת לאלתר ונמלך להשאירו לסעודה אחרת שכתבו האחרונים שמותר (ואע״פ שהפרי מגדים כתב שז לא כדאי כתב עליו המ״ב בשהע״צ שצריך להביא ראיה לדבריו) ולכאורה ה״ה בנד״ד דאם היתה כוונתו לכך מתחילה אסור לו להשאירו כך ולמסגר אבל אם הרכיב בסתם את הפאזל שלא על מנת להשאירו ולמסגרו יהיה מותר.
ב. זו מחלוקת שערה״ש ואור שמח כתבו שאין ברירה בכלים וכן העלה מרן הגר״ע יוסף זצ״ל וחלקו על זה הט״ז והמ״ב והשש״כ וס״ל דיש ברירה בכלים ואנן כדעה ראשונה נקטינן.
רציתי עוד לשאול
מי שהדליק נר להבדלה בצאת יוה״כ נר הבדלה מנר נשמה ובירך האם בדיעבד זה בסדר ?
כי על נר נשמה גופא אין לברך כמ״ש כה״ח והמ״ב וזה פשוט שלא נעשה לצורך אורה אמנם כאן לכאורה יש נר ששבת(הנר נשמה) ואם ממתין מעט זמן שלא מעמוד הראשון אזי יש כאן מצד אחד נר ששבת (אמנם שלא לצורך אורה) ויש כאן חידוש באש שנעשה לאור.
|
התשובה:
|
|
א. צריך להדגיש שעבור אדם בוגר אין היתר לשחק בכל משחק בשבת. כי זו דעת מרן הש''ע ולא משום שאינו כלי.
ב. בפאזל יש כמה איסורים, גם משום כותב, כי הרכבת תמונה דינה ככתיבה, וגם משום בורר, ולאו דוקא מהצבע אלא חלק כחלק, ואפילו אם כוונתו לפרקו עד צאת השבת, וכ''ש אם כונתו שישאר לאחר השבת, ואמנם נכון שמלאכת מחשבת אסרה תורה, אולם פתרונו הוא בערבובו, וכל שלא ערבב עבר על איסור. לא שייך בזה בונה.
ג. זה לכתחילה. כי מהנר נשמה קשה ליהנות, שהרי האש נמצאת עמוק בתוך הקופסה.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
בונה בפאזל ברירה בכלים והבדלה ביוה״כ
|
|
|
|
|
|
|
|
|