יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
לצאת עם משתמט?

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » ענייני חג שבועות
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

ענייני חג שבועות

מתוך: שבת ומועד » יום טוב פורסם בא' בסיוון התש"פ
שלום למו"ר הגר"א יוסף
א. לגבי עירוב תבשילין - האם מותר לקחת פיתה שיש במקפיא מהיום ולייחד אותה לעירוב או שצריך מאפה ותבשיל שהוכנו בערב החג ולצורך העירוב ?
ב. כל דבר מאפה ראוי לעירוב תבשילין או רק מאכל חשוב, האם ברוגלך ניתן לעשות עירוב ?
ג. אפשר לעשות את העירוב לאמא מבלי שנמצא לידה ?
ד. תפילת הפלג בערך בשעה 18:30. אנחנו מתפללים מנחה בשעה 18:10. יש כמה מתנגדים לקיים תפילה מוקדם מאחר ולאחר התפילה נצטרך לחכות עד השקיעה כדי לעשות קידוש, והציעו שהם יתפללו בשעה 19:00. האם בשעה כזו ניתן לקיים תפילת מנחה שבתוך זמן שבין הפלג לשקיעה יתפללו גם מנחה וגם ערבית ?
ה. האם אפשר ללמוד בלילה של הלימוד עין יעקב, לאחר קריאת התנ"ך תרי"ג מצות וחלק מהזוהר ?
ו. אם יצא ונקדים את תפילת העמידה כמה דקות לפני הנץ, אפשר להתחיל מיד ולא להמתין לשעה המדויקת, ואפשר לסמוך על המקילים שמתירים אפילו להתפלל מוקדם יותר כדי שאנשים לא יירדמו (וגם כדי שלא ייראה כאילו אנחנו מתפללים לשעון) ?
ז. ביום החג מותר לעשות הפרשת חלה ? ח. ביום שישי לא אומרים במה מדליקין, מה הטעם ?
ט. בכל שישי בקבלת שבת אנחנו אומרים מיד לאחר תפילת מנחה מזמור לדוד ולכה דודי, לאחר מכן מזמור שיר ליום השבת וה' מלך. ואז אומרים לכו נרננה וכל ישראל וקדיש על ישראל. במידה ואין מי שיגיד דבר תורה מתחילים ערבית. האם זה בסדר מבחינת העובדה שנוצר מצב של קדיש אחר קדיש ?


התשובה:
א-ב. אין צורך שמאפה יוכן בערב יו''ט ולא שיהיה מיוחד לצורך העירוב. מותר בכל מאפה, וגם כשהוא קפוא.
ג. צריך לזכות לה ע''י גדול שיגביה את העירוב שלכם ויאמר אני זוכה ל... ואח''כ בתנאי מוסיף למרת אמי.
ד. לא נכון להתפלל בפלג בערב שבועות, כי אין מי שממהר גם אם יש ילדים.
ה. מותר. וגם לימוד גמרא למי שנפשו חשקה בזה. ו. לעשות כך בכונה זה לא נכון. בדיעבד עד חמש דקות מועיל.
ז. מותר לכתחילה לצורך היו''ט. ואסור לשרוף, אלא יטמין עד למוצאי שבת ואז יוכל לשרוף.
ח. כי אומרים עישרתם ואסור לעשר, עירבתם ואסור לערב.
ט. צריך להקפיד לומר ליל שבת. יום שישי הסתיים בשקיעה ! אם אמרו קדיש על ישראל, וחוזרים לומר מזמור שיר ליום השבת, אפשר לומר שוב חצי קדיש, אבל מיד לאחר קדיש על ישראל אין לומר שוב חצי קדיש.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על ענייני חג שבועות
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 
רשימת התגובות  
הסבר לתשובות הגר``א - שואל השאלה, 24/05/2020
שלום לרב ותודה על המענה.
ברשות הרב כמה הבהרות ומחילה מראש
לגבי הפלג - הרב רשם לנו לפני מספר שנים שאפשר להתפלל בפלג אלא שהקידוש יעשה בזמנו וכך אנו נוהגים בשנים אלו. האם לשנות?
לגבי שעת תחילת מנחה בערב שבועות - האם תפילה בשעה 19:00 נכונה לגבי הענין שתפילות מנחה וערבית יהיו בין הזמן של פלג המנחה לשקיעה? התפילה בשעה 19 נועדה שנסיים את התפילה סמוך לצאת הכוכבים נחזור על שמע ומיד יתפזרו המתפללים לביתם במקום שהם יסיימו את התפילה בשעה 20:20, במידה ויתחילו להתפלל ערבית עם צאת הכוכבים, ועד שיגעו לביתם ויעתחילו את הקידוש תהיה השעה 20:45.
לגבי הסעיף האחרון - נכון, כך אני אומר בדרך כלל, תודה על התיקון. מה עושים אם בכל זאת כבר אמרנו מזמור ליום השבת ולאחר קדיש על ישראל אנחנו מתחילים את תפילת ערבית? האם לאמר מספר מילים הלכות?
ודבר נוסף ואחרון במחילה, מה הסדר הנכון להגיד את קבת השבת?
תודה וחודש מבורך
יו``ט שבועות
א. לכתחילה לא עושים תרתי דסתרי, ובשעה שבע מותר לכתחילה להתפלל מנחה, אולם לא לפני `השקיעה` את תפילת ערבית, שזה תרתי דסתרי או שזה יום או שזה לילה. ובכל זאת בדיעבד מותר להתפלל את שתי התפילות בזה אחר זה.
כתבתי שלא נכון להקדים כיון שבלאו הכי אי אפשר לקדש לפני צאת הכוכבים, אבל אם יש סיבה או קביעות אפשר.
ב. אפשר לחזור שוב על מזמור שיר ליום השבת כמו שנהגו בקהילות יוצאי חלב וכן בצפת, ואז אפשר בשופי לומר קדיש.


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines