|
|
שבת
|
|
שלום לרב שליט"א
1. בחזון עובדיה שבת (כרך אחד שכולל את כל חזון עובדיה שבת, מהדורת בית שמואל פרנקו) כתוב: מלפפונים חיים שעודם בקליפתם וחותכים אותם לסלט, אסור למולחם ולהמתין עד שיקבלו טעם המלח ויזיעו אלא ישפוך עליהם חומץ או שמן תיכף ומיד אחר נתינת המלח כדי לבטל כח המלח.
לעומת זאת באתר הלכה יומית לפי הפסקים של מרן זצ"ל כתוב: אסרו לעשות דבר שנראה ככובש כבשים בשבת. ומטעם זה, פסקו הפוסקים ומרן השלחן ערוך (סימן שכא סעיף ג), שאסור למלוח צנון בשבת, הואיל ובזמנם היתה רגילות לכבוש צנון, ובמליחתו, נראה הדבר כאילו בא לכובשו. לכן אסרו חכמים למלוח צנון בשבת.
וכן כל הירקות שיש רגילות לכבוש אותם, כגון מלפפונים, אסור למלוח אותם בשבת ולהשהות אותם עם המלח עד שיתחילו להזיע. ומכאן באה השאלה שלפנינו, שלכאורה אסור למלוח מלפפונים בשבת, ולהניח אותם כך כמה דקות.
ואמנם כן פסקו כמה מגדולי פוסקי זמנינו. אולם באמת שהמנהג להקל בזה, ורבים מכינים פרוסות מלפפון ומפזרים עליהם מעט מלח, וסומכים על כך שאין רגילות לכבוש מלפפונים, אלא כשהם שלמים. ולכן אין בדבר איסור כשהם חתוכים. (שבות יעקב ח"ב סימן יב). ועוד, שכאשר עושה כן לצורך הסעודה, נראה הדבר שאינו מתכוין לכבוש כבשים ממש. ויש כמה ראיות לסברא זו בדברי הפוסקים (עיין בספר מעשה השבת עמוד ריז ועוד). ולכן המיקל בזה יש לו על מה שיסמוך.
אולם בסלט ירקות שנוהגים לעשות, בודאי שאין חשש במה שמפזרים עליו מלח, משום שיחד עם המלח מפזרים עליו גם מעט שמן, ובאופן כזה מוכח מתוך מעשיו שאינו מתכוין למלוח את הירקות על מנת לכובשם (הליכות עולם ח"ד עמוד סה). ועוד, שרוב הירקות שבסלט, כגון עגבניה וחסה, אין דרך לכובשם כלל.
ולסיכום: מותר לפזר מלח על סלט ירקות בשבת. ובפרט כאשר שמים גם שמן על גבי הירקות. ומלפפונים שרוצים לפזר עליהם מלח בסמוך לסעודה, יש מחמירים שלא לעשות כן, והמיקל יש לו על מה שיסמוך.
מצד אחד כתוב שאסור מצד שני כתוב שהמיקל יש לו על מה שיסמוך.
הלכה למעשה, האם מותר למלוח חתיכות מלפפון בשבת ?
2. האם מותר לקלח תינוק בשבת במים חמים מהדוד שמש, לא בגלל שהוא התלכלך או מזיע, אלא כדי שיוכל לישון מוקדם בשעות הערב בערך בשעה שבע שעון קיץ, או שאני חייב להמתין עד לצאת שבת ולהרדים אותו מאוחר ?
כמובן יש לציין שהרגילות לקלח את התינוק בכל יום.
3. גגון של עגלה אם לא פתחו אותו לפני שבת (לפחות טפח), האם בשבת מותר לפתוח את הגגון ?
4. דירה בבית מגורים משותף. אדם מקפיד לא לטלטל בכלל. האם מותר להחביא את המפתח של הדירה בתוך השני מטר מהדלת ? לדוגמא: לשים את המפתח בתוך ארון החשמל. הארון חשמל נמצא קרוב לדלת הכניסה ויש פחות משני מטר.
|
התשובה:
|
|
א. גם בימינו כובשים מלפפון חתוך, ולכן מותר רק בסמוך לסעודה כמו בהכנת הסלט.
ב. מותר. הקטן נחשב כחולה שאין בו סכנה, שעבורו מתירים גזרות ואיסורי דרבנן.
ג. בדרך כלל יש בקיפולים טפח. וגם אם אין קיפולים אפשר להקל בדיעבד כיון שהגגון קבוע בעגלה.
ד. מותר. העירוב שנעשה ברבנות עבור המטלטלים הסומכים על העירוב, מועיל גם למי שמחמיר ואינו סומך עליו.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
שבת
|
|
|
|
|
|
|
|
|