יהדות
הפוך לדף הבית
יהדות מידע יהודי חדשות דעות משפחה תרבות אוכל נשים חינוך
 שווה עיון:
בעל תפילה בימים נוראים

 
שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה
דף הבית » שאל את הרב - שאלות ותשובות ביהדות ובהלכה » משמעות הקורבנות - לפרשת ויקרא
 


» לצפייה בתשובות הרבנית שולמית בן שעיה
חיפוש
» מתקדם

 תגיות
   7 נקיים    אבות    אזכרה    אינטרנט    אירוח שבת    אירוסין    אישה    אישות    אישות ומשפחה    אמונה    אתרוג    בגידה    בחורה    בינו לבינה    בית    בית כנסת    בית מדרש    בית ספר    בעל    בר מצווה    ברית מילה    ברכה    ברכות    ברכות הנהנין    ברכות השחר    ברכת החמה    ברכת הלבנה    ברכת המזון    ברכת כהנים    בשר וחלב    בשרי    בת מצווה    גזל    גיור    גירושין    גניזה    גשם    דבר תורה    דברי תורה    דגים    דעות    דתי    הדלקה    הדלקת נרות    הוראה ותלמוד תורה    הורדות    הורדת שירים    החזר מס    היחיד והחברה
 אינדקס נושאים
 
» אינדקס נושאים ותגיות

משמעות הקורבנות - לפרשת ויקרא

מתוך: מחשבת היהדות » יחס היהדות לנושאים שונים פורסם בכ"ט באדר התש"פ
לרב שלום,
אנחנו מתחילים לקרוא פרשת ויקרא, האם מי שחייב קורבן מתכפר לו במעשה טכני של הבאת קורבן?


התשובה:
וְסָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ
ידוע שהתורה מתנגדת למגיה ולפעולתה תכלית ניגוד .אין בכוחם של פעולות, מילים, וכול עשיה אנושית לכפות את רצון האדם על קונו, באשר לו לבדו הכוח והיכולת. ואם כן מהו מובנו של הפסוק:
'סָמַךְ יָדוֹ עַל רֹאשׁ הָעֹלָה וְנִרְצָה לוֹ לְכַפֵּר עָלָיו'
היש כאן פעולה הגוררת אחריה אוטומטית את רצון הבורא לכפר בקורבן על חטאו? האדם המקריב שנאמר עליו 'ונרצה לו' דהיינו התקבלה כפרתו אין המילה 'נרצה' מורה על תוצאה אוטומטית על ידי הפעולה של הבאת הקרבן.
אלא ההקרבה מראה על הילך רוחו ורצונו של האדם המקריב, אין הקורבן פועל פעולתו על רצון הבורא חס ושלום ומכריחו להתקרב אל האדם אלא ההיפך הקורבן הוא ביטוי לרצון האדם להיטהר להזדכך ולהתקרב אל בוראו.
ועל פי זה נבין ביטוי אחר:
עֹלָה אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ לה'
ביטוי אשר נראה כביטוי להגשמת הבורא מופיע לראשונה בקשר לקורבנו של נח אשר הובא אחרי כיליונו וחורבנו של עולם מלא חמס ועל סף בנייתו של עולם חדש:
וַיִּקַּח מִכֹּל הַבְּהֵמָה הַטְּהֹרָה
וּמִכֹּל הָעוֹף הַטָּהוֹר
וַיַּעַל עֹלֹת בַּמִּזְבֵּחַ.
וַיָּרַח ה' אֶת רֵיחַ הַנִּיחֹחַ.
חלילה לומר שהשם מריח או אוכל. אלא הכוונה שה' קיבל ברצון, ומוקיר את רצון המקריב. ואין בקורבן כשלעצמו – הפעולה החיצונית הנעשית בקורבן – פועל שום פעולה אלא הוא עדות והבטחה על הבאות המראה על השתנות האדם ורצונו להתקרב לבורא למסירות נפשו ומאודו.
כדברי המדרש בבראשית רבה:
וירח ה' את ריח הניחוח, הריח ריחו של אברהם אבינו עולה מכבשן האש, וירח, ריח של חנניה מישאל ועזריה עולים מכבשן האש. וירח ה' הריח ריח דורו של שמד,( דורו של רבי עקיבא וחבריו שמסרו עצמן להריגה על קידוש ה')
רב שלום בשם ר' מנחמא אמר: משל למלך שהיה מבקש לבנות לו פלטין על הים, ולא היה יודע היכן לבנותה ומצא צלוחית של שמן טוב והלך והריחה ובנה אותה עליה, זהו שכתוב: 'כי הוא על ימים יסדה ועל נהרות יכוננה', באיזה זכות? בזכות 'דור דורשיו מבקשי פניך יעקב סלה'.
המשמעות החיובית בקורבן כאשר האדם המקריב יוצר שינוי פנימי רוחני וערכי.
 
כתוב תגובה
גולשים נכבדים,
אנא הקפידו לכתוב הערות עינייניות ביחס לשאלה הנוכחית בלבד!
לצערינו, שאלות, הערות כלליות וכד' שאינן מתיחסות לשאלה, יימחקו מהמערכת.
בברכה, צוות שו"ת מורשת.
הנך מוזמן להגיב על משמעות הקורבנות - לפרשת ויקרא
*שם:
  דוא''ל:
האם לפרסם את כתובת המייל בתגובה
*כותרת:
*תוכן:

אימות תווים:
 


פורטל מורשת
דף הבית
אודות
צור קשר
הוסף למועדפים
הפוך לדף הבית
רישום חברים
מפת האתר
ראשי
שאל את הרב
שיעורי תורה
לימוד יומי
לוח שנה עברי
זמני היום
זמני כניסת ויציאת השבת
רפואה שלמה - רשימת חולים לתפילה
פורומים
שידוכים
תיירות
שמחות
אינדקס
ערוצי תוכן
יהדות
מידע יהודי
חדשות
דעות
משפחה
תרבות
אוכל
קניות
כלים
פרסמו אצלנו
במה ציבורית
המייל האדום
בניית אתרים
סינון אתרים
RSS
דרושים
תיק תק – פיתוח אתרים לביה"ס
לוח שנה עברי
זמני היום וזמני כניסת ויציאת השבת
מגשר גירושין
אינדקס אתרי יהדות
אינדקס אתרי חינוך
בית מדרש | מידע יהודי | פרשת השבוע | מאגר השיעורים | לוח שנה עברי | אנציקלופדיית יהדות | חדשות | תרבות | אוכל | קניות | אינדקס אתרים | רפו"ש | שו"ת | פורומים | שידוכים | שמחות | תיירות | במה ציבורית | בניית אתרים | סינון אתרים | דף הבית | הוסף למועדפים | אודות | צרו קשר | RSS | פרסמו אצלינו | דרושים
© כל הזכויות שמורות ל SafeLines