|
|
נר שבת
|
|
שלום לרב שליט"א
ידוע שמרן הרב עובדיה זצ"ל פירסם השכם והערב את פסק ההלכה לגבי הדלקת נר שבת שצריך לברך ואז להדליק.
1. שמעתי מרב מרוקאי שתמה על הרב יצחק יוסף שכתב בילקוט יוסף: שכך מנהג כל הספרדים. והוא מביא ראיות מפוסקים ספרדים שיש להדליק ואז לברך וכך מנהג הספרדים. וכך כתבו: בן איש חי, החיד"א, אור לציון, הרב שלוש, הרב משה מלכה, הרב חיים דוד הלוי, הרב שלום משאש.
כלומר הוא רצה להראות שכך באמת מנהג הספרדים ולא נכון להגיד שזה מנהג רק של אשכנזים.
2. הבן איש חי כותב בשו"ת רב פעלים: כי אנו מחוייבים ללכת אחרי הוראות מרן מכח הקבלה ואין אנו יכולים לזוז מדבריו. אם כך, מדוע כתב שיש להדליק ואז לברך בניגוד למרן הש"ע ? כיצד פסק לברך על הדס שוטה כשאין הדס משולש בשעת הדחק, והרי לדעת מרן אין לברך על הדס כזה. וגם החיד"א כותב בשם רבו הרב נחפה בכסף שקבלנו הוראותיו של מרן. לא ברור מדוע החיד"א פוסק להדליק ואז לברך היפך מרן הש"ע ?
3. שמעתי את הרב יצחק לוי שליט"א רב העיר נשר שבמרוקו נהגו לברך ואז להדליק, ומכיון שבאו חסידי חב"ד לחזק את הקהילות לימדו אותם להדליק ואז לברך. קצת קשה לי להבין את זה שהרי פוסקים מרוקאים (הרב שלוש, הרב משאש, הרב משה מלכה) סוברים שלכתחילה צריך להדליק ואז לברך אז לא נכון לומר שזה מנהג שחדר בטעות למרוקו בגלל חסידי חב"ד.
תודה לרב.
|
התשובה:
|
|
חשוב לדעת לנהוג על פי היסוד של ספק ברכות להקל. ולדעת המברכים תחילה ואח''כ מדליקים, זה מועיל גם לשיטת הרמ''א, אלא שצריך להימנע מלעשות מלאכה אחרי הדלקת הנר. ולעומת זה, לדעת מרן הש''ע אם מברכים אחרי ההדלקה, זו ברכה לבטלה. ומי יכול להעז ולהכניס את עצמו בהזכרת שם שמים לבטלה.
במרוקו מביטים אל הפוסקים שלפני כמאתיים שנה, ועל פיהם אפשר לומר שזה מנהגם, ולא אל הפוסקים שחיו בדור האחרון.
|
|
|
|
כתוב תגובה
|
|
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
|
הנך מוזמן להגיב על
נר שבת
|
|
|
|
|
|
|
|
|